Istoria începe de oriunde o privești [14]
Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș
*
Istoria începe
de oriunde o privești
***
Prima parte, a 2-a, a 3-a, a 4-a, a 5-a, a 6-a, a 7-a, a 8-a, a 9-a, a 10-a, a 11-a, a 12-a, a 13-a.
***
Ilinca, „soția răposatului Mincu”, a vândut „o cășcioară” [1]. Un zapis[2] din 14 ianuarie 1821…
A vândut-o cu 650 de taleri[3]. Și pentru că nu știa să scrie…a iscălit „scriitorul” în locul ei, notarul, „și eu mi-am pus deget[ul] în loc de pecete”[4].
„2 părechi de case […] s-au dezvălit de vijălie”[5]. Vijelie mare…cod roșu…
Iar la plural: „casilor” în loc de caselor[6]. Și trebuie îndreptate și „tăblile”[7] de pe case…
Însă la tablele de pe case…cuiele sunt numărate: „la fieștecare tablă căte 4 cuie her [de fier]”[8].
Lucrarea de reconstruire a caselor trebuie să fie „temeinică”[9]…și nu la repezeală.
„La strășini” trebuie să se bată „scănduri de stejar”. Balconul trebuie reconstruit. Căptușeli de tinichea la ușă. Iar gheaburile caselor trebuie să fie funcționale[10].
Documentul cu…vijelia e din 5 septembrie 1821[11].
Pe 28 octombrie 1821, Gheorghe, vătaful, i se plânge în scris lui Hagi Ahmet („măria sa Pașa”) și îi spune că a plătit 600 de taleri la niște meșteri…dar ploaia tot îi intră în casă…pentru că nu i s-a reparat cum trebuie acoperișul[12].
Meșterii (care zugrăvesc, repară, reorganizează prin casele noastre), dragă cititor, trebuie să aibă „știință bună”[13]. Să cunoască meserie. Așa se spune într-un act din 8 noiembrie 1821[14].
„Muma noastră” a răposat „în mahalaoa Batiștii”[15]. Și ca să facem rost de bani pentru a o pomeni…„am vândut-o (se referă la casa răposatei) părintelui Mihai Filimon de la sfănta biserica Ienei în taleri 900…cu care bani să i să facă pomenirile răposatii, la soroacele cele rânduite”[16]. Pomeniri scumpe…
Însă ei nu au luat banii pe casă…ci i-au lăsat preotului pentru ca să o pomenească pe mama lor. Pentru că preotul, de fapt, niciodată nu a dat bani pe casă…ci le-a spus cât costă pomenirile lui…
Act din 20 noiembrie 1821[17].
Leibu era „ovreiu tenechegiu”[18]…Tinichigiu adică…statură care, după cum zicea un președinte al României, este „o provocare” contemporană.
Dar contemporan cu el era și Nicolae, sofragiul, adică servitor la mese[19], adică…ospătar. Și asta meserie…de prezent.
Însă mai exista și un al treilea: „Gheorghe neamțul”, care era „tămplaru”[20]/ tâmplar…Tot bănoasă și asta…
Nicolae a cumpărat de la Gheorghe 105 table de fier pentru a le pune pe casă. Și fiecare tablă a costat 15 parale[21].
În secolul al 19-lea se folosea Ipac…în loc de Idem…[22]. Ipac, adverb = de asemenea, tot acesta.
Constandin era „condoragiu”[23]. Adică făcea pantofi femeiești cu toc și brodați.
Năstase era „rachier”[24]. Adică făcea rachiu…ca să dormi în șanț.
Petre era „vătaf”[25]…sinonim cu agent de pază…în curtea boierului.
Costache era „cavaf”[26], adică cizmar. Ion era „șălar”[27]/ șelar, adică făcea și vindea șei de cai. Radu era „mătăsar”[28]: producea și vindea mătase.
Dintr-un act din 3 martie 1822 aflăm că…s-au furat clopotele Bisericii[29]. Se pare că „nevoia de fier” e o problemă mai veche…la noi…
Răducanu Poenaru era „sărdar”[30], adică comandant al oștilor călări. Și acesta avea „o prăvălie pe locul mănăstirii Doamnii Bălașii, învecinată în dos cu prăvăliile sale ce le are pe locul sfintii Mitropolii”[31].
Sărdarul însă împiedica Mitropolia. Pentru că „Mitropoliia avănd pivniță mare, cu gărliciu [intrare în pivniță] corespunzător în curtea sărdarului i-au luat tot gîrliciul cu locul ce să cuvenea a avea gîrliciul”[32]…Pe scurt: i-a retezat sărdarului intrarea în pivniță.
Iar Mitropolia, după ce a scăpat de sărdar, „au dat locul cu pivnița la chiriași, adecă stînjeni patru la un popa Vlad și stînjeni opt la Stoian telalu [adică negustor de haine vechi]”[33].
Dvornicul (mare dregător la curtea domnească) Scarlat Grădișteanu a venit la fața locului[34]. Și a constatat că „tăietura în zid” e recentă…și nu e de la începutul pivniței[35].
Varlam era „ghinărar”[36], adică general. Iar Nedelea avea „o casă în țigăniia Sfintei Mitropolii, cu a locului chirie, însă cu tocmeală taleri 62”[37].
Casa din „mahalaua Lucaciului” era „învălită cu trestie”[38]. Însă a vândut-o cu 705 taleri și 20 de parale[39]. Pentru că, în ciuda trestiei…casa avea și…„gart”/ gard[40].
Dar actul de vânzare, din 14 septembrie 1822, a fost semnat tot…cu degetul…din neștiință de carte[41].
Neștiința aia împotriva căreia noi luptăm…iar alții se împotrivesc.
[1] George Potra, Documente privitoare la istoria orașului București (1821-1848), Ed. Academiei RSR, București, 1975, p. 55. O vom cita: Documente de secol 19, p.
[2] Document scris de mână.
[3] Documente de secol 19, p. 55.
[4] Ibidem.
[5] Ibidem.
[6] Ibidem.
[7] Ibidem.
[8] Idem, p. 56.
[9] Ibidem.
[10] Ibidem.
[11] Ibidem.
[12] Idem, p. 57.
[13] Ibidem.
[14] Ibidem.
[15] Idem, p. 58.
[16] Ibidem.
[17] Ibidem.
[18] Ibidem.
[19] Ibidem.
[20] Idem, p. 59.
[21] Ibidem.
[22] Idem, p. 62.
[23] Idem, p. 64.
[24] Ibidem.
[25] Ibidem.
[26] Idem, p. 63.
[27] Ibidem.
[28] Ibidem.
[29] Idem, p. 65.
[30] Ibidem.
[31] Ibidem.
[32] Ibidem.
[33] Idem, p. 66.
[34] Idem, p. 67.
[35] Ibidem.
[36] Ibidem.
[37] Ibidem.
[38] Idem, p. 68.
[39] Ibidem.
[40] Idem, p. 69.
[41] Ibidem.
Pingback: Istoria începe de oriunde o privești [30] | Teologie pentru azi
Pingback: Istoria începe de oriunde o privești [32] | Teologie pentru azi
Pingback: Istoria începe de oriunde o privești [34] | Teologie pentru azi
Pingback: Istoria începe de oriunde o privești [40] | Teologie pentru azi