Conținutul teologic al cursurilor universitare ale Pr. Prof. Dr. Adrian Niculcea [2]
Partea întâi.
***
2. Soteriologia
Prima secvență din capitolul Legătura dintre persoana lui Hristos și lucrarea Lui mântuitoare e dedicată „conținutului lucrării lui Hristos”[1]. Autorul apelează la Sfântul Maxim Mărturisitorul și la Sfântul Nicolae Cabasila pentru a vorbi despre conținutul mântuirii[2].
Prima citare din Sfântul Simeon Noul Teolog, apoi din Sfântul Grigorie de Nazianz[3]…și se referă la legătura dintre opera și persoana Sa[4].
Întreita slujire a Mântuitorului debutează cu Iisus ca „tâlcuitor” al Vechiului Testament citând In. 5, 39; 5, 45, 46; Lc. 24, 25-27; 24, 44-45; In. 1, 6-9; 8, 12; 1, 1-2, 14; 8, 14[5].
A doua secvență, la slujirea profetică, e dedicată lui Iisus ca „profet eshatologic”[6]. Și aici autorul citează Efes. 1, 7-9; Is. 61, 1; Lc. 4, 18-21; In. 6, 68-69[7].
Slujirea arhierească are trei secțiuni: 1. Melhisedec, prefiguratorul lui Hristos, 2. Hristos ca om adevărat și 3. Hristos ca Dumnezeu adevărat[8].
Demnitatea împărătească a lui Hristos, mai puțin reliefată de autor, e fundamentată pe Ier. 23, 5; Zah. 9, 9; Lc. 1, 31-33; Mt. 2, 2, 11; 28, 18; I Tim. 6, 15[9].
Urmează apoi aspectul de jertfă al Răscumpărării, cu două subdiviziuni: a) moartea ca pedeapsă pentru păcat și b) învierea ca răsplată a ascultării[10]. Și se subliniază aici că mântuirea e, deopotrivă, „o refacere a firii în ea însăși” dar și „o revenire a omului la ascultarea față de Dumnezeu”[11]. Iar Domnul a acceptat moartea pentru noi, pentru ca astfel să învingă moartea[12].
În teoretizarea „aspectului ontologic al răscumpărării”, autorul se referă la teoria afectelor a Sfântului Maxim și la îndumnezeirea firii umane[13], pe când în ceea ce privește „aspectul recapitulativ al răscumpărării” vorbește despre dimensiunile ontologică și relațională ale răscumpărării[14].
Urmează un capitol dedicat răscumpărării în romano-catolicism[15], care începe cu teoria satisfacției[16]. Și autorul remarcă faptul că teoria satisfacției teoretizată de Anselm e o negare radicală a dimensiunii ontologice a răscumpărării[17].
Detectează nestorianismul unor teologi romano-catolici pe care îi discută[18] și găsește teologia lui Karl Rahner[19] drept „cea mai interesantă încercare de a înțelege completitudinea naturii umane în Hristos, în deplină coerență cu persoana Sa divină”[20].
Dar Rahner, constată tot autorul nostru, „nu înţelege evoluţia naturii umane în Hristos ca pe o transfigurare, ca pe o dezvoltare a acesteia dincolo de limitele ei naturale până la nivelul îndumnezeirii”[21].
Ultimul capitol soteriologic e dedicat răscumpărării în protestantism, unde se discută opiniile lui Luther, Calvin și ale unor teologi mai recenți[22]. Și autorul spune că Gabriel Biel[23] este cel care l-a influențat pe Luther în teologia sa despre întrupare și jertfa lui Hristos[24].
Pentru Martin Luther, „jertfa lui Hristos…[este] o suportare a pedepsei divine”[25]. Iar Luther, accentuează autorul, nu a fost preocupat de Hristos în Sine ci de opera Sa pentru noi[26]. Fapt care a dus la negarea divinității lui Iisus de către raționalism și de către demitologizare[27].
Jean Calvin leagă mântuirea de predestinația divină[28]. Însă, spune fără termeni de echivocitate autorul nostru, „predestinarea face inutilă răscumpărarea lui Hristos”[29].
Schleiermacher, Ritschl, Harnack, Barth[30]…despre ultimul spunând că „subordonează hristologiei întreaga teologie”[31].
*
3. Pnevmatologia
Și, în mod surprinzător, autorul discută „condiția subiectivă a mântuirii”[32] în capitolul pnevmatologic și nu în cel hristologic.
Motivația sa e aceea că urmărește teologia slavei până la Sfântul Simeon Noul Teolog[33], subliniind faptul că omul se mântuiește prin umplerea lui de lumină dumnezeiască.
După care discută soteriologia în teologia romano-catolică[34], punând-o în contrast cu teologia slavei la Sfântul Grigorie Palama[35], accentuând că pentru Sfântul Grigorie Palama harul e necreat în comparație cu grația creată a catolicilor[36].
La pregătirea pentru îndreptare vorbește despre credință[37]. După care despre trioul îndreptare, purificare, iluminare[38], apoi despre îndumnezeire[39].
La fundamentele mântuirii citează pentru prima dată din Sfântul Petru Movilă[40]. Și vorbind despre îndreptare, Părintele Niculcea spune: „Pregătirea îndreptării este, aşadar, un proces psihologic complex, cerut numai celor adulți, nu şi copiilor”[41].
Și conchide, în ceea ce privește îndumnezeirea, că „este în deplină coerență cu doctrina isihastă a distincţiei dintre ființa și lucrările lui Dumnezeu”[42].
Al doilea capitol pnevmatologic e dedicat grației și mântuirii personale în teologia romano-catolică[43]. Și începe cu Pelagiu[44], căruia îi răspunde Sfântul Augustin[45]. E citată și poziția teologică a Sfântului Ioan Cassian[46]. Tomismul[47], molinismul[48] și congruismul[49]. După care despre merite[50], despre care a vorbit Conciliul de la Trident[51].
Finalul capitolului e acesta: „Dacă graţia [la catolici] ar fi fost o energie necreată, cum cred ortodocşii, sau chiar fiinţă divină, cum cred protestanţii, nu numai că, în baza disproporţiei incalculabile, nu s-ar mai fi putut vorbi de merita de condigno, dar nu s-ar mai fi putut vorbi de niciun fel de merite ale omului în raport cu darul lui Dumnezeu”[52].
Ultimul capitol pnevmatologic se ocupă cu teologia despre har și justificare în protestantism[53].
Luther considera justificarea prin credință „rezumatul tuturor doctrinelor creștine”[54]. Și nega „orice rol naturii umane și mai ales rațiunii în procesul mântuirii, rezervând întregul merit predestinării divine”[55].
Imapactul teologiei lui Johann Tauler și a Sfântului Augustin în teologia lui Luther[56]. După care se discută justificarea la Luther și Calvin[57] și se rediscută predestinarea la Calvin[58].
Autorul nostru subliniază respectul lui Calvin față de Luther[59] cât și faptul că Calvin nega „rațiunii căzute orice competență în domeniul celor religioase”[60].
Și, cu totul îndreptățit, Părintele Adrian constată că predestinarea protestantă nu înseamnă altceva decât „caracterul absolut imprevizibil, cu totul arbitrar din punct de vedere uman, al acțiunii lui Dumnezeu în lume și-n istorie”[61].
Despre arminieni[62], după care despre teologiile lui Barth, Brunner, Bultmann, Tillich în ceea ce privește harul și justificarea[63].
[1] Soteriologie 1, p. 1, cf.
[2] Ibidem.
[3] Ibidem.
[4] Idem, p. 2.
[5] Idem, p. 3.
[6] Idem, p. 4.
[7] Ibidem.
[8] Idem, p. 4-6.
[9] Idem, p. 6.
[10] Soteriologie 2, p. 1-2, cf.
[11] Idem, p. 1.
[12] Idem, p. 1-2.
[13] Idem, p. 2-3.
[14] Idem, p. 4-5.
[15] Soteriologie 3, p. 1-7, cf.
[16] Idem, p. 1-2.
[17] Idem, p. 3.
[18] Idem, p. 4.
[19] A se vedea: http://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Rahner.
[20] Soteriologie 3, p. 6.
[21] Ibidem.
[22] Soteriologie 4, p. 1-8, cf.
[23] A se vedea: http://en.wikipedia.org/wiki/Gabriel_Biel.
[24] Soteriologie 4, p. 1.
[25] Idem, p. 2.
[26] Idem, p. 3.
[27] Ibidem.
[28] Ibidem.
[29] Idem, p. 4.
[30] Idem, p. 5-6.
[31] Idem, p. 6.
[32] Pnevmatologie 1, p. 1, cf.
[33] Idem, p. 1-3.
[34] Idem, p. 5-9.
[35] Idem, p. 8.
[36] Ibidem.
[37] Idem, p. 10-12.
[38] Idem, p. 12-14.
[39] Idem, p. 14-15.
[40] Idem, p. 10.
[41] Idem, p. 12.
[42] Idem, p. 15.
[43] Pnevmatologie 2, p. 1-15, cf.
[44] Idem, p. 1-2.
[45] Idem, p. 2-6.
[46] Idem, p. 6.
[47] Idem, p. 7-8.
[48] Idem, p. 8-9.
[49] Idem, p. 9.
[50] Idem, p. 12-15.
[51] Idem, p. 13.
A se vedea: http://ro.wikipedia.org/wiki/Conciliul_Tridentin.
[52] Idem, p. 15.
[53] Pnevmatologie 3, p. 1-11, cf.
[54] Idem, p. 1.
[55] Ibidem.
[56] Idem, p. 3-4.
[57] Idem, p. 4-5.
[58] Idem, p. 5-7.
[59] Idem, p. 4.
[60] Idem, p. 5.
[61] Idem, p. 6.
[62] Idem, p. 8.
[63] Idem, p. 8-10.
Pingback: Conținutul teologic al cursurilor universitare ale Pr. Prof. Dr. Adrian Niculcea [3] | Teologie pentru azi
Pingback: Conținutul teologic al cursurilor universitare ale Pr. Prof. Dr. Adrian Niculcea [4] | Teologie pentru azi
Pingback: Conținutul teologic al cursurilor universitare ale Pr. Prof. Dr. Adrian Niculcea [5] | Teologie pentru azi
Pingback: Conținutul teologic al cursurilor universitare ale Pr. Prof. Dr. Adrian Niculcea [6] | Teologie pentru azi
Pingback: Conținutul teologic al cursurilor universitare ale Pr. Prof. Dr. Adrian Niculcea [7] | Teologie pentru azi