Istoria începe de oriunde o privești [43]
Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș
*
Istoria începe
de oriunde o privești
(Vol. 1)
***
Prima parte, a 2-a, a 3-a, a 4-a, a 5-a, a 6-a, a 7-a, a 8-a, a 9-a, a 10-a, a 11-a, a 12-a, a 13-a, a 14-a, a 15-a, a 16-a, a 17-a, a 18-a, a 19-a, a 20-a, a 21-a, a 22-a, a 23-a, a 24-a, a 25-a, a 26-a, a 27-a, a 28-a, a 29-a, a 30-a, a 31-a, a 32-a, a 33-a, a 34-a, a 35-a, a 36-a, a 37-a, a 38-a, a 39-a, a 40-a, a 41-a, a 42-a.
***
Pentru a-și descrie prima sa călătorie în Țara Sfântă Părintele Grigore Pișculescu/ Gala Galaction a scris Scrisori către Simforoza. În Pământul făgăduinței[1].
A plecat spre Constanța pe 16 aprilie 1926. La miezul nopții[2]. Și a fost însoțit de „soții Isachie, fiii mei duhovnicești”[3]. Au călătorit cu trenul[4].
S-a luminat de ziuă când a ajuns trenul pe podul de la Cernavodă…și pleacă pe mare cu vaporul Dacia[5]. Locuiește într-o cabină cu două paturi, de unul singur[6]…și drumul pe mare a fost de cinci nopți și 3 zile, traversând Marea Neagră, Marmara, Arhipelagul și Mediterana[7].
Pe 17 aprilie 1926, o zi de sâmbătă…are parte de ceață la intrarea în Bosfor. După ce se ridică ceața vede pământul Asiei[8].
Când vede fosta catedrală Sfânta Sofia o compară cu „profilul unei matroane văduve”[9].
Din pagina 23 aflăm că Isachie e pictor[10].
Dacă fosta Sfânta Sofia are 4 minarete, moscheea lui Ahmed are 7[11]. Biserica Sfânta Irina a fost transformată de turci într-un muzeu militar[12]. E vorba de Biserica în care s-a ținut Al doilea Sinod Ecumenic și în care Sfântul Grigorie de Nazianz a rostit Cuvântul său de adio[13].
Trenul turcesc[14], „vântul plesnește și miorlăe în jurul nostru”[15], „sofragerie”[16] pentru sufragerie…și spre ora 7 seara se apropie de Dardanele[17].
Cum arăta Asia, care venea spre el? „Colțuroasă, neagră și învăluită în neguri reci”[18]. „Stelele ard a sărbătoare”[19].
Duminica, pe 18 aprilie 1926, vorbește despre „vântul hain” care sufla[20]. Trece pe lângă insulele Chios[21], Nikaria[22], Levita[23]…
Luni, 19 aprilie 1926, se trezește la 5 dimineața[24]. Aproape de Cipru[25]…și ne mărturisește că a așteptat această călătorie vreo 22-23 de ani[26].
Și marți, 20 aprilie 1926, scrie că se apropie de Haifa[27]. Iar „un vânt mai mult umed decât rece bate ușor peste largul apelor”[28].
Vede în zare „spinarea Carmelului”[29] și își aduce aminte de Sfântul Ilie. Apa mării e „verde ca lipanul și ca frunzele de nuc”[30].
La Haifa ajunge la 9 dimineața[31]…„marea e calmă”[32], merge pe „străzi neregulate și înguste”[33] și rămâne „sfios și circumspect…în fața acestor nasuri și priviri de vultur”[34].
Se reîntâlnește cu o fostă elevă a sa[35]. Se îndreaptă spre Carmel[36]. Și intră cu sfială în Grota Profeților, care este venerată și de creștini și de evrei și de mahomedani pentru că îi „tămăduiește pe cei cu mintea tulburată”[37].
Trece pe lângă maicile carmelite, observă „garduri[le] uriașe de cactuși”, apoi pe lângă închisoarea orașului[38], traversează câmpia de maci[39]…dar grupul lor nu e lăsat să intre la grota Sfântului Ilie Tesviteanul[40].
Și în p. 67, din senin, autorul își aduce aminte de plaiurile natale:
(fotografie)
De aceea, acum, în Siliștea Gumești[41] avem o Mănăstire de monahi[42].
Autorul asemuiește barca cu o coajă de pepene[43].
Însă în p. 71, Sfinția sa descrie un vis pe care doamna preoteasă l-a avut la București în data de 20 spre 21 aprilie 1926. În care i s-a spus că părintele Grigore a murit.
Noapte cu lună[44]. Ajunge în locul unde Sfântul Apostol Petru a avut vedenia primirii neamurilor în Biserică[45]. Apoi la metocul Patriarhiei Ierusalimului[46].
[1] Vom cita: Gala Galaction, Scrisori către Simforoza. În Pământul făgăduinței, ed. a II-a, Ed. Cugetarea, București, f. a., 275 p. A se vedea: http://ro.wikipedia.org/wiki/Gala_Galaction.
[2] Idem, p. 12.
[3] Idem, p. 13.
[4] Ibidem.
[5] Idem, p. 13-14.
[6] Idem, p. 14.
[7] Idem, p. 16.
[8] Idem, p. 17.
[9] Idem, p. 20.
[10] Idem, p. 23.
[11] Idem, p. 23-24.
[12] Idem, p. 24.
[13] Ibidem.
[14] Idem, p. 27.
[15] Idem, p. 29.
[16] Ibidem.
[17] Ibidem.
[18] Idem, p. 30.
[19] Ibidem.
[20] Idem, p. 32.
[21] Idem, p. 33.
[22] Idem, p. 34.
[23] Idem, p. 35.
[24] Idem, p. 37.
[25] Idem, p. 39.
[26] Idem, p. 43.
[27] Idem, p. 45.
[28] Ibidem.
[29] Idem, p. 47.
[30] Idem, p. 48.
[31] Idem, p. 49.
[32] Idem, p. 50.
[33] Idem, p. 51.
[34] Ibidem.
[35] Idem, p. 52.
[36] Idem, p. 53.
[37] Idem, p. 54.
[38] Idem, p. 57.
[39] Idem, p. 58.
[40] Idem, p. 59.
[42] Idem: http://www.crestinortodox.ro/manastiri/manastirea-sfantul-pantelimon-silistea-gumesti-117576.html.
[43] Gala Galaction, Scrisori către Simforoza. În Pământul făgăduinței, ed. cit. ant., p. 69.
[44] Idem, p. 71.
[45] Idem, p. 73.
[46] Idem, p. 75.
Pingback: Istoria începe de oriunde o privești [45] | Teologie pentru azi
Pingback: Istoria începe de oriunde o privești [46] | Teologie pentru azi
Pingback: Istoria începe de oriunde o privești [48] | Teologie pentru azi
Pingback: Istoria începe de oriunde o privești [51] | Teologie pentru azi
Pingback: Istoria începe de oriunde o privești [52] | Teologie pentru azi
Pingback: Istoria începe de oriunde o privești [53] | Teologie pentru azi