Istoria filosofiei după Diogenes Laertios [3]
Diogenes Laertios, Despre viețile și doctrinele filosofilor, Ed. Polirom, Iași, 1997, 618 p.
***
Anacharsis Scitul ar fi fost inventatorul ancorei și al roții olarului/ p. 89.
Anticii credeau că Epimenide a dormit 57 de ani într-o peșteră și când s-a întors acasă a găsit toate schimbate. Ar fi trăit 157 sau chiar 299 de ani. A „purificat” orașe, case, câmpuri și a întemeiat temple/ p. 90.
Era considerat profet și posedând puteri supranaturale: se credea că mănâncă hrană de la nimfe sau că nu mănâncă niciodată, iar el credea că s-a reîncarnat de mai multe ori/ p. 91.
Ferekyde era considerat de asemena profet și vorbește în vis cu Heracle și cu alți zei/ p. 92.
Epitaful de pe mormântul lui susține că în afară de el și de Pitagora, nu mai există alt adevăr / Credea că Zeus, Timpul și Țarina sunt veșnice/ Îi scria lui Thales, despre cartea sa: „eu nu-s pe deplin mulțumit de ea. Nici faptele nu-s în[tru] totul exacte, nici n-am încrederea de a fi descoperit adevărul, ci am vorbit numai de acele lucruri pe care le poate arăta cine cercetează problemele despre zei. Restul trebuie examinat bine, toată lucrarea mea fiind plină de înțelesuri ascunse”/ A murit mâncat de păduchi, fără a putea fi tratat/ p. 93.
După cum se poate lesne deduce, nu e vorba de înțelepți sau filosofi în sensul de astăzi al termenului.
După Anaximandru, principiul lumii e infinitul. Credea că pământul e sferic și e în centrul lumii. A construit orologii, prima hartă a pământului și primul glob/ p. 94.
Anaximene: principiul lucrurilor este aerul și infinitul/ p. 94.
Era ucenicul lui Thales și povestește că acesta a murit uitându-se la stele și căzând într-o fântână/ p. 95.
Anaxagora este „cel dintâi care a pus rațiunea peste materie”. El a început prin a scrie: „Toate lucrurile erau amestecate la un loc; pe urmă a venit rațiunea și le-a pus rânduială”./ S-a scufundat în cercetarea naturii și considera drept patrie cerul/ Credea că în lună sunt dealuri și văi și locuințe/ p. 95-96.
Întrebarea firească este de ce căutau alt Principiu al lumii, când aveau teogonii și o religie care stabilea destul de clar cum au fost începuturile lumii?