Istorie II. 6
Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș
*
Istoria începe
de oriunde
o privești
*
Vol. 2
*
Prima parte, a 2-a, a 3-a, a 4-a, a 5-a.
***
Primul articol al platformei Teologie pentru azi a fost publicat la ora 13. 59. Pe data de 6 decembrie 2006. Și e vorba despre: Evanghelia din ziua de Paști, după traducerea lui Luther din 1545[1].
Primul nostru http:
http://bastrix.wordpress.com/. Gratuit, pe platforma WordPress[2].
Pe 22 august 2007, în articolul: Anagramul „Bastrix” și o scurtă istorie pentru cei interesați de statistici[3] explicam numele din http, pentru că numele platformei a fost dintotdeauna Teologie pentru azi.
Și în articolul supra citat spuneam: „Ce înseamnă bastrix pentru noi? L-am format din două cuvinte latine şi astfel a apărut o sintagmă.
Primul cuvânt latin este basis, -is.
Al doilea cuvânt latin este: matrix, matricis.
Basis înseamnă bază, fundament, platformă, suport, adică…pământul nostru principal pe web.
Matrix înseamnă pe de o parte mamă iar, pe de altă parte, registru, listă, tabel, adică…acest blog va fi matricea, punctul iniţial pentru celelalte bloguri ale noastre.
Aşa că am luat de la basis pe bas şi de la matrix pe trix.
Şi finalul explicaţiei: bastrix [fără majusculă] = blogul principal, platforma principală web condusă de către noi”[4].
Al doilea http și ultimul:
http://www.teologiepentruazi.ro. Cu domeniu propriu. Din 5 martie 2010[5].
Și astfel am transformat titlul sintagmatic în brand personal. Însă când am ajuns pe domeniu propriu eram deja „o marcă a Ortodoxiei românești”[6].
Și explicam pe 6 martie 2010 de ce am stat 4 ani pe un cont public:
„Mai mulți s-au întrebat: De ce ne-am decis atât de târziu pentru un domeniul propriu?
Pentru că în acești 4 ani am vrut să demonstrăm, pas cu pas, ce înseamnă să faci…într-un cadru, totuși, strâmt…foarte multe lucruri durabile, adică pe un cont gratuit, unde masterizarea are limite…multe limite…
În 2006, Ortodoxia românească nu avea niciun brand online, adică unul al scrisului zilnic, al creației și al dinamicității teologice în mediul online.
Când am venit noi la nivel online, se scria din joi în Paști…sau onlineul înseamna doar copy paste din Sfinți și teologi consacrați, pentru ca saiturile noastre să fie mari, frumoase și tradiționale…
Și în 4 ani am demonstrat că se poate să scrii aproape zilnic, că poți să creezi foarte mult în mediul online și că teologia ortodoxă nu e deloc prăfuită și înghețată, ci e însăși viața noastră eclesială și socială, trăită într-o postmodernitate care nu ne suportă în mod congenital, pentru că este o lume fără rădăcini în Dumnezeu”[7].
Însă când am mutat totul pe http://www.teologiepentruazi.ro/, în 5 martie 2010, am combinat de fapt 5.289 de articole de pe Teologie pentru azi, 700 de articole de pe Sinaxis, 799 de articole de pe Biblioteca Teologică și 36 de articole de pe A vedea și a fi văzut[8].
Și toate cele patru locații, fiind pe WordPress, le-am dezactivat.
Pe 2 octombrie 2008, pe TPA, aveam publicate „3.496 articole și 21 de pagini colaterale”[9].
Pe 6 decembrie 2008: 3.677 de articole[10].
Pe 18 martie 2009: 4.000 de articole[11].
Pe 3 mai 2010: 7.000 de articole[12].
Pe 11 august 2011: 8.629 de articole[13].
La 4 ani de TPA[14]:
(fotografie)
Pe 4 decembrie 2010 pe TPA erau 7.566 de articole şi 45 de cărţi TPA online[15].
Pe 24 decembrie 2012 erau pe TPA 10. 669 de articole și 26 de pagini auxiliare, după cum se vede în fotografia infra.
(fotografie)
Câteva proiecte TPA finalizate.
Iar datele care apar mai jos reprezintă zilele sau anii în care au fost finalizate proiectele.
Eminesciana (audio, lectură): 9 decembrie 2008. Acum e prezent aici[16].
Imnele Sfântului Simeon Noul Teolog (audio, lectură și comentariu): 9 decembrie 2008. Acum e prezent aici[17].
Sfântul Grigorie Palama, Despre rugăciune și vedere dumnezeiască, în 2008. În format audio: lectură și comentariu[18].
Sfântul Grigorie cel Mare, Dialoguri despre moarte (audio), în 2008[19].
Cartea Psalmilor (audio, lectură): 24 septembrie 2009[20].
Sfântul Dionisie Areopagitul, Despre Ierarhia cerească, în 2010. Lectură și comentariu, în format audio[21].
Sfântul Dionisie Areopagitul, Despre Ierarhia bisericească, în 2010. Lectură și comentariu, în format audio[22].
Arhivele TPA 1[23] și TPA 2[24] și arhiva TPA din Viddler[25].
Proiecte deschise: Dor de blog[26], Seri de dor[27], Poeticum[28], Curs online de iconografie ortodoxă[29], Interviuri[30], Praedicationes[31], TPA 3[32], Lecturi și comentarii la Sfânta Scriptură[33].
Prima carte editată online în biblioteca TPA[34]: Acatistul Nunții[35]. Pe 1 octombrie 2009.
Și în anul 2009 am editat 19 cărți online: 1. Acatistul Nunții (35 pagini); 2. Troparul, Condacul și Acatistul Fericitului Serafim Rose al Platinei (20 pagini); 3. Lumea postmodernă și depersonalizarea omului (335 pagini); 4. Viața lui Adam și a Evei (27 pagini); 5. Teologia îndumnezeirii (202 pagini); 6. Twitter pentru azi (vol. 1) (32 pagini); 7. Bucuria comuniunii (vol. 1) (280 pagini); 8. Pelerina Egeria și Cultul ortodox (60 pagini); 9. Biblia Satanică (157 pagini), ca text auxiliar al cărții: Lumea postmodernă și depersonalizarea omului; 10. Traduceri patristice (vol. 1) (73 pagini); 11. Bucuria comuniunii (vol. 2) (309 pagini); 12. Fragmentarium (vol.1) (126 pagini); 13. Nichita Stănescu. Fenomenul limbii poezești (disertație de master) (155 pagini); 14. Sfântul Sfințit Mucenic Irineu al Lyonului, Contra ereziilor (vol. 1) (341 pagini); 15. Bucuria comuniunii (vol. 3) (248 pagini); 16. Teologia vederii lui Dumnezeu (252 pagini): introducere la teza doctorală: Vederea lui Dumnezeu în teologia Sfântului Simeon Noul Teolog; 17. Vederea lui Dumnezeu în teologia Sfântului Simeon Noul Teolog (teză doctorală) (287 pagini); 18. Sfântul Sfințit Mucenic Irineu al Lyonului, Contra ereziilor (vol. 2) (457 pagini); 19. Bucuria comuniunii (vol. 4) (449 pagini)[36].
În 2010 am editat online 27 de cărți: 20. Bucuria comuniunii (vol. 5) (366 pagini); 21. Fragmentarium (vol. 2) (270 pagini); 22. Cuvinte cu amândouă mâinile (82 pagini); 23. Bucuria comuniunii (vol. 6) (144 pagini); 24. Fericitul Ilie văzătorul de Dumnezeu, Opere complete (vol. 1) (377 pagini); 25. Antim Ivireanul: avangarda literară a Paradisului. Viața și Opera (teză doctorală) (561 pagini); 26. Aspecte dogmatice ale imnologiei ortodoxe. Săptămâna Patimilor și Săptămâna Luminată (teză de licență) (212 pagini); 27. Bucuria comuniunii (vol. 7) (315 pagini); 28. Fericitul Ilie văzătorul de Dumnezeu, Opere complete (vol. 2) (128 pagini); 29. Bucuria comuniunii (vol. 8 ) (382 pagini); 30. Fericitul Ilie văzătorul de Dumnezeu, Opere complete (vol. 3) (191 pagini); 31. Epilog la lumea veche (I. 1) (506 pagini); 32. Twitter pentru azi (vol. 2) (35 pagini); 33. Fericitul Ilie văzătorul de Dumnezeu, Opere complete (vol. 4) (388 pagini); 34. Epilog la lumea veche (I. 2) (378 pagini); 35. Fericitul Ilie văzătorul de Dumnezeu, Opere complete (vol. 5) (175 pagini); 36. Teologia mântuirii la Sfântul Marcu Ascetul (disertație de master) (154 pagini); 37. Bucuria comuniunii (vol. 9) (188 pagini); 38. Fericitul Ilie văzătorul de Dumnezeu, Opere complete (vol. 6) (130 pagini); 39. Fericitul Ilie văzătorul de Dumnezeu, Opere complete (vol. 7) (76 pagini); 40. Sfântul Epifanie al Salaminei, Despre măsuri și greutăți și numere și alte lucruri care sunt în Dumnezeieștile Scripturi (100 pagini); 41. PS. Acad. Melchisedec Ștefănescu, Viața și Scrierile lui Grigorie Țamblac (adaptare a textului ed. din 1884) (138 pagini); 42. Sfântul Sfințit Mucenic Antim Ivireanul, Sfătuiri creștine-politice (text adaptat) (33 pagini); 43. Sfântul Varlaam al Moldovei, Răspunsul împotriva Catehismului calvin (text adaptat) (52 pagini); 44. Traduceri patristice (vol. 2) (347 pagini); 45. PS Damaschin Dascălul, Învățături pentru șapte Taine (text transliterat și adaptat) (27 pagini); 46. Dorin Streinu, Opere alese, vol. I, Despre mine însumi (Jurnal de scriitor. Fragmente) (526 pagini)[37].
În 2011 am editat online 17 cărţi: 47. Traduceri patristice (vol. 3) (288 pagini); 48. Dorin Streinu, Opere alese (vol. 2) (160 pagini); 49. Epilog la lumea veche (I. 3) (256 pagini); 50. Studii de Teologie Dogmatică Ortodoxă (vol. 1) (237 pagini); 51. Cuvintele duhovnicești (vol. 1) (390 pagini); 52. Bucuria vine de departe (carte dialogică cu Prof. Otilia Kloos) (55 pagini); 53. Cuvintele duhovnicești (vol. 2) (558 pagini); 54. A vedea și a fi văzut (vol. 1) (460 pagini); 55. Fericitul Ilie văzătorul de Dumnezeu, Opere complete (vol. 8 ) (549 pagini); 56. Praedicationes (vol. 1) (199 pagini); 57. Twitter pentru azi (vol. 3) (26 pagini); 58. Evanghelia după Matei (112 pagini); 59. Dorin Streinu, Opere alese (vol. 3) (214 pagini); 60. Dorin Streinu, Opere alese (vol. 4) (129 pagini); 61. Dorin Streinu, Opere alese (vol. 5) (283 pagini); 62. Studii de poezie pașoptistă (82 pagini); 63. Fericitul Ilie văzătorul de Dumnezeu, Opere complete (vol. 9) (225 pagini)[38].
În 2012 am publicat online 10 cărţi şi două cărţi în format audio: 64. Vederea lui Dumnezeu în teologia Sfântului Simeon Noul Teolog (audio; 17 file, 519 Mb; prima carte TPA în format audio); 65. Dorin Streinu, Opere alese (vol. 6) (209 pagini); 66. Teologia vederii lui Dumnezeu (audio; 26 file, 505 Mb; a doua carte TPA în format audio); 67. Statistici. Concluzii. Sublinieri. Lucruri văzute de-aproape (121 pagini); 68. Predicile din Săptămâna Mare (25 pagini); 69. Despre omul Împărăției (190 pagini). Este al 10-lea volum și ultimul al Operelor complete ale Fericitului Ilie văzătorul de Dumnezeu; 70. Țiganiada: tradiție și inovație. Aventura scriiturii și canonul literar românesc (111 pagini); 71. Praedicationes (vol. 2) (253 pagini); 72. Twitter pentru azi (vol. 4) (30 pagini); 73. Istoria începe de oriunde o privești (vol. 1) (251 pagini); 74. Praedicationes (vol. 3) (337 pagini); 75. Epilog la lumea veche (I. 4) (247 pagini)[39].
Contul de Facebook l-am făcut în ziua de 5 martie 2007[40]. Pe Chirbit[41] suntem de 3 ani şi două luni (în funcţie de decembrie 2012).
Pe Twitter din 8 septembrie 2009[42]. Pe Scribd din 27 mai 2008[43]. Pe Internet Archive din 2010[44]. Pe Picasa din 6 februarie 2007[45]. Pe Ipernity din 29 decembrie 2007[46].
Și lucrurile sunt copleșitoare și pentru mine deși știu că se putea și mai mult.
[1] A se vedea: http://www.teologiepentruazi.ro/2006/12/06/evanghelia-din-ziua-de-pasti-dupa-traducerea-lui-luther-din-1545/.
[2] Idem: http://ro.wordpress.com/.
[3] Idem: http://www.teologiepentruazi.ro/2007/08/22/anagramul-bastrix-si-o-scurta-istorie-pentru-cei-interesati-de-statistici/.
[4] Ibidem.
[6] Idem: http://www.teologiepentruazi.ro/2010/03/06/teologie-pentru-azi-o-marca-a-ortodoxiei-romane%C8%99ti/.
[7] Ibidem.
[9] Idem: http://www.teologiepentruazi.ro/cv-pr-dr-dorin-octavian-piciorus/ce-trebuie-sa-stiti-despre-teologie-pentru-azi/.
[10] Ibidem.
[11] Ibidem.
[12] Ibidem.
[13] Ibidem.
[15] Ibidem.
[16] A se vedea: http://archive.org/details/Eminesciana2008.
[20] Idem: http://www.teologiepentruazi.ro/2009/09/24/cartea-psalmilor-ed-tpa-2009-audio-%C8%99i-download/.
[34] TPA = Teologie pentru azi.
[37] Ibidem.
[38] Ibidem.
[39] Ibidem.
[40] A se vedea: http://www.facebook.com/dorin.piciorus.
Pingback: Istorie II. 8 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 9 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 12 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 14 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 15 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 16 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 19 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 20 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 22 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 24 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 25 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 28 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 29 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 31 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 33 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 36 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 39 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 41 | Teologie pentru azi