Istorie II. 9
Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș
*
Istoria începe
de oriunde
o privești
*
Vol. 2
*
Prima parte, a 2-a, a 3-a, a 4-a, a 5-a, a 6-a, a 7-a, a 8-a.
***
Clucerii Slătineanu și Zamfir[1], logofătul Dudescu, vornicul Pârscoveanu, boierii Cornești[2].
În martie 1792 șeful cișmelelor din București era Dumitru[3].
Pe 8 martie 1792 locuitorii din mahalaua Batiștei se plâng domnului țării în jalba [reclamația] lor că apa din puțurile lor este „rea și sălcie, de care ni să pricinuește boala”[4].
Domnul Alexandru Moruzi[5] face cișmele la Obor și ridică un chioșc și o cișmea în grădina Herăstrău[6].
Constantin cofetarul[7], mahalaua Mănciulescu, baia de la Curtea Veche, căminarul Moscu, casa Hafta, serdarul Vintilă[8], vistierul Ianache Moruzi, logofătul Constantin Filipescu, vistierul Scarlat Câmpineanu[9].
În 1796 a fost epidemie de ciumă în București[10].
Cișmeaua Beizadelelor (și beizadelele/ fiii domnului Alexandru Moruzi erau Dimitrie, Nicolae și Gheorghe) a fost dată în folosul public în ziua de 20 august 1796[11]. Ea a fost reparată de Dr. Carol Davila[12] în 1863 și în jurul anului 1900 cișmeaua a rămas în părăsire[13].
După anul 1800, la București, boierii au început să-și introducă instalații de apă în case[14].
Serdarul [comandant de oaste/ general de cavalerie] Răducanu Trestianu[15] și suiulgiul [fântânarul] Stoica[16].
Fântânile arteziene, la București, au fost inaugurate pe 21 septembrie 1847[17]. Primarul de atunci: Ion Otetelișanu (discursul său e regăsibil la p. 134, n. 37)[18] iar domnul țării: Gheorghe Bibescu (discursul său e la p. 135, n. 37)[19].
Articol despre băile publice: Dr. N. Vătămanu, Băile din București în veacurile al XVI-lea, al XVIII-lea, în rev. Igiena, nr. 4, oct.-dec. 1960, p. 357-364[20].
Baia din palatul Sfântului Constantin Brâncoveanu era situată la „poalele dealului Patriarhiei”[21], fiind împodobită cu marmură adusă de la Constantinopol și făcută de meșteri armeni[22].
Baia lui Șerban Cantacuzino și băile de la Mănăstiri, spitale, hanuri[23].
Soțul doamnei Bălașa, fiica Sfântului Constantin Brâncoveanu, a fost marele paharnic Manolache Brâncoveanu[24].
Cupar = paharnicul privat al domnului[25].
Marele șetrar [boierul care se îngrijea de corturile și de cantonamentul armatei în timp de război și care inspecta artileria] Canache[26].
Foștii bucătari domnești, pe la 1722/ 1724, erau „oameni gălăgioși și foarte certăreți cu vecinii dimprejur”[27].
Pe locul actualului sediu central al CECului erau două Biserici în sec. 18: Biserica Bunavestire și Biserica Sfântul Ioan Botezătorul[28].
Isnafuri = bresle[29].
Podul Beilicului = Calea Șerban Vodă[30].
Baia din Ostrov era pe Calea Rahovei[31].
Ghiculeștii au construit spitalul Pantelimon[32]. La 1826, epitropul spitalului era clucerul Nicolae Trăsnea[33].
Mindire = saltele[34]. Tiriplic = bumbac[35]. Filigene = cești[36]. Peștemene = cearșafuri[37]. Peșchire = prosoape[38]. Bașlăcuri = cârpe de cap[39].
Chiolan = cuptor[40]. Cocioarbă = prăjină cu care se scârma în sobă[41]. Haraș = făraș[42].
Gheorghe Constantin a ținut în funcțiune baia de pe Șelari între 1826-1832[43].
„Marele cutremur” din 1838[44].
„Uriașul incendiu” din martie 1847 „a distrus o mare parte din București”[45].
Baia de la Grădina cu Cai și Băile Warenberg[46], Baia lui Marcu Luca, Baia lui Mihai I. Mihăiescu, Baia lui Adolf Meltzer, Baia lui I. Mitraszewsky frecventată de Eminescu[47], Baia lui Iosif Grunberg[48].
Bâlciul Moșilor[49], în cartierul Tei locuiau țigani[50], despre cum se îmbrăcau femeile din mahala[51], femeile aveau părul lung, doamnele purtau pălării[52]…și „în afară de cucoana (doamna) preoteasă, toate celelalte erau: țața Lina, Ruxandra, Smaranda, Mița, Tinca, Paraschiva”[53].
Toată lumea purta ghete, pantofii erau o raritate, lustragiii [cei care îți lustruiau încălțămintea] foloseau vacs Albina, Cavaler sau Potcoava[54], berea Bragadiru sau Luther, crenwurști de la Pațac (Carol Patzak)[55], cumpărai linguri și străchini mari de la bâlci, coșuri și ulcioare zmălțuite[56].
Pe dealul Filaret erau vii la 1868[57].
Cum arăta intrarea pe Dealul Mitropoliei la 1920[58]: (fotografie).
Lupoaica cu pui era în fața clopotniței Patriarhiei în 1937[59]: (fotografie).
[1] George Potra, Din Bucureștii de altădată, Ed. Științifică și Enciclopedică, București, 1981, p. 123.
[2] Idem, p. 124.
[3] Idem, p. 125.
[4] Ibidem.
[5] A se vedea: http://ro.wikipedia.org/wiki/Alexandru_Moruzi.
[6] George Potra, Din Bucureștii de altădată, op. cit, p. 126.
[7] Ibidem.
[8] Idem, p. 127.
[9] Idem, p. 128.
[10] Ibidem.
[11] Ibidem.
[12] A se vedea: http://ro.wikipedia.org/wiki/Carol_Davila.
[13] George Potra, Din Bucureștii de altădată, op. cit, p. 128.
[14] Idem, p. 130.
[15] Ibidem.
[16] Idem, p. 131.
[17] Idem, p. 133.
[18] Idem, p. 134.
[19] Idem, p. 134, n. 37.
[20] Idem, p. 140, n. 1.
[21] Idem, p. 140.
[22] Ibidem.
[23] Idem, p. 141.
[24] Idem, p. 143.
[25] Ibidem.
[26] Ibidem.
[27] Ibidem.
[28] Ibidem.
[29] Idem, p. 144.
[30] Idem, p. 145.
[31] Ibidem.
[32] Ibidem.
[33] Idem, p. 146.
[34] Idem, p. 147.
[35] Ibidem.
[36] Ibidem.
[37] Idem, p. 148.
[38] Ibidem.
[39] Ibidem.
[40] Ibidem.
[41] Ibidem.
[42] Ibidem.
[43] Ibidem.
[44] Idem, p. 149.
[45] Ibidem.
[46] Idem, p. 153.
[47] Idem, p. 155.
[48] Idem, p. 156.
[49] Idem, p. 158.
[50] Ibidem.
[51] Idem, p. 159.
[52] Ibidem.
[53] Ibidem.
[54] Ibidem.
[55] Ibidem.
[56] Idem, p. 160.
[57] A cincea imagine de după p. 160.
[58] A 9-a imagine de după p. 160.
[59] A 10-a imagine de după p. 160.
Pingback: Istorie II. 10 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 11 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 12 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 15 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 16 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 17 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 23 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 27 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 31 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 32 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 33 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 35 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 38 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 40 | Teologie pentru azi
Pingback: Istorie II. 41 | Teologie pentru azi