Teologie pentru azi

O platformă ortodoxă pentru o reală postmodernitate

Ce i-a mărturisit un demon Sfintei Mucenițe Iuliani din Nicomidia?

Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

Întrebări și răspunsuri teologice
(vol. 1)

*

68. Ce i-a mărturisit un demon Sfintei Mucenițe Iuliani din Nicomidia?

Sfânta Muceniță și Fecioară Iuliani [Ἰουλιανὴ] din Nicomidia [Νικομήδεια], actualul oraș İzmit din Turcia, e pomenită pe 21 decembrie[1].

Ea a fost martirizată în anul 304 d. Hr.[2], la vârsta de 18 ani[3], și în vechime ea era pomenită pe 16 februarie, așa după cum o pomenesc până azi romano-catolicii[4]. Fapt pentru care, Viața sa, la Sfântul Simeon Metafrastul o găsim pe 16 februarie[5], Viață care a fost tradusă și introdusă și în Viețile Sfinților pe luna decembrie, ed. BOR 2000, p. 414-422.

Și în viața Sfintei Iuliani avem un pasaj demonologic foarte important, cel la care se referă întrebarea de față. Căci, după ce Sfânta Iuliani a fost chinuită și aruncată în temniță[6], un dem0n s-a prefăcut a fi „Îngerul lui Dumnezeu” și a îndemnat-o să aducă jertfă idolilor[7]. Iar ea s-a rugat lui Dumnezeu ca să îi arate cine este cel care vrea să o amăgească. Și primind stăpânire și putere asupra demonului de la Dumnezeu, ea l-a întrebat cine este[8].

Și demonul i s-a mărturisit Sfintei Iuliani și i-a spus că el este trimis de Satanas și că e primul dintre demonii lui. După care i-a spus că el este acela care pe strămoașa Eva a sfătuit-o spre păcat, și pe Cain l-a înfuriat ca să îl ucidă pe fratele său Abel, și pe Nabuhodonosor l-a învățat să ridice chipul de aur și pe Irodis să îi omoare pe prunci, și pe Iudas să Îl vândă pe Domnul, apoi să se spânzure, să fie omorât cu pietre Stefanos, pe Petros să îl răstignească, iar lui Pavlos să îi taie capul, pe evrei i-a înșelat să fie idolatri, iar pe Salomon l-a înnebunit și l-a făcut să dorească iubiri nelegiuite[9].


[1] A se vedea: http://www.synaxarion.gr/gr/sid/1502/sxsaintinfo.aspx și https://en.wikipedia.org/wiki/Juliana_of_Nicomedia și https://en.wikipedia.org/wiki/Nicomedia și https://en.wikipedia.org/wiki/İzmit.

[2] Cf. https://en.wikipedia.org/wiki/Juliana_of_Nicomedia.

[3] Cf. Viețile Sfinților  pe luna decembrie, ed. a 2-a, ed. cit., p. 422 și PG 114, col. 1452.

[4] Cf. https://en.wikipedia.org/wiki/Juliana_of_Nicomedia.

[5] PG 114, col. 1437-1452.

[6] PG 114, col. 1444/ Viețile Sfinților  pe luna decembrie, ed. a 2-a, ed. cit., p. 418.

[7] PG 114, col. 1444-1445/ Ibidem.

[8] PG 114, col. 1445/ Idem, p. 419.

[9] Ibidem/ Ibidem.

Did you like this? Share it:

Previous

Antim Ivireanul: avangarda literară a Paradisului [106]

Next

Mesajul Patriarhului României la Nașterea Domnului [2016]

11 Comments

  1. ruminawi

    Adica nu insusi Lucifer „s-a deranjat” sa-i ispiteasca pe Adam si Eva? Si-a trimis „vizirul”, „prim-ministrul”? Asta a fost blestemat de Dumnezeu? Adica Lucifer si-a primit blestemul printr-un intermediar?
    Ma gandeam ca daca in Rai a fost ispitit Omul (cu „O” mare), cel care a facut-o era insusi Diavolul ( cu „D” mare) ….

    • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

      Domnul meu,

      din îngăduința lui Dumnezeu, demonul i-a vorbit Sfintei Iuliani și i-a spus lucrurile din perspectiva lui. Și cum Îngerii lui Dumnezeu se luptă împreună cu demonii, tot la fel și demonii îi atacă împreună pe oameni. Ba, mai mult, după cum știm din Dumnezeieștile Evanghelii, mai mulți demoni pot să locuiască într-un om, să-l posede.

      Așa stând lucrurile, acest demon a spus adevărul, din îngăduința lui Dumnezeu, pentru că și el a participat la ispitirea și determinarea oamenilor să păcătuiască. Demonul a vorbit în dreptul lui, a spus ce a făcut el, dar asta nu înseamnă că a fost singur.

      În cap. al 3-lea din Facerea se vorbește despre ὄφις [ofis] [șarpe], cf. LXX, ca ispititor al Sfinților Protopărinți Adam și Eva. Numai din exegeza Sfinților Părinți noi știm că acest șarpe sau că printr-un șarpe a vorbit Satanas (acesta e numele grecesc al Satanei). Dar din punct de vedere literal noi avem șarpe și nu demon.

      Despre „Lucifer” noi aflăm în Isaias 14, 12, LXX. Unde el apare cu numele de ὁ ἑωσφόρος [o eosforos], care înseamnă „steaua dimineții”. Și noi știm că steaua dimineții e Luceafărul de dimineață. Însă nici aici nu am fi știut că e vorba despre Satana, despre căderea lui, dacă nu am fi citit exegezele patristice ale Bisericii. Pentru că, din punct de vedere literal, la Is. 14, 12 se vorbește despre căderea din cer a stelei dimineții.

      Mai pe scurt: și demonul de față a participat la toate aceste ispitiri, dacă Domnul i-a îngăduit să mărturisească acest lucru. Iar pentru noi, Viețile Sfinților fac parte din Tradiția Bisericii. Iar Tradiția Bisericii, dimpreună cu Dumnezeiasca Scriptură, sunt pentru Biserica Ortodoxă, pentru Biserica lui Dumnezeu, Revelația dumnezeiască, pe baza căreia noi cunoaștem cele ale lui Dumnezeu și pe baza căreia ne mântuim.

      Mulțumesc pentru comentariu! Păcat însă că nu vă asumați numele! Fiecare dintre noi va fi judecat cu numele pe care îl are și nu cu pseudonimele pe care le poate adopta. Vă doresc numai bine!

      • ruminawi

        Cand spun Lucifer, ma refer la capetenia ingerilor cazuti. Cel care a vrut sa fie Dumnezeu, ceea ce prin fire nu era. Ca la aceasta se refera de fapt Isaia 14,13-14. Ca doar nu crede cineva care stie cat de cat teologie ortodoxa ca Dumnezeu sta „in ceruri” efectiv „pe un tron”. Ma gandeam ca el a fost cel care, prin sarpe, a ispitit-o pe Eva. E posibil sa fi participat si alti demoni. Pasiv sau activ, e greu de spus.
        Sunt un no name. Are putina importanta daca semnez cu numele real sau cu un pseudonim. Din punctul meu de vedere conteaza ceea ce spun, nu cine sunt.
        Multumesc pentru raspuns!

        • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

          Locul din Sfântul Isaias vorbește despre Lucifer sau despre Satanas…numai în măsura în care acceptați comentariile patristice la acest loc scriptural. Dacă sunteți literalist, acolo nu găsiți decât o vorbire despre căderea stelei dimineții.

          Și eu vă mulțumesc pentru comentariu. Și numele chiar contează.

          • ruminawi

            Accept atat interpretarea alegorica, cat si pe cea literala. Si da, recunosc autoritatea Sfintilor Parinti. Pentru textul respectiv, dupa opinia mea, e mai adecvata interpretarea alegorica.
            Sarbatori fericite!

          • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

            Numai bine!

        • Sebastian Istrate

          Dragă ruminawi, e mare diferență între a citi că Dumnezeu stă „în cer” și „pe tron” și a înțelege că Sfânta Scriptură nu vorbește „efectiv” despre o realitate identică cu cea omenească,pe de-o parte, și pe de altă parte a citi că „a căzut steaua dimineții” (care, după cum ți-a arătat Părintele Dorin Picioruș, nici măcar nu e scris cu literă mare, ca nume propriu) și a înțelege imediat din aceasta, fără niciun alt ajutor, că acea „stea” sau „luceafăr” îl denumește pe căpetenia demonilor.

          După felul în care scrii ești neoprotestant și măcar pentru acest lucru ar fi fost corect și onorabil să-ți declini identitatea și să recunoști ce confesiune ai. „Creștinește” e ca atunci când discuți cu cineva să știe și celălalt cu cine discută, mai ales atunci când e vorba de o dezbatere teologică. Important e să aflăm adevărul, nu să încercăm să ne amețim unii pe alții, nu-i așa?

          • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

            Domnule Sebastian,

            eu am făcut abstracție de lipsa de fairplay și i-am răspuns. Dumneavoastră v-ați dat numele și…nu o să vă „ancheteze” nimeni pentru acest comentariu. Cred că mai trebuie să treacă ceva timp pentru ca românii să învețe să comunice online.

            Pentru că frica de a-ți semna cuvintele pe o platformă teologică are de-a face cu trecutul, cu perioada comunistă…și de atunci au trecut 27 de ani. Cred că mai trebuie să treacă ceva timp pentru ca să ne asumăm identitatea și să înțelegem că anonimatul nu impune niciun respect în fața oamenilor.

            Vă doresc numai bine! Sărbători fericite!

          • ruminawi

            Sebastian Istrate
            Cu neoprotestantul nu m-ai nimerit. Iar explicatia pe care mi-ai dat-o, cel putin daca stau sa-i analizez formularea, e de toata jena. Practic, ai parafrazat ce am spus eu, avand impresia ca mi-ai dat cine stie ce explicatie. Invata sa fii mai coerent si sa-ti argumentezi mai logic raspunsurile.
            Pe mine nu ma incalzeste cu nimic daca am aflat cum te numesti. Numele nu imi spune nimic. Si nici continutul postarii nu ma da pe spate.
            Numai bine!

  2. Sebastian Istrate

    Sărbători fericite, Părinte, asemenea!

  3. Sebastian Istrate

    Dragă ruminawi, eu nu te-am „parafrazat”, ci ți-am arătat cu cuvintele tale că cele două exemple pe care le-ai dat nu suportă comparație. Cât despre faptul că „formularea e de toată jena”, bănuiesc că ești mult prea tânăr ca să înțelegi fraze lungi și te las în pace. Formularea mea a fost cât se poate de coerentă, poate prea coerentă pentru tine, care știi să jignești cu grăbire, dar n-ai învățat să gândești logic. Se pare că e mult mai ușor să îi acuzi pe alții de ceea ce nu ești tu în stare să faci, adică de a fi coerent în gândire și vorbire. Te cred.
    Nu „te încălzește” numele meu, dar te simți confortabil că știi că vorbești cu un ortodox. Pe când tu nu ai nici cel mai mic bun simț ca să spui, dacă nu care îți e numele, măcar ce confesiune ai. Eu rămân la opinia mea, aceea că ești un neoprotestant prost-crescut.

Lasă un răspuns

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén