Publicitatea ideilor sau proza de scurta durata

toamna-apei.jpg

Publicitatea desi e destinata publicului nu are transparenta publica asa cum credem in mod vulgar. Publicitatea are interese in spate, unele periculos de urate. Cumperi mancare de proasta calitate numai pentru ca e bine ambalata, dai bani mai multi pe niste lucruri care ar fi trebuit sa fie pretuite mult mai putin…Publicitatea are rolul de a masca defectele produsului, de a fixa ochii pe o imagine si de a dinamiza consumul, indiferent daca produsul e realmente bun sau nu. Publicitatea agresiva a momentului nu ne indica obiectul ci ni-l superlativizeaza. Daca ramanem la ideea ca produsul e bun pentru ca e nou sau pentru ca i se face reclama suntem niste pesti usor manipulabili in acest acvariu al imaginii ambigue. Publicitatea inseamna bani si se face cu multi bani. Insa banii de publicitate sunt scosi tot din buzunarul nostru.

*

Zvonul este o pala de fum sau un adevarat boicot al unor interese. Zvonistica prinde daca toata ziua te preocupa mondenitatile, giumbuslacurile. Consumi repede ideea, treci repede peste produsele noi, treci repede peste palpitatii si iti fumezi nelinistea sau iti bei amaraciunea intr-un mod febril. Am auzit zvonul ca…( dupa asta urmeaza logica presupunerilor). Nimic nu e sigur. Stii tu ceva dar nu prea. Si daca ai numai presupuneri, numai lucruri dupa ureche nu poti sa ai opinii. Opiniile se formeaza cand ai habar de realitatea care se discuta, cand ai indicii sigure, cand ai experimentat ce spui, cand te-ai edificat. Dar cum a te edifica inseamna a-ti construi o parere pe probe, zvonul nu are in spate decat indicii disparate, idei contradictorii, aproximari.

*

Lasa loc de …Cel mai adesea lasi loc de buna ziua cand dai ceva de la tine, cand dai in plus. El cere pe produs atat, dar tu ii dai cu 10 lei mai mult. El vrea sa iti ia camasa, tu ii lasi si haina daca vezi ca mojicia nu are limite. A te arata domn inseamna a arata ca ceilalti au pentru ce sa te stimeze, pentru ce sa te admire. A fost un domn toata viata , se spune despre un barbat care nu a avut interese meschine, care nu s-a pretat la compromisuri rusinoase. Chiar daca i-a fost mai greu, el tot nu s-a lasat manjit de gainarii.

*

Confesiuni. Marturisiri. Primul din latina, al doilea din greaca. A marturisi pe Hristos inseamna sa Il ai in tine, sa Il simti in tine. Cum ai putea altfel sa marturisesti pe Cineva, adica sa iubesti pe Cineva pana la a-ti da viata pentru El, daca nu Il cunosti foarte bine, daca nu ai o intimitate profunda cu El? De aceea avem Martiri, pentru ca ei au dat marturie, au girat cu viata credinta lor. Cei care au aceeasi confesie, aceeasi marturisire de credinta, fac parte dintr-o Biserica. La noi confesiunile au intelesul insa mai degraba de pecete a destainuirilor, a lucrurilor de suflet. Am sa-ti spun ceva foarte important…inseamna a face o confesiune cuiva. Ii spui ceva despre tine; ceva extrem de intim. Pentru ca e o con+fesio, adica o impreuna vorbire, destainuire, marturisire. Pe cand a da marturie are la romani nuanta de tribunal, nuanta juridica. Noi zicem mai degraba Mucenici decat Martiri , desi ambele cuvinte au aceeasi semnificatie. Sfantul Mucenic e cel ce da o marturie fara tagada a realitatii credintei ortodoxe. Nu oricine moare este Sfant Mucenic, ci crestinul ortodox care moare, care este omorat pentru credinta lui, pentru ca nu isi tagaduieste, nu renunta la credinta lui.

*

Cand stai la marginea unui lac sau a marii si contempli rasaritul, apusul, o pasare, clipocitul apei…nu ai in cap ideea de pericol. Pericolul apare cand vezi apa agitandu-se, cand bate vantul cu putere, cand e uragan… Cand omul e plin de har nu avem nici ispite interioare, nu avem furtuni interioare. Cand vin furtunile e semn ca harul a slabit in noi si suntem mult mai expusi atacurilor demonice. Contemplarea presupune intelegerea cu inima a adancului a ceea ce vezi; sa intelegi cu mintea in inima, cu mintea coborata in inima ceea ce vezi. Con+templato= a fi impreuna cu; a fi impreuna cu ceea ce vezi. Nu e nicio eroare ca templum, templi in latina inseamna templu, biserica, pentru ca Biserica e locul unde esti cu Dumnezeu, impreuna cu El sau esti numai cu El. De aici vine si tampla, atat cu sensul de tampla capului cat si de tampla, catapeteasma Bisericii. Stim cantarile Saptamanii Sfintelor Patimi unde se spune: tampla/catapeteasma templului s-a rupt in doua… Dar in acelasi timp , de la ideea ca tampla are ceva in comun si cu tempus , de unde osul temporal, cand avem probleme cu mintea suntem desemnati prin cuvantul: tampiti ( fara minte, prosti…).

*

Iei loc confortabil la masa. Comanzi si ti se aduc doua portii, trei…Ti-e foame, dar nu privesti in jur, ca sa vezi daca nu cumva deranjezi prin atitudinea ta vizavi de mancare. Cum se numeste asta?

Esti intr-un loc unde nimeni nu fumeaza si numai tu fumezi. Desi privirile celorlalti te dezaproba, tu iti aprinzi tacticos tigara si incepi sa te sinucizi cu mare emfaza. Cum se mai numeste si asta?

Se numeste indiferenta. Avem un cuvant latin din trei membre: in+di+fero= a te comporta in detrimentul celorlalti dar spre binele tau egoist. Tot indiferenta se numeste si faptul sa vezi pe cineva cazut jos si sa nu ai timp de el, sa nu iti pese daca cineva e furat in tramvai, sa nu iti pese daca sotia ta e bolanava daca tu esti sanatos, sa te gandesti mai mult la banii tai de distractii decat la banii pentru intretinerea copiilor tai la studii. Indiferenta te face monstru. Cand o sa ai nevoie de altii o sa te ia in brate… indiferenta.

*

Vad un loc gol…Vor fi si mai multe locuri goale. Si noi tinem pe loc un loc. Va veni cineva si ne va lua locul. Ce iti pasa daca voi fi eu sau altul?!. Locus, loci. Locuinta. Locuibil. Locatie. Locvace? Locvace vine de la locquor, loqui, locutus sum. Locvace= vorbeste foarte mult. Dar daca ne gadim putin, a vorbi mult inseamna a ocupa un spatiu lung de timp. Simt un gol in capul pieptului. Simt un gol in stomac. Am un gol in cap. Da Steaua gol la anul si la multi ani. Si-a dat autogol. Golaveraj. Golatate. Golan…Exista un gol intre mine si tine pe care trebuie sa il umplu. Vorbea in gol. Gol de har. Gol de aer. Cad in gol. Ma rostogolesc in gol. A dat cu piciorul in gol. Masina dadea in gol. Mereu vrem sa avem un plin ca sa nu fie rezervorul gol. Daca suntem goi de har vrem sa avem harul lui Dumnezeu in noi. Daca traim goi de iubire vrem pe cineva care sa ne impresoare cu iubirea lui, a ei.

*

Indiscutabil ca putem comunica cu oricine orice. Chiar daca suntem agramati, nescoliti, afazici putem sa ne intelegem intr-un anume fel: ba prin semne, ba prin cuvinte, ba prin priviri, prin imbratisari, prin strangeri de mana, prin daruri de suflet…Putem comunica mult si bine. Putem sa ne spunem cate in luna si in stele. Putem vorbi ca sa ni se asculte sufletul sau putem sa vorbim ca nu mai stim ce sa spunem. Bucuria spune multe. Si amaraciunea spune multe. Si tuica spune multe. De unde si expresia si-a baut zilele …Mancam cuvinte pe paine toata ziua.

Chiar daca nu ne articulam gandurile, a gandi inseamna a spune cuvinte in mintea ta despre o multime de lucruri. Cuvintele sunt vehiculele prin care ne transportam in ceilalti. Un transport pe de o parte material iar pe de alta parte spiritual. Ajungem in ceilalti prin cuvinte, prin imaginea noastra, prin gesturile noastre, prin sunetele vocii noastre. Ajungem de ajuns. Important e sa fii simtit autentic, sa ti se simta cuvintele, intentia originara. Cine scrie, scrie cu intentia de a ajunge la inima omului, de a fi in om. Si acest lucru e ceea ce ne face sa ne intelegem reciproc, sa ne cuprindem reciproc.

Pr. Drd. Piciorus Dorin Octavian.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *