Pastorala pascală a ÎPS Teofan al Olteniei ( 2007)

Scrisoare Pastorala la Invierea Domnului

+ TEOFAN

PRIN HARUL LUI DUMNEZEU
ARHIEPISCOP AL CRAIOVEI SI MITROPOLIT AL OLTENIEI

IUBITULUI NOSTRU CLER SI POPOR:
HAR, PACE, AJUTOR SI MILA DE LA DUMNEZEU,
IAR DE LA NOI, ARHIEREASCA BINECUVANTARE!

Fiti „partasi ai Invierii” lui Hristos!
(Rom. 6, 5)

Iubiti frati si surori intru
Hristos Cel inviat din morti,

Suntem din nou in fata sfintelor biserici, acum in miez de noapte, pentru a ne bucura impreuna de marea sarbatoare a Invierii Domnului Hristos. Am venit aici, la biserica, pentru a marturisi ca „Hristos a inviat din morti, cu moartea pre moarte calcand si celor din morminte viata daruindu-le”.

Cantam, in aceasta perioada, de nenumarate ori imnul: „Hristos a inviat din morti…”. Ne dam binete unii altora in viitoarele 40 de zile cu salutul pascal: „Hristos a inviat!” si primim raspunsul: „Adevarat a inviat!”. Duhul Sfintelor Pasti se prelungeste in toate zilele de duminica, de-a lungul intregului an, Biserica marturisind cu insistenta adevarul cel mare al Invierii. Iar ori de cate ori se slujeste sfanta si dumnezeiasca Liturghie, crestinii patrund in taina Mortii si Invierii lui Hristos. Aceasta patrundere se realizeaza, mai ales, prin impartasirea cu Trupul si Sangele Domnului, Cel mort si inviat a treia zi din mormant.

Totul in aceasta lume si in eternitate este, asadar, centrat pe adevarul Invierii. „Si cerul si pamantul si cele de dedesupt” . Totul: viata si moartea, pamantul si intreg universul, bucuria si lacrima, totul apartine Invierii si numai Invierii.

Invierea este, prin urmare, lumina si sensul vietii omului si a tot ceea ce exista in univers.

Iubiti credinciosi,
Invierea lui Hristos este adevarul cel mai de pret al crestinilor. Fiind tezaurul cel mai de valoare al Bisericii, Invierea este si realitatea cea mai contestata de catre dusmanii acesteia. Invatatura crestina cuprinde foarte multe elemente esentiale. Niciunul insa n-a fost intampinat cu mai multa ostilitate de uratorii de adevar precum Invierea lui Hristos. Spre acest Adevar – Hristos cel mort si inviat – s-au indreptat, de-a lungul veacurilor, cele mai dusmanoase atitudini si calomnii.

Toata aceasta avalansa de minciuna a inceput in chiar noaptea Invierii si n-a incetat pana astazi. Pentru a intelege mai bine, pe de o parte, faptul Invierii si, pe de alta parte, amploarea minciunii indreptata impotriva ei, redam, in cele ce urmeaza, un text din Evanghelia scrisa de Sfantul Apostol Matei. Acest text se citeste in noaptea de Pasti in toate bisericile ortodoxe din intreaga lume:

„Dupa ce a trecut sambata, cand se lumina de ziua intai a saptamanii, au venit Maria Magdalena si cealalta Marie, ca sa vada mormantul. Si iata s-a facut cutremur mare, ca ingerul Domnului, coborand din cer si venind, a pravalit piatra si sedea deasupra ei. Si infatisarea lui era ca fulgerul si imbracamintea lui alba ca zapada. Si de frica lui s-au cutremurat cei ce pazeau si s-au facut ca morti. Iar ingerul, raspunzand, a zis femeilor: Nu va temeti, ca stiu ca pe Iisus cel rastignit Il cautati. Nu este aici; caci S-a sculat precum a zis; veniti de vedeti locul unde a zacut. Si degraba mergand, spuneti ucenicilor Lui ca S-a sculat din morti si iata va merge inaintea voastra in Galileea; acolo Il veti vedea.

Iata v-am spus voua. Iar plecand ele in graba de la mormant, cu frica si cu bucurie mare au alergat sa vesteasca ucenicilor Lui. Dar cand mergeau ele sa vesteasca ucenicilor, iata Iisus le-a intampinat, zicand: Bucurati-va! Iar ele, apropiindu-se, au cuprins picioarele Lui si I s-au inchinat. Atunci Iisus le-a zis: Nu va temeti. Duceti-va si vestiti fratilor Mei, ca sa mearga in Galileea si acolo Ma vor vedea” (Matei 28, 1-10).

Acestea sunt, dupa marturia Evangheliei, momentele care au insotit faptul Invierii. De fapt, in aceeasi noapte, a fost nascocita prima minciuna prin care se voia anulata realitatea Invierii. Iata ceea ce ne relateaza acelasi apostol si evanghelist Matei:

„Si plecand ele (adica femeile mironosite de la mormant n.n.), iata unii din straja, venind in cetate, au vestit arhiereilor toate cele intamplate. Si, adunandu-se ei impreuna cu batranii si tinand sfat, au dat bani multi ostasilor, zicand: Spuneti ca ucenicii Lui, venind noaptea, L-au furat, pe cand noi dormeam; si de se va auzi aceasta la dregatorul, noi il vom indupleca si pe voi fara grija va vom face. Iar ei, luand argintii, au facut precum au fost invatati. Si s-a raspandit cuvantul acesta intre Iudei, pana in ziua de azi” (Matei 28, 11-15).

A fost, astfel, inaugurat un intreg sir de intrigi la adresa adevarului Invierii. Mai intai au fost mai marii iudeilor care au facut tot ceea ce le-a stat in putere pentru a ascunde adevarul ca Hristos a inviat din morti. Demersul unora dintre ei continua pana in ziua de azi. Au urmat autoritatile lumii pagane din vremea aceea si din secolele urmatoare care au luptat cu o inversunare de nedescris impotriva marturisitorilor Invierii lui Hristos.

Erezii de tot felul au aparut, de asemenea, de-a lungul timpului, a caror tinta directa a fost tot Invierea lui Hristos, Dumnezeirea Lui. Lumea ultimelor veacuri a adus cu sine noi si noi inventii pentru a zdruncina credinta crestinilor in ceea ce-i defineste mai mult, si anume credinta in Inviere. Ideologiile celor fara de Dumnezeu, care au pus stapanire pe pamantul Romaniei si al altor neamuri din aceasta parte a Europei in cea de-a doua jumatate a veacului trecut, si-au creat si ele un intreg arsenal de lupta impotriva credintei crestinilor in Inviere.

Astazi, in vreme de libertate, atacurile la adresa Invierii n-au incetat. Dimpotriva, ele s-au intensificat, imbracand haine din ce in ce mai sofisticate si subtile pentru a insela pe cat mai multi. Peisajul romanesc de dupa 1989 n-a fost nici el lipsit de atitudini mincinoase si calomnioase la adresa adevarurilor de credinta ale Bisericii. Romanii se arata insa, in majoritatea lor, atasati invataturii si vietii Bisericii. Prezenta atator persoane la slujba de Pasti, din aceasta noapte, arata faptul ca adevarul Invierii face parte, in mod constient sau nu, din viata romanilor. Acest fapt ne bucura si ne obliga, in acelasi timp, la o lucrare mai intensa pentru constientizarea de catre cat mai multi a impreuna patimirii si invierii noastre cu Hristos. Ne-am rastignit impreuna cu Hristos ca sa si inviem impreuna cu El , zice sfantul apostol Pavel.

Iubiti fii si fiice intru Hristos,

De-a lungul a aproape doua milenii de viata crestina, adevarul Invierii a fost si este considerat bunul cel mai de pret al celor ce cred in Hristos si in Biserica Lui. Apostolii mai intai si apoi martirii, vietuitorii sfintelor manastiri si crestinii din mijlocul lumii au marturisit si aparat invatatura despre Inviere cu toata fiinta lor, uneori chiar cu pretul vietii lor. Pentru sfantul apostol Pavel credinta si propovaduirea crestina se identificau cu Invierea insasi. „Daca Hristos n-a inviat, scria el corintenilor, zadarnica este atunci propova-duirea noastra, zadarnica si credinta voastra” .

De ce, oare, crestinii acorda o asemenea atentie adevarului despre Inviere? Raspunsul este cat se poate de simplu. Fara Inviere nu exista Hristos, nu exista Biserica, nu exista vesnicie.

Invierea constituie fundamentul a tot ceea ce este adevar, lumina si sens in existenta umana si in cea a universului. Totul este legat de Inviere. Pentru ca daca Hristos a inviat, fiind inceput (al invierii) celor adormiti , atunci vom invia si noi. Iar daca vom invia, viata noastra are un sens. Tragedia mortii si bezna mormantului nu-si mai pun definitiv pecetea asupra existentei umane. Relatiile dintre oameni, iubirea mai ales, dar si suferinta, pot fi traite intr-o alta lumina prin prisma Invierii.

Iata pentru ce noi crestinii consideram Invierea ca inima si suflet ale credintei noastre.
Datoria noastra, in acest context, este aceea de a fi martori, aparatori si marturisitori ai Invierii lui Hristos, ai propriei noastre invieri si ai innoirii, prin Inviere, a tot ceea ce exista.

Veniti de luati lumina!, – aceasta este chemarea Bisericii in noaptea de Pasti, chemare adresata tuturor celor botezati in numele Sfintei Treimi, precum si acelora care n-au cunoscut inca lumina adevarului.

Veniti de luati lumina, voi cei credinciosi, pentru a se intari credinta, nadejdea si iubirea noastra! Fiti purtatori de lumina intr-o lume in care intunericul necredintei, al urii, al pacatului si al dusmaniilor de tot felul incearca sa zdruncine temeliile cele mai adanci ale existentei!

Veniti de luati lumina, voi cei osteniti si impovarati cu atatea greutati si suferinte in sufletul si in trupul vostru! Nu va lasati coplesiti de intunericul deznadejdii, caci Hristos a inviat! si, prin El, poate invia si sufletul vostru cuprins de moarte, confuzie si deruta!

Veniti de luati lumina din lumina Invierii lui Hristos, voi stapanitorii acestei lumi! „Cei puternici plecati-va, caci cu noi este Dumnezeu” . Puterea stapanirii voastre exercitati-o in slujirea celui neajutorat, plapand si singur! Faceti dreptate celui sarman, vaduvei si orfanului! Inspirati-va din Evanghelie atunci cand faceti legi pentru tara si nu veti gresi!

Veniti de luati lumina! „Lumina lui Hristos lumineaza tuturor! Fiti fii ai Invierii!” Fiti „partasi ai Invierii lui Hristos” in credinta, in generozitate, in iertare si mai ales in iubire fata de cei bolnavi, singuri, nedreptatiti sau indoielnici!

FITI LUMINA!
Aceasta-mi este urarea adresata voua, fii si fiice ai Mitropoliei Olteniei in noaptea cea sfanta a Pastilor.

FITI LUMINA! Fiti purtatori de Lumina, crezand, aparand si marturisind in tot ceasul, in tot locul si catre toti ca:
HRISTOS A INVIAT!

Al vostru frate si parinte intru slujirea Bisericii si catre Hristos rugator,

+ Teofan
Mitropolitul Olteniei

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *