Vi se pare că puteţi?

IMG_0061

Falsul entuziasm al falşilor webmasteri scade pe fiecare zi, până în momentul când renunţă pur şi simplu la a mai scrie, pentru că îşi dau seama că e o mare diferenţă între a vrea şi a putea. Entuziasmul scade pentru că nu e real. Dacă vrei doar să te dai în stambă, dacă vrei doar să epatezi sau să îţi faci publicitate ieftină, te laşi cu timpul de jurnalismul online pentru că nu ai în tine simţul social al dăruirii, al gratuităţii. Scrisul, ca şi predicatul, au nevoie de oameni de vocaţie, de oameni care sunt vorbire, care sunt dialog pentru că aşa sunt ei, nu pentru că se uzmesc, se opintesc din greu să scoată două postări frivole, trase de păr, emoticonate din greu şi cu spaţii largi între fraze.

Falşii webmasteri sunt webmasterii extremelor: acum sunt în top, acum nu îi mai vezi, pentru că ce scriu şi prezintă ei este doar sclipici. Sclipiciul frate, ca şi siliconul sau chitul de la geamuri e trecător. Comentatorii anonimi se strâng ca ulii acolo unde este ceva mediocru. Toată lumea cunoaşte, toată lumea îşi dă cu părerea, toată lumea râde de autor, dar nimeni nu îşi asumă responsabilitatea de a primi o replică de la tine. Pentru comentatorii de ocazie avem un sfat: să îşi facă pagini web, unde să scrie cât mai zilnic şi unde să ne invite şi pe noi să comentăm, după ce la noi şi-au aruncat balele şi noroiul. Şi o să comentăm cu acceaşi bunătate.

Se pare că există oameni cărora nu le place frumosul, binele, sfinţenia şi încearcă, din răsputeri, să mânjească tot ce se poate. Adică să mânjească, să deteste, să batjocorească pe Sfinţi, patria, familia, ordinea, să îşi bată joc de toate. Cui prod est? La ce ne foloseşte să fim atât de haini cu noi şi cu cei de lângă noi? Chiar aşa, nu mai avem niciun gram de măsură, încât să ne purtăm cât se poate de civilizat, de cu bun simţ între noi? Am primit cele mai tocsune comentarii săptămâna asta, de la tot felul de anonimi generici. Nu îţi spun nimic despre ei dar te trag la rost pe tine. Pentru ce trebuie să dau raportul cuiva pentru ce scriu? Cine ne urmăreşte, probabil, şi-au dat seama că nu suntem oamenii extremelor dar ştim să avem cuvinte drese cu sare acolo unde capul stă să bubuie de nesimţire.

Ca la un făcut, wordpress-ul a început să conţină în primii 100 foarte multe bloguri scrise de credincioşi baptişti deghizaţi în pacifişti de duzină. Tot ca la un făcut, primim comentarii oţioase de la ei ori de câte ori ne exprimăm punctul de vedere ortodox faţă de probleme eterodoxe. Foarte puţini scriu negru pe alb cine sunt şi ce vor. Despre unii am aflat că sunt pastori, teologi, profesori…despre alţii nu ştim nimic. Fiecare are dreptul la opinie. Fiecare e liber să scrie ce crede. Îi încurajăm chiar să scrie şi să vorbească despre credinţa, cultul, modul de viaţă al lor, despre persoana lor, despre frumuseţea lor….despre tot ce îi caracterizează. Însă nu pot să înţeleg de ce vin să mă tragă la rost pentru credinţa mea vizavi de credinţa lor şi nu de persoanele lor? Ce ar trebui să spun ca preot ortodox: Veniţi fraţilor baptişti apăruţi din neant de 200 de ani, pentru că între noi şi voi nu există nicio diferenţă?

Nu am găsit pe niciunul din blogurile eterodoxe care au venit să ne concureze masiv nicio manifestare teologică planificată, creată exclusiv acum şi pentru mediul online. Dimpotrivă folosesc repere majore ortodoxe, motive teologice ortodoxe pentru a le denigra sau interpreta fantezist, alături de repere proprii. Poziţia noastră personală faţă de teologia eterodoxă e clară: nu încurajăm nicio idee sau practică cultuală care nu are de-a face cu moştenirea Bisericii una. Nu avem nimic cu persoanele, cu aceşti teologi eterodocşi ca atare, fie că e vorba despre Marius Cruceru, Aurel Mateescu, Adonis Vidu,Ted Doru Pope sau Claudiu Dobra. Nu i-am cunoscut personal şi nici nu avem nimic de împărţit cu niciunul dintre ei. Însă, de fiecare dată ne poziţionăm faţă de credinţa lor ca faţă de o credinţă străină şi fantezistă în multe puncte teologice, fără ca prin aceasta să vrem să exterminăm pe vreunul dintre ei sau credinţa lor.

E cel mai onest lucru cu putinţă să îţi exprimi punctul de vedere şi credinţa personală, încrederea personală. Cu cât vom vorbi mult mai profund şi mai propriu despre credinţa, etosul şi modul nostru de viaţă ne vom cunoaşte reciproc, ne vom cunoaşte mult mai bine şi vom avea numai de câştigat. Însă, dacă un webmaster eterodox scrie mâine despre Cina Domnului sau despre eshatologie din punctul de vedere al credinţei sale, să mă duc eu să îl trag la rost sau să îl denigrez pentru ce susţine acesta e cea mai mare nerozie, atâta timp cât el e baptist, adventist sau mormon şi nu ortodox. Însă, mesajele negative pe care le primesc şi care nu au nimic de-a face cu ce scriu şi cred, şi care i-au imediat calea nimicului, a neantului, îmi cer să cred şi să scriu altfel de cum cred eu.

În Biblioteca Teologică, al doilea blog al nostru din wordpress am publicitat de la teologi eterodocşi până la ocultişti, de la scriitori până la politicieni şi oameni media, fără să schimbăm textele, opiniile, crezurile lor. Pentru că ne interesează, pentru a ne cunoaşte, nu ce ne apropie, ci tocmai ce ne desparte şi de ce ne desparte ceea ce ne desparte. Scriu aceste rânduri pentru că m-a obosit jocul dublu al acestor webmasteri eterodocşi la adresa noastră, din care ei nu câştigă nimic şi nici nu ne intimidează cu ceva. Şi, mai ales, scriu aceste rânduri, pentru ca să îi îndemn să se concentreze asupra a ceea ce sunt şi a ceea ce vor, pentru ca cititorii noştri, cei atât de diverşi, intrând pe un blog ortodox, pe unul baptist sau pe unul penticostal, să vadă reacţii vii de la un ortodox, de la un baptist şi de la un penticostal.

Dacă nu suntem în stare să ne preţuim reciproc munca dar să ne observăm şi deficienţele nu ne vedem sensul în spaţiul online. Deci, nu punem la zid oamenii ci credinţele lor şi atitudinile lor defectuoase, pe care le observăm prin intermediul credinţei ortodoxe şi a bunului simţ. Pastorul baptist David Cruceru vrea să lanseze un curs de greacă, chiar dacă nu e un curs nou, ci unul ţinut la o universitate baptistă din România şi pentru care el a primit deja bani. Cum să fim împotriva acestui proiect? Pastorul baptist Doru Pope are o mulţime de file audio, ca şi pastorul Ţon, pe care le-am publicitat imediat ce le-am găsit. Dacă le-am publicitat nu înseamnă că sunt de acord cu conţinutul lor, ci am respectat însă munca depusă în folosul comunităţii online. Domnul Claudiu Dobra, teolog penticostal sau domnul doctor Adonis Vidu, teolog baptist, au diferite studii teologice, alături de alţii, puse spre download-ul tuturor. Pentru ce trebuie să mă apuc să scriu împotriva acestor texte şi proiecte, dacă ele urmăresc prezentarea propriei lor teologii? Cum ar putea să scrie ei ca nişte ortodocşi, dacă sunt baptişti şi penticostali?

Însă, când am scris despre ce cred eu ca ortodox au venit o mie şi-o sută de comentatori neoprotestanţi ironici, zeflemişti, tulburaţi până peste poate, necitind prescripţia de sus de pe blog: e un blog ortodox şi nu unul neoprotestant! Oricine vine la noi pe blog ştie cu cine are de-a face. Toate articolele poartă o semnătură a cuiva, blogul e ortodox în mod răspicat, sunt publicitaţi oameni cărora li se spun identitatea şi care pot fi reperaţi. Atunci de ce atâta tevatură când ne comunicăm părerile? Nu m-am dus pe niciun blog eterodox să îmi bat joc de ideile teologice expuse acolo, chiar dacă îmi displăceau profund. De ce? E opinia dumnealor şi dânşii vor da socoteală în faţa dreptului Judecător pentru ea. Însă, pe paginile noastre personale scriem ce credem noi, din punctul de vedere al Bisericii ortodoxe şi ca nişte creştini ortodocşi. Iar dacă am da cu toţii dovadă de civilitate, nu mai zic de frică de Dumnezeu, am ştii să ne raportăm onest unii faţă de ceilalţi.

Am ţinut în mod expres să scriu aceste rânduri pentru ca oamenii să răsufle uşuraţi. Nu ne războim cu niciun eterodox, homosexual, satanist, păgân, mason, pentru că am avea ceva personal cu ei, dar negăm orice minciună şi falsificare a adevărului pe care aceştia o aduc vieţii cu Dumnezeu, din punctul de vedere al Tradiţiei şi al vieţii ortodoxe. Cum mi-ar sta mie ca preot ortodox sau cum aş putea să stau cu fundul în 10 luntre? Dacă sunt ortodox nu pot să fiu baptist, satanist sau mason în acelaşi timp, pentru că lucrurile se exclud unele pe altele. De aceea, cu bun simţ şi cu responsabilitate pentru ceea ce spunem, ne vom pronunţa şi de aici încolo în limitele conştiinţei noastre despre diverse lucruri din afara Bisericii, fără ca prin aceasta cineva să se simtă condamnat la rug de către noi. Dacă respectăm părerile altora, mai ales atunci când nu ne convin, de ce nu suntem acceptaţi ca atare?

Celor care vor să se bage singuri în seamă pe mai departe, şi care fac comentarii aiuristice scrierilor noastre, le promitem, de fiecare dată, că le vom şterge comentariile cu mare drag. Cei care vor să spună ceva şi vor să aducă o critică constructivă, să îmbogăţească informaţiile din textele noastre, să ne felicite sau să ne încurajeze o pot face cu cea mai deschisă inimă. Însă, nu ne permitem ca noi să muncim pentru această construcţie de bun simţ şi dumnealor să ne piardă timpul.

Mai multă transparenţă şi bun simţ!

Vi se pare că puteţi?

Pr. Drd. Picioruş Dorin Octavian.

14 comments

  • Părinte Picioruş, nu este nici un fel de obstacol pentru Dumneavoastră să intraţi şi să comentaţi pe oricare dintre site-urile protestante. Una dintre ideile fundamentale ale blog-ului este în acelaşi timp şi un drept personal şi anume acela de a intra şi a comenta în spirit personal orice afirmaţie întâlnită pe respectivul site. Din câte ştiu eu, dacă intraţi pe site-ul Domnului Cruceru nu vor fi şterse nici unul dintre comentariile Dumneavoastră.

    De multe ori am apărat ortodoxia şi pe mulţi fraţi ortodocşi în discuţiile pe care le-am avut cu prieteni baptişti (dintre care fac şi eu parte) şi penticostali. E drept, nu sunt de acord cu toate detaliile teologiei Ortodoxe, dar înţeleg că nici Dumneavoastră nu sunteţi de acord cu teologia Protestantă. Nu e nimic rău în asta. Partea care îmi displace este că Dumneavoastră nu vă asumaţi riscul (zic eu) de a posta toate comentariile pe care unii dintre colegii mei le postează pe blog-ul Dumneavoastră.

    Eu unul nu cred în ecumenism, şi consider că biserica este unită în Duhul Sfânt, nu în instituţiile omeneşti, totuşi vă consider frate în credinţă, şi vă cinstesc atât vârsta cât şi nivelul studiilor care este superior celui în care mă aflu eu. Totuşi, când vine vorba de dialog, aşa cum ne îndemnaţi să fim transparenţi şi să ne asumăm responsabilitatea cuvintelor scrise şi rostite, vă rog să vă asumaţi şi Dumneavoastră dreptul de a păstra comentariile care vă par neplăcute, şi să nu le cenzuraţi.

    Cu mulţumiri şi respect,
    Ciprian Simuţ

  • Cui prod EST, doctorand Piciorus.
    Vechimea nu este testul adevarului. intelegeti?

  • Eu nu va pot considera frate in credinta.
    putem fi cunostinte, chiar si prieteni, dar frati nu.

  • Domnule Ciprian Simuţ,

    dacă mesajele pe care le-am primit şi le-am aruncat la gunoi până acum ar fi fost atât de obiective şi de decente ca acesta al dv. de acum, cine nu le-ar fi pus? Însă, când vin şi te injuriază, când vorbesc de câte în lună şi în stele dar nu despre articolul pe care trebuiau să îl discute, nu văd rostul aprobării unor astfel de comentarii.

    Nu sunt fanul vorbirii în gol şi nici nu accept să fii mitocan cu mine dacă eu am fost domn cu tine.

    Foarte bine faceţi că vă apăraţi credinţa dv.! Dacă aţi relativiza-o, arătaţi că nu sunteţi nici porumbel, nici corb. Mie astfel de păreri tranşante şi de bun simţ îmi plac, în care oamenii rămân ceea ce sunt dar observă şi ceea ce se face în ograda altora.

    Vă dorim o seară plăcută şi numai bine.

    Pr. Dorin.

  • Vorbiti de mesaje indecente si injurioase? dar acest post cum este drd. Piciorus? Mormant varuit!

  • D-le Otniel Vereş,

    care mai ieri arătaţi o faţă bădărană de-a dreptul şi nişte comentarii execrabile, care au fost abandonate în marea uitătii, după cum ştiţi, vechimea şi continuitatea Bisericii contează, pentru că Biserica creştină vine de la Hristos, are 20 de secole şi nu are întreruperi temporale. Dacă un alt hazliu va inventa astăzi o biserică, vor veni urmaşii lui peste 200 de ani şi vor cere drepturi egale cu Biserica Ortodoxă.

    Nimeni nu v-a strâns de gât ca să mă iubiţi sau să mă respectaţi. Însă, că vrem sau că nu vrem noi, suntem fraţi din dublu motiv, avem protopărinţi comuni, pe Sfinţii Adam şi Eva şi suntem fraţi întru Hristos, Care S-a răstignit pentru amândoi.

    În rest, o vară plăcută şi spor la studiile dv.

  • Domnule Vereş,

    sunteţi destul de amabil, poate chiar mai mult decât bădăran. Dacă sunt „mormânt văruit” înseamnă că sunt „făţarnic” sau „ipocrit” şi că, eu am ceva cu dv. de nu pot dormi noaptea. Însă, nu vă cunosc şi nu mă cunoaşteţi, dar dorm bine noaptea.

    Ce apelativ vreţi să primiţi din partea mea pe viitor? Unul scriptural sau unul neaoş? Un om care vine la mine şi mă insultă în propria-mi casă, se numeşte, deocamdată, „bădăran” sau „prost crescut”.

    Invitaţi-mă pe pagina dv. personală ca să vă comentez şi eu. Poate voi fi ceva mai diplomat decât dv.

  • totusi cum puteti fi frate in Cristos cu un eretic si un sectant? va dati in cap cu teologia.

  • Totuşi, într-un post de-al Dumneavoastra mai recent ne-aţi aşezat alături de satanişti şi homosexuali. Nu cred că se cuvine. Teologia protestantă şi-a dovedit atât profunzimea cât şi precizia. Ambele sunt ancorate în învăţătura Scripturii. Aveţi dreptate, se aduce un mare dezavantaj înţelegerii Scripturii dacă se memorează doar versete singulare fără a explicat contextul în care apar. Teologiile dogmatice recente, de exemplu Erickson, sunt explicaţii sistematice contextuale ale doctrinelor protestante. Nici colecţiile de comentarii nu sunt mai prejos. Gordon Fee este un exemplu grăitor.

    Văd că s-au încins spiritele între Dumneavoastră şi Domnul Otniel Vereş, care îmi este frate în credinţă. Nu pot interveni între voi Domnilor, pentru că nu este blog-ul meu, dar sunt de acord cu fratele Vereş, vechimea bisericii nu este test al adevărului. Karl Rahner propune ca în cazul unei biserici unificate, undeva în viitor, cultele, sau confesiunile recente să nu fie acceptate pentru că nu îşi vor fi format tradiţia. În doctrina sa ecumenică despre biserica unită puteau face parte atât biserica ortodoxă cât şi cea catolică. Eu v-am spus, nu cred în ecumenism, dar de aceea cred în dialog. Nădăjduiesc ca spiritele să se calmeze, chiar dacă rămân divergenţe.

    Ciprian Simuţ

  • Domnule Ciprian Simuţ,

    la o primă evaluare, pentru un ortodox, tot ce e în afara Bisericii Ortodoxe este în afara ei şi sunt egal depărtaţi de mijloacele mântuirii. De aceea, că sunteţi baptişti, mormoni, satanişti etc., vizavi de Biserică sunteţi tot în afara ei şi tot duşmanii ei declaraţi.

    Bineînţeles, că la o discuţie de nuanţe, Biserica ortodoxă pe stil vechi, Biserica catolică, Bisericile siriene, armene şi copte, Biserica anglicană au mai multe în comun cu noi decât protestanţii şi neoprotestanţii şi că depărtarea de Biserica Ortodoxă are diverse grade.

    Aşa că, la o primă vedere toţi din afara Bisericii Ortodoxe sunt în afara ei. Însă există grade diferite de depărtare faţă de cultul, Tradiţia şi dogmele credinţei Bisericii una, care este Biserica Ortodoxă.

    Mă bucur că am în dv. un om cult şi binevoitor. Vă dorim o noapte bună!

  • Ionut-Andrei Purel

    Domnule Piciorus,
    aveti mare dreptate cind spuneti ca este un blog care sustine si apara ortodoxia, si ca oricine intra aici stie cu cine are de-a face. Insa nu aveti dreptul moral, cel putin in teorie, sa va dezinformati vizitatorii (stiti foarte bine la ce ma refer). Aveti insa dreptul sa ii atacati pe neoprotestanti, pe baze biblice, si sa ii ocariti daca asa va este mai la indemina; noi de asemeni avem dreptul sa va atacam, tot pe baze bilice.
    Noi chiar avem de gind sa va atacam si sa va luam din enoriasi,pentru ca, pe baze biblice, voi sinteti ereticii; nu cred in ecumenism si nu am de gind sa fac pace cu dumneavoastra, decit daca va pocaiti.
    Eu sint de acord cu ironia; de multe ori este mai eficace…dar cu anumite limite.
    ma rog pentru dumneavoastra; fiti bun, pentru ca profetul Isaia spune ca cei rai n-au pace. Incerc sa va iubesc 🙂

  • Ionut-Andrei Purel Said:

    „Noi chiar avem de gind sa va atacam si sa va luam din enoriasi,pentru ca, pe baze biblice, voi sinteti ereticii;”

    :))

    cred ca si enoriasii ar avea ceva de spus la treaba asta ! 🙂

  • Un blog interesant. Imi plac oamenii cultivati si cu bun simt.

  • Ionut-Andrei Purel

    au de spus chiar totul 🙂
    planul nu inseamna si realizarea lui 🙂
    oricum, merci ca ai raspuns asa blind :)) pentru ca ma asteptam la alt fel de reactii…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *