Teologie pentru azi

O platformă ortodoxă pentru o reală postmodernitate

Despre viol, îndrăgostire şi feciorie în Fac. 34, 1-3. O continuă lecţie pentru tineri.

Textul pe care îl vom discuta este cf. LXX, ed. Rahlfs:

1. „Iar Dina, fata Liei, pe care i-o născuse lui Iacov,

a ieşit să observe pe fiicele localnicilor.

2. Şi văzând-o pe aceasta Sihem, fiul lui Ammor Horreos,

stăpânul acelui pământ, şi luând-o pe aceea

s-a culcat cu ea şi a umilit-o pe ea.

3. Dar mintea sa se întorcea mereu [ προσεσχεν]

spre sufletul Dinei, fata lui Iacov,

şi a iubit-o pe fecioară [την παρθενον]

şi i-a vorbit acestei fecioare

după mintea [ την διανοιαν] ei”.

Acest text mi-a sărit în faţă astăzi, în timp ce scriam la o carte a noastră de teologie dogmatică. Traducând un text din apropierea acestuia, mi-am dat seama că Fac. 34, 1-3 e mereu o paradigmă pentru cei tineri, pentru tinereţea năvalnică, care vrea să iubească cu forţa, dacă nu este iubită de bună voie.

V. 1 ne arată o Dina curioasă de vecinii ei, o domnişoară care vrea să exploreze împrejurimile. După cum ne spune textul Sfintei Scripturi ea era interesată să vadă viaţa tinerelor ca şi ea şi nu să se îndrăgostească de un tânăr din acele locuri. Dina era fiica Sfântului Iacov iar localnicii erau păgâni, erau oameni care nu trebuia să aibă atingere cu poporul lui Israil/Israel, adică cu poporul lui Iacov.

Avem de-a face, ca şi astăzi, cu un regim strict al contactelor inter-religioase.

V. 2 îl aduce în prim-plan pe Sihem, fiul latifundiarului de la care Iacov cumpărase teren pentru a face un jertfelnic Domnului în Vetil /Betel, fiu care, o ia cu forţa pe Dina, o violează şi prin aceasta o umileşte, o face să se simtă o femeie uşoară. Acest lucru reiese şi din spusele fraţilor săi, care în Fac. 43, 31, îi spun lui Iacov că i-a omorât pe toţi păgânii dimprejur, pentru că Sihem s-a comportat faţă de sora lor ” ca faţă de o curvă” [ ωσει πορνη].

Cuvântul πορνη [porni] înseamnă în greaca veche: curvă, prostituată, femeie uşoară. De la acest porni avem în limba română pornografie, adică imagini desfrânate, cu femeie şi bărbaţi desfrânaţi, imagini sexuale care te împing la desfrânare.

Sihem ştia că prin acest gest o va umili, o va desconsidera. Numai că nu ştia ce se va petrece cu el după acest viol, după această abuzare de Dina. În v. 3 aflăm că profitorul s-a îndrăgostit de victima sa, într-atât de mult, încât a început să o iubească. După cum se observă din traducerea noastră, el se întorcea mereu cu mintea nu spre trupul Dinei ci spre sufletul ei.

Atunci când percepuse dragostea ca pe o simplă împreunare trupească, ca pe un act sexual cu Dina, el se raporta la ea ca la un trup şi căuta o satisfacţie trecătoare. Însă, după ce a violat-o şi a văzut puritatea ei sufletească, curăţia ei, Sihem a început să iubească sufletul Dinei, ceea ce era Dina.

V. 3 este o luminare dumnezeiască importantă pentru cei care vor să vadă cum consideră Scriptura pe cineva care e violat fără voia sa. Deşi Dina nu mai era fecioară din punct de vedere fizic, Sfânta Scriptură o numeşte pe Dina fecioară [παρθενον /partenon], pentru că nu i se schimbase mintea ca unei femei, ci era un om nevinovat de care s-a abuzat. De aceea se şi specifică faptul că Sihem i-a vorbit după mintea ei feciorească, pentru că ea nu înţelegea ce înseamnă să fii femeie, pentru că nu îşi dorise să fie femeie mai înainte de vreme.

Ce ne spun aceste trei versete despre tineri şi de ce am vrut ca să le evidenţiem în acest articol? Ele ne vorbesc despre o grabă a poftei, despre un tânăr care se grăbeşte, care nu cunoaşte dragostea, nu vrea să iubească, dar vrea să aibă contacte sexuale pasagere. Sihem are o concepţie defectuoasă despre dragoste dar şi despre sexualitate. El confundă dragostea cu pofta trupească şi vede în viol şi dezvirginarea Dinei un act de bărbăţie şi de umilire a ei.

Fecioara Dina, deşi ajunsă femeie fără voia ei, pentru că trăia în atmosfera religioasă a familiei Sfântului Iacov, tatăl ei, nu se arată după acest viol ca o fată perversă, cu mintea destructurată, ci ca o fecioară întreagă la minte. Dina îşi păstrează fecioria sufletului ei şi mintea ei de copilă tânără. Dacă nu ar fi fost aşa, Scriptura dumnezeiască nu ar fi scos acest amănunt în evidenţă. Fiecare lucru pe care îl citim în Sfânta Scriptură are o semnificaţie extrem de adâncă şi ne vorbeşte despre lucruri care ne folosesc duhovniceşte.

Nu poţi, cu alte cuvinte, să schimbi pe om cu forţa! Chiar dacă îl violezi, chiar dacă îl baţi, chiar dacă îl ameninţi că îl omori nu poţi să schimbi un om care nu se vrea schimbat din binele său! Fecioria, ne spune Dumnezeu în acest pasaj, trebuie să fie a trupului şi a sufletului. Dacă pierdem din prostie sau din nebunia tinereţii fecioria trupului nostru, ne putem redobândi fecioria sufletului, cea mai importantă dintre toate, prin pocăinţă şi împlinirea poruncilor lui Dumnezeu.

Tânărul care crede că bărbăţia sa constă în cât de potent este şi în cât de multe fete fraiereşte ca să se culce cu el, află în acest text că iubirea se dăruie şi se primeşte, că iubirea nu se ia cu asalt şi că domnişoarele nu se iubesc cu palmele, cu forţa. Acolo unde există credinţă şi bun simţ, unde există ruşine şi delicateţe interioară, tânăra este tânără şi ştie să iubească iar tânărul ştie să dăruie iubire.

Sihem află, şi aflăm şi noi, că dragostea înseamnă relaţie şi nu posesie. Ca să intri în inima unui om trebuie să intri mai întâi prin sufletul tău şi nu prin trupul tău. Dacă vrei să cucereşti pe un bărbat cu trupul tău va găsi şi alte trupuri şi mai frumoase decât al tău. Trupul se va învechi continuu, sufletul, când iubeşti, întinereşte continuu. Degeaba începi cu lifting de piele, cu operaţii de mărire a sânilor, dacă nu începi, mai întâi, cu credinţa în Dumnezeu, cu bunul simţ şi cu dragostea.

De-a lungul timpului, mi-au tot reconfirmat o mulţime de femei şi de bărbaţi, pe care i-am cunoscut sau spovedit, că oricât ai vrea să te faci că nu ai nevoie de dragoste şi să te vinzi tuturor, nevoia de a fi iubit/-ă te torturează, dacă nu te iubeşte nimeni. Deopotrivă, bărbaţi şi femei, avem nevoie de dragoste şi să dăruim dragoste. Însă dragostea nu se reduce la sex, ci dragostea se manifestă ca prietenie, admiraţie, respect, binefacere, ucenicie, devotament infinit, bucurie infinită faţă de persoana ta.

Fecioara Dina e o paradigmă a sufletului renăscut prin mărturisire, prin spovedanie. Chiar dacă ai căzut, chiar dacă eşti o fecioară căzută în păcat, Domnul nostru ne face mirese ale Sale prin pocăinţă, mărturisire şi împreunare euharistică cu Sine. Tânărul Sihem, care poate fi oricare dintre bărbaţi, reprezintă creşterea în experienţă, în maturizare duhovnicească, pentru că Sihem a trecut de la ceea ce se vede la ceea ce nu se vede, la adâncimile sufletului.

Astfel, dacă Dina e numită de către Sfântul Duh fecioară şi după ce nu mai e fecioară e pentru ca să ne dea încredere nouă, că Dumnezeu ne redă fecioria minţii, a inimii şi a mişcărilor trupurilor noastre dacă ne lepădăm de pofta desfrânată şi dorim fecioria întregii noastre fiinţe. Dacă Sihem află că sufletul e mai drag şi mai de iubit şi de preţuit decât trupul, e pentru ca să ne înveţe pe noi ca să trecem de la pofta faţă de trup la bucuria faţă de pacea, de curăţia şi sfinţenia sufletului cât şi a trupului.

Pr. Drd. Dorin Octavian Picioruş

Did you like this? Share it:

Previous

Prea multe frici şi prea puţină linişte

Next

Noi articole despre canonizarea Sfântului Varlaam al Moldovei

2 Comments

  1. vaduva de ceara

    Si cand crezi ca ai cucerit un om cu sufletul tau, iti dai seama ca nu da pe sufletul tau doi bani. Si cand crezi ca intri in inima unui om intai cu sufletul, te trufesti si nu ajungi nicaieri.Doamne, ce pustie e inima mea de atata credinţă câtă am avut in oameni…

  2. Întotdeauna puteţi să o luaţi de la capăt. Experienţa durerii, reala experienţă a durerii ar trebui să ne înveţe cum să ne comportăm cu oamenii care ne vor iubi.

    Dacă ai învăţat răul de la alţii, nu contamina la rândul tău pe alţii care nu au nicio legătură cu durerea ta!

Lasă un răspuns

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén