De ce nu a fost omorât Sfântul Proroc Moise?

http://www.mitropolia.md/dumin_Sf_Cruci.jpg

Pentru că era ἀστεῖον [astion], era frumos [Ieş. 2, 2]. Mama sa „a luat în pântece” [ἐν γαστρὶ ἔλαβεν/en gastri elaven] şi a născut un prunc frumos, pe cel mai măreţ bărbat al lui Israel. Expresia „a luat în pântece” apare mai mereu în cântările ortodoxe fiind corelativul lui: întrupare. Evlavia Scripturii faţă de femeie, faţă de naştere, faţă de sexualitate, atenţia scriitorilor ei luminaţi de către Sfântului Duh faţă de astfel de subiecte este plină de grandoare şi de simplitate în acelaşi timp, neexistând grosolănii de limbaj care să te facă să arunci Scriptura din mână.

Aceste amănunte delicate sau despre delicateţea lui Dumnezeu cu femeia şi cu cele care ţin de ea ar trebui să fie făcute cunoscute feministelor, acelui grup radical care preferă mai degrabă lesbianismul decât egalitatea eclesială a bărbatului cu femeia, în care bărbatul e cap femeii în toate lucrurile cele bune şi face prin acest lucru, prin exemplul său personal de iubire şi de atenţie pentru soţia sa, ca aceasta să fie corectorul şi punctul său de echilibru, prin dragostea şi atenaţia ce i-o poartă.

Mama lui Moise/Moisis [Μωυσῆς] îl naşte în timpul interdicţiei împăratului Egiptului de a fi ţinuţi în viaţă copiii de parte bărbătească, şi, din cauză că era frumos, spune cartea Ieş. 2, 2, îl acoperă, îl tăinuieşte timp de trei luni, apoi, îl pune pe apa Nilului, după cum ştim.

Un amănunt, un dat providenţial, frumuseţea, te scapă de moarte. După cum te scapă de moarte şi întârzierea cu un minut, mai înainte ca propria ta locuinţă să sară în aer sau trecerea cu o secundă mai repede, mai înainte de a te face zob o maşină cu viteză mare.

Pr. Dorin.

2 comentarii la „De ce nu a fost omorât Sfântul Proroc Moise?”

  1. Citatul din Iesire:

    1. Un om oarecare, din semintia lui Levi, si-a luat femeie din fetele lui levi.
    2. Femeia aceea a luat in pantece si a nascut un baiat si, vazand ca e frumos, l-a ascuns vreme de trei luni.

    In continuare (acelasi capitol, insa ceva mai jos):

    5. Atunci s-a pogorat fata lui Faraon la rau sa se scalde, si roabele ei o insotira pe malul raului. Si vazand cosul in papuris, ea a trimis pe una din roabele sale sa-l aduca.
    6. Si, deschizandu-l, a vazut copilul: era un baiat care plangea. Atunci i s-a facut mila de el fetei lui Faraon si a zis: „Acesta este dintre copiii Evreilor”.

    Analizand nitel:
    a. o mama nu si-ar fi omorat copilul (asa ca faptul ca el era frumos – asa cum i se parea MAMEI copilului – nu ar fi avut de ce pericol sa-l scape pt. ca nu l-ar fi amenintat nimic 🙂 ; asta pt. cazul de fata)
    b. in pericol real este pus copilul (de catre oamenii – nu vorbim de pericolele naturale printre care a trait pt. ceva vreme – care urmareau exterminarea evreilor) atunci cand este gasit de catre egipteni. Si…, aflam ca este gasit copilul de catre o egipteanca. Chiar una care avea legaturi cu palatul in care aparuse porunca de ucidere a copiilor/baietilor. Acum este, defapt, pus in cel mai mare pericol Moise, pentru ca fata putea sa respecte porunca tatalui sau si sa porunceasca sa fie ucis, si nu sa fie ascuns.
    c. ce ne spune Sfanta Scriptura ca a determinat ascunderea lui Moise? Aflam: „i s-a facut mila de el fetei lui Faraon”.

    In afara de acest capitol mai important, dupa parerea mea, ar putea fi situatia prezentata in Fapte 7,20:

    20. In vremea aceea s-a nascut Moise si era placut lui Dumnezeu. Si trei luni a fost hranit in casa tatalui sau.

    Deci, cred eu ca, pana la urma nu a fost omorat pt. ca era „placut lui Dumnezeu”.

    Asa vad eu, insa nu sunt o persoana cu studii, deci – daca se poate – as dori sa-mi spuneti si mie ce parere aveti despre „interpretarile” mele.
    Tot binele.

    Iertare pentru deranj.

  2. Frumuseţa lui, iubirea mamei Sf. Moise şi mila mamei adoptive, a fiicei lui Faraon, toate concordă, toate au legătură una cu alta şi păstrează pe Sfântul Moise în viaţă, pentru că voia lui Dumnezeu cu el era cea pe care o ştim: să scoată pe Israel din Egipt.

    Noi am vorbit numai despre începutul odiseei vieţii lui Moise şi despre primul amănunt al rămânerii sale în viaţă.

    Când te uiţi în varianta greacă a Scripturii observi că frumuseţea sa a făcut-o pe mamă să-l ascundă, că frumuseţea a determinat-o pe mamă să-şi tăinuiască naşterea.

    În orice caz, gestul şi comentariul critic al dv. merită atenţia şi aprecierea noastră.

    Vă mulţumim frumos pentru mesajul dv. domnule George.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *