Ziarul Gardianul, 29 sept. 2007.

Programul ceremoniei de intronizare a Prea Fericitului Parinte Daniel ca Arhiepiscop al Bucurestilor, Mitropolit al Munteniei si Dobrogei, Loctiitor al Tronului Cezareei Capadociei si Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române va incepe mâine la ora 8.30, odata cu savârsirea Sfintei Liturghii, in Catedrala Patriarhala din Bucuresti. Astazi va prezentam, in mod special, ceremonialul intronizarii de mâine.

Intronizarea propriu-zisa incepe la ora 10.30, in timpul Te-Deum-ului. Cele mai importante momente ale zilei de maine sunt: citirea Gramatei Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane; inmanarea insemnelor patriarhale; asezarea in tronul patriarhal; cuvantul rostit in numele Sfantului Sinod de catre IPS Mitropolit Laurentiu al Ardealului; cuvantul Prea Fericitului Parinte Daniel, Patriarhul BOR; semnarea actului din Condica de Aur a Patriarhiei Romane, in Palatul Patriarhiei; sedinta solemna a Sfantului Sinod pentru prezentarea mesajelor oficiale de felicitare, din Aula Palatului Patriarhiei, iar de la ora 16.30, conferirea Ordinului National Steaua Romaniei in Grad de Mare Cruce de catre presedintele Traian Basescu, la Palatul Cotroceni.

Invitat sub policandru

Dupa rugaciunile incepatoare ale Te Deum-ului, rostite de diacon, cu binecuvantarile Mitropolitilor Laurentiu si Bartolomeu, si raspunsurile corului, in timp ce se va canta Troparul Pogorarii Duhului Sfant (“Binecuvantat esti, Hristoase Dumnezeul nostru, Cel ce preaintelepti pe pescari i-ai aratat, trimitandu-le lor Duhul Sfant si printr-insii lumea ai vanat, Iubitorule de oameni, slava Tie!”), PS Vincentiu Ploiesteanu, Episcop Vicar Patriarhal si secretarul Sfantului Sinod, il va invita pe noul Patriarh in mijlocul bisericii, sub policandru. Apoi, IPS Nifon, Arhiepiscopul Targovistei, presedintele Comisiei de organizare a ceremoniilor legate de intronizare, va da citire Gramatei Sfantului Sinod, dupa care il va invita pe solee (treapta din fata Sfantului Altar), pentru a-i fi inmanate insemnele patriarhale.

Inmânarea insemnelor

Mitropolitii Iosif si Serafim ii vor inmana mantia. Mitropolitul Petru, crucea, Mitropolitul Nicolae, engolpionul cu Maica Domnului, Mitropolitul Teofan, engolpionul cu Mantuitorul, Mitropolitul Bartolomeu, camilafca alba, iar Mitropolitul Laurentiu, carja Patriahala. Dupa primirea fiecarui insemn si intrebarea Mitropolitior “Vrednic este?”, corul si cei prezenti vor raspunde “Vrednic este!”. Cand i se va oferi carja patriarhala, Mitropolitul Laurentiu va rosti urmatoarele cuvinte: „In numele Sfantului Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, primiti aceasta carja patriarhala, ca sa pastoriti turma cuvantatoare a lui Hristos, a Prea Sfintei Bisericii Ortodoxe Romane, cea incredintata Prea Fericirii Voastre, si celor ascultatori sa le fie toiag de sprijin si intarire, iar pentru cei neascultatori si nestatornici-toiag de desteptare si indreptare.”

Condus la tronul patriarhal

Dupa acest moment, Mitropolitii Laurentiu si Bartolomeu il vor conduce pe noul Patriarh la tronul patriarhal, urmand ca Mitropolitul Bartolomeu sa rosteasca urmatorul cuvant:” Cu ajutorul Atotputernicului si Milostivului Dumnezeu, Care poarta de grija sfintelor Sale Biserici, Va inaltam si Va asezam, de Hristos iubitorule si al nostru prea iubit frate in Domnul, Prea Fericite Parinte Daniel, in tronul de Arhiepiscop al Bucurestilor, Mitropolit al Munteniei si Dobrogei, Loctiitor al Tronului Cezareei Capadociei si Patriarh al Bisericii Ortodoxe Romane, in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh”. Dupa binecuvantarea noului Patriarh, corul va canta “Intru multi ani, Stapane”, apoi Mitropolitul Teofan va rosti o rugaciune cerand Atottiitorului sa-i dea putere si har, “ca sa lege si sa dezlege cele ce se cuvine a lega si dezlega”, Patriarhului Daniel. Pe rand, dupa citirea Apostolului, Mitropolitul Laurentiu va citi din Evanghelie despre Pastorul el bun, Mitropolitul Nicolae va rosti o rugaciune, slujba fiind continuata de Mitropolitii Petru, Laurentiu si Iosif. Dupa cuvantul rostit de Mitropolitul Laurentiu, PF Parinte Daniel va rosti o cuvantare. La sfarsitul slujbei, Patriarhul va iesi din catedrala, mergand in procesiune spre Palatul Patriarhiei, unde vor continua celelalte momente ale ceremoniei.

*

Participanţii la ceremonie

La evenimentul de duminica de la Patriarhie vor participa presedintele tarii, primul ministru, presedintii celor doua Camere ale Parlamentului, alte autoritati centrale si locale, Regele Mihai si familia regala, fostii presedinti ai Romaniei Ion Iliescu si Emil Constantinescu. La ceremonia intronizarii Patriahului Daniel vor fi prezente 30 de delegatii ale unor Biserici crestine din intreaga lume, dintre care 16 ortodoxe, cu un numar total de 90 de invitati, La ceremonii vor participa 56 de episcopi din afara tarii, apartinand tuturor Bisericilor crestine. Delegatia Bisericii Ortodoxe Ruse va fi condusa de Mitropolitul Filaret de Minsk, iar delegatia Vaticanului, de Cardinalul Walter Kasper. Conform traditiei, la intronizarea unui Patriarh nu participa Intaistatatorii de Biserici.

*

Însemnele patriarhale

Mantia este un vesmant liturgic pe care il imbraca arhiereii la savarsirea serviciilor divine, cand nu se poarta sacosul si stiharul, la sfintirea apei, la Maslu, la inchinarea la icoane inainte de Liturghie, in procesiuni. Mantia inchipuie imbracamintea ingereasca. Sfantul Simeon al Tesalonicului o numeste “darul lui Dumnezeu cel purtator de grija si acoperitor”. La incheieturile mantiei exista patru tablite. Cele de sus simbolizeaza Tablele Legii Vechi, iar cele de jos inchipuie Cele doua Testamente ale Sfintei Scripturi unite prin Hristos, din care izvorasc rauri de apa vie, asa cum trebuie sa izvorasca mereu invatatura din mintea si din gura arhiereului;

Crucea pectorala este o insigna, care se poarta ca si engolpionul si care simbolizeaza Crucea lui Hristos, fiind semn al biruintei, al intaririi si al povatuirii;

Engolpionul are forma unui medalion-iconita, cu chipul Mantuitorului sau al Maicii Domnului. Se poarta pe piept, fiind o podoaba existenta numai in Bisericile Ortodoxe. Engolpionul aminteste hosenul sau pectoralul purtat de arhiereii Vechiului Testament, in care se pastrau Urim si Tumim, adica “Aratarea” si “Adevarul”, talismane scumpe care preinchipuie pe Hristos si pe Maica Domnului. Candva ele erau relicvarii. Engolpionul simbolizeaza marturisirea credintei si puritatea Sfintei Cruci. Cand reprezinta chipul Sfintei Fecioare, simbolizeaza puterea ei mijlocitoare si ocrotitoare. Daniel va primi doua engolpione;

Camilafca alba este panza purtata de monahi peste potcap (acoperamant al capului, purtat de preotii si calugarii ortodocsi) în anumite ocazii. Camilafca alba era un semn al bisericilor autocefale dupa Patriarhatele istorice Constantinopol, Alexandria, Antiohia si Ierusalim.

România este singura tara ortodoxa în care Patriarhul Bisericii este într-o tinuta complet alba. Croiala vesmantului arata apartenenta la Ortodoxie, iar culoarea acestuia, latura latinitatii poporului român. Istoria vesmintelor albe a pornit de la primul Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române, în noiembrie 1925, Miron, care a primit din partea Mitropolitului Dionisie al Varsoviei o camilafca alba.

Carja Patriarhala sau Toiagul Pastoresc este un baston inalt, din lemn sau metal, impodobit cu placute de aur sau argint. La capatul de sus se termina cu doi serpi afrontati, care stau cap in cap, peste care se suprapune un glob, iar peste acesta o mica cruce. Pe maner are infasurata o marama cusuta cu fir. Carja este prototipul toiagului lui Aron care a infrunzit in chip minunat. Ea simbolizeaza puterea de a pastori Biserica si autoritatea pastorala a arhiereului, dupa modelul lui Moise si Aaron, care purtau toiege ca semne vazute ale autoritatii si puterii lor de a conduce poporul evreu. Cei doi serpi simbolizeaza intelepciunea arhiereului, iar globuletul si crucea arata ca Iisus a venit pe pamant si a sfaramat prin Cruce sarpele (diavolul) care a ispitit pe primii oameni. Arhiereul pastoreste in numele Crucii, simbolizata prin insasi Carja Patriarhala;

Pe cap, Daniel va primi si o mitra, care se foloseste in timpul serviciului divin. Mitra simbolizeaza cununa de spini de pe capul Mantuitorului sau mahrama cu care I-a fost acoperit capul cand a fost pus in mormant. Ea este semnul demnitatii imparatesti a Mantuitorului si in acelasi timp semnul vredniciei primite de arhiereu de la Mantuitorul, arhiereul fiind savarsitorul principal al serviciilor divine si al Sfintelor Taine.

Did you like this? Share it: