Grupul nostru de dialog din HI5 sau despre tineri şi de la tineri

hi5 - Dorin_1193389003468 -

E corect, e de conştiinţă să elogiem munca tuturor. A pune în imagine, în prim-plan opinia cuiva înseamnă a-l respecta. Poate că trebuie să îi respectăm mai mult pe aceşti tineri, pe care i-am cunoscut online, despre care nu ştiu prea multe [şi aş vrea să ştiu mai multe!] şi, care s-au coalizat în jurul nostru, pentru simplul motiv… ca să discutăm.

Eu le-am promis dialog, ei au venit, domni şi doamne, domnişori şi domnişoare, de diverse vârste şi din diverse localităţi, fără să-i constrângă nimeni…însă nu prea am avut timp să gestionez îndeaproape grupul. Dar, aprobând intrarea lor în grup, fiecare s-a comportat după cum a dorit, după cum a simţit, după conştiinţa lui…şi au început dialoguri.

Voi reda în acest articol dialogurile lor, pe diverse teme, începute de la sine…în timp ce eu mă preocupam mai mult de alte pagini. De aceea articolul meu îi elogiază, le elogiază prezenţa de spirit, fair-playul lor tineresc, pentru că au ştiut, au demonstrat de fapt, că tinerii vor, ştiu şi pot să fie frumoşi, concilianţi, dialogici, numai că nu le dăm prea mari şanse, noi, ce mai în vârstă.

Deci despre credinţa ortodocşilor şi preocupări tinereşti cu prietenii noştri din HI5:

1. Subiectul: Credinţa noastră

Marius

Sunt crestin-ortodox si sunt de acord si recunosc ca credinta crestin-ortodoxa este cea dreapta…Dar credinta adevarata se gaseste in fiecare dintre noi, in care locuieste Domnul nostru Iisus Hristos, iubirea si adevarul…Sunt crestini in lumea asta de diferite religii si fiecare spune ca mantuirea este in religia sa…Daca noi, crestinii, suntem dezbinati intre noi, cum putem spune ca noi iubim si avem adevarul, desi adevarul este unul singur?…Si tot este scris in Biblie, de la inceput la sfarsit.

Răzvan

Doamne ajuta! Sa ma ierti ca incerc sa comentez ce ai spus, dar mi-au sarit in ochi niste idei. Din ce ai spus tu eu am inteles ca credinta ortodoxa este dreapta dar nu neaparat si adevarata? Si ca te intrebi cum putem spune ca avem adevarul de vreme ce crestini sunt dezbinati.

Bine ai observat! Nu putem spune aceasta daca pornim de la ideea falsa cum ca adevarul s-ar afla in toate confesiunile crestine. Cu adevarat nu se poate aceasta. Nu pot exista mai multe adevaruri sau mai multe adevaruri este nici un adevar. Trebuie sa intelegem ca credinta noastra stramoseaca este cea adevarata. Eu nu cred ca putem spune, cand vorbim de credinte, ca a mea este mai frumoasa, mai buna sau superioara. Dar cred ca putem spune: credinta mea este adevarata! Noi credem asa cum ne-au invatat stramosi nostri, iar ei au crezut la fel, asa pana la Apostoli. Am sa incerc sa aduc niste argumente din Biblie, ca sa arat ca doar credinta ortodoxa este cea adevarata.

Dupa cum stim „este un Domn, o credinta si un Botez”. Aceasta arata ca nu pot exista mai multe credinte, iar aici cuvantul credinta se foloseste clar cu intelesul de „religie”. Stim despre Biserica ca „portile iadului nu o vor birui”. De asemenea, Mantuitorul ne spune despre Biserica Lui ca este „stalp si temelie a adevarului”. Si ne mai spune ca El „este capul Biserici”. Daca Hristos este unul, atunci si Biserica al carui cap este Hristos este una.

De altfel si noi in crez marturisim: „Cred, intr-una, sfanta, soborniceasca (universala, catolica) si apostoleasca Biserica”. Si ne referim la Biserica Ortodoxa cand spunem acestea. Dar, sa revenim! Iata ca Biserica (inteleasa ca si comunitate de oameni care pastreaza invatura cea adevarata despre Hristos) este nu doar una ( caci toti au aceasi invatura) dar ea este stalpul si temelia adevarului, si pe ea portile iadului nu o vor birui.

Asta inseamna ca Biserica lui Hristos, incepe de la Apostoli, continua cu Biserica primara, trece prin istorie si trebuie sa aibe continuitate pana in zilele noastre. Atunci se pune problema, privind toate confesiunile crestine de astazi: Care dintre ele se incadreza in aceasta descriere?

Protestati si neoprotestanti au aparut cam in jurul anului 1500 si au adus multe „reforme” incepand cu necinstirea Icoanelor, a Sfintilor, a Maici Domnului si multe altele. Deci consider ca nici nu are rost sa ne preocupam de ei.

Catolici, pe cealata parte, s-au separat de ortodocsi dupa cum stim in anul 1054, si de atunci au adus multe invataturi noi, care nu au existat inainte de acest an, invaturi care nu au temeiin Sfanta Scriptura si care, de fapt, au si condus la aparitia protestantilor.

Aceste invaturi ii separa de ortodocsi pana in zilele noastre. Ei au fost catalogati de Sfinti nostri ca eretici, ceea ce si sunt. Biserica Ortodoxa, de cealalta parte, nu a adus invaturi noi in materie de credinta. De altfel nici nu ar putea sa aduca iar oricum, o hotarare luata acum, nu poate sa le contrazica pe celelate .

Tocmai datorira faptului ca Biserica nu poate fi biruita de portile iadului, ea nu poate invata o minciuna. Daca acceptam ca Biserica are in ivatura sa un neadevar, atunci ea inceteaza sa mai fie Biserica lui Hristos, sau, daca este in continuare, inseamna ca Biblia este mincinoasa, cand spune ca portile iadului nu o vor birui si ca ea este stalpul si temelia adevarului. Ipoteza, bineinteles, pe care nu o putem accepta.

Răzvan

De asemenea, stim ca nu este partasie ” intre lumina si intuneric”, intre minciuna si adevar. Adevarul nu poate fi amestecat cu minciuna si sa ramana, in continure, adevar. Ipoteza, cum ca adevarul s-ar afla in toate confesiunile crestine este falsa. Dar de fapt ce intelegem prin confesiuni ? Ce intelegem prin Ortodoxie.

Daca intelegem doar un set de ritualuri, de cantece, de rugaciuni, de reguli exterioare de comportament, cu adevarat putem fi dusi in eroare si sa consideram ca adevarul s-ar putea afla si in alte. Dar noi stim ca trebuie sa ne rugam in „duh si in adevar” nu oricum. Stim ca Duhul Sfant este „Duhul adevarului”. Si mai stim ca Dumnezeu doreste ca „toti oameni sa se mantuiasca si sa vina la cunostinta adevarului”. Sau ca: „dragostea se bucura numai de adevar”.

Iata ca adevarul nu este tocmai o chestieune neimportanta ci chiar esentiala. Dar daca Ortodoxia nu este doar un set de ritualuri externe, atunci ce este? Eu cred ca a fi ortodox, sau a fi catolic sau penticostal nu inseamna doar a face parte dintr-o adunare de oameni care se numeste cumva, ci inseamna mult mai mult, inseamna ca tu accepti invatatura despre Hristos si tot ce tine de aceasta conforma celei „confesiuni” din care faci parte.

A fi baptist nu inseamna doar a spune ca eu sunt baptist ci inseamna sa crezi tot ce invata acea biserica despre Hristos, despre mantuire sa zicem, despre siguranta mantuirii sau mantuirea numai prin credinta. Iar a fi ortodox nu inseamna numai a merge la ortodocsi la slujba ci a cunoaste si accepta invatura despre Hristos asa cum o au ortodocsii.

Iar Hristos este „Calea, Adevarul si Viata”. Deci, invatura despre adevar o primesti cand traiesti Ortodoxia, dar nu si cand traiesti in alte confesiuni. Faptul ca sunt adevaruri diferite este evident. Si ca nu pot exista mai multe adevaruri iar e evident. Probabil ca ce am spus eu nu convinge neaparat ca Ortodoxia este credinta cea adevarata, dar macar, sper eu, ca arata clar ca este doar credinta adevarata. Adevarul trebuie cautat si Hristos celor care il cauta li se descopera. Doamne ajuta!

Vasile

Da, e adevarat ce spui, dar te indemn sa vb cu cineva care face parte din „martorii lui Iehova” si vei vedea ca majoritatea argumentelor pe care le aduci tu in ceea ce priveste credinta adevarata si dreapta le aduc si ei, ba chiar mai multe….Dar sa nu statuam in jurul acestei discutii care, oricum nu duce la ceva bun. Noi trebuie sa ne intrebam: Cine-i Adevarul? si cand Il vom descoperi, sa ni-L impropriem in adancul inimii… Totul tine de traire. Sa punem trairea pe primul loc pt a putea teologhisi si sa lasam teosofia.

Răzvan

Bine ai spus ca importanta este trairea. Asa este! Si eu am spus ca Ortodoxia trebuie traita! Faptele noastre trebuie sa vorbeasca despre credinta noastra! Eu am incercat mai sus sa arat, in primul rand, ca este o credinta adevarata. Sigur, ca aceasta argumentatie, poate sa o aduca oricine spune ca are o credinta bazata pe Biblie.

Este adevarat ca nu am adus toate argumentele posibile, si, se mai pot gasi multe altele. „Martori lui Iehova ” sunt renumiti pentru faptu ca sustin ca doar ei detin adevarul, desi apar ca si grupare prin revista Zion’s Watchtower and Herald of Christ’s Presen editata de Russell prima data abia in anul 1879!

Eu am aratat clar ca o gupare de crestini trebuie sa aibe continuitate de la inceputul Biserici pana azi. Pe langa acestea, inovatiile aduse sunt evidente. Au o alta traducere a Biblie. Fapt foarte grav pentru o grupare care vrea sa se bazeze doar pe Biblie, cand isi cauta mantuirea.

Atunci cum au indraznit sa schimbe Sfanta Scriptură cu invaturi noi? Sustin ca Hristos nu este Dumnezeu ci doar un inger creat, ca Duhul Sfant nu este o persoana ci doar o energie… Astfel neaga existenta Sfintei Treimi, ei neaga existenta sufletului, a iadului si au multe invaturi false.

Sunt vaditi ca invatatori mincinosi datorita profetiilor neimplinite. Astfel, devenind profeti mincinosi, au sustinut cu tarie, ca sfarsitul lumii va veni in 1874, apoi in 1914. Dupa acea data au anuntat ca va veni in 1915 apoi in 1918. Iar in 1920 spuneau ca toate tarile lumii vor intra in anarhie (The Finished Mystery de Rutherford).

Ultima data anuntata a fost 1975. Dupa multele esecuri si dupa ce au inventat un intreg sistem logic de motivare a esecurilor, ei inca au milioane de membri si continua sa sustina ca doar la ei este adevarul! Acestea le-am aratat, caci sunt fapte iar hristosii mincinosi se recunosc dupa faptul ca profetiile lor nu se implinesc!

Vasile

Da, cunosc toate cele spuse de tine. Mai ales ca se intampla destul de des sa am discutii cu martori (singurii crestini adevarati, cum sustin ei) si, nu pot da inapoi atunci cand sunt abordat de ei….

Problema din sec. XIX, cu revista amintita de tine….Ei sustin ca doar atunci au luat fiinta ca forma organizata, caci, de fapt, ei exista din timpul lui Adam si Eva (primul martor a fost, in opinia lor, Abel)…

Oricum, au foarte multi adepti si, pe masura ce trece timpul, se tot extind…Iar noua, adica Bisericii Ortodoxe, nu ne ramane decat sa ne rugam pt intoarcerea lor. Iar despre credinta noastra nu trebuie sa ne temem, chiar daca astazi vedem ca se intampla foarte multe lucruri urate intre crestini, dar si intre clerici.

Caci, daca este de la Dumnezeu, nu va pieri in veci… Sa ne rugam unii pt altii, lasand rautatile la o parte si, sa nu judecam pe altii ca se roaga mai putin sau fac diferite lucruri, pt ca nu se ajunge asa la indreptare.

Sa nu iutam ca iubirea lui Dumnezeu e mai mare decat faptele noastre, iar scopul vietii noastre pamantesti este mantuirea sufletului (dobandirea Duhului Sfant) si slavirea lui Dumnezeu…

Răzvan

Nu mai tin minte unde am citit, dar stiu ca cineva spunea, ca „iubirea lui Dumnezeu pentru cel mai mare dintre pacatosi este mult mai mare decat iubirea celui mai mare Sfant pentru Dumnezeu.” Cu adevarat, Dumnezeu ne iubeste! De multe ori nici nu ne dam seama, iar atunci cand realizam, in parte, ne minunam de marea Lui dragoste.

Si, poate, unii dintre noi ne intrebam: Ce am putea sa ii dam Lui in schimb, ca raspuns pentru atata dragoste?! In mod firesc, la dragoste, nu poti raspunde decat cu dragoste. Dar Părintele Ilie Cleopa spunea ca trebuie sa Ii dam : ” pacatele noastre” prin pocainta.

Cu adevarat, acest lucru este minunat: sa constientizezi marea dragoste a Lui Dumnezeu si sa iti dai seama ca nimic din ce ai nu este al tau si ca tot ce ai putea tu sa ii dai Lui Dumnezeu, ca raspuns la aceasta dragoste, sunt pacatele tale! Ai vorbit foarte frumos. Sa ne ajute Dumnezeu sa ne traim credinta sau, cum imi place mie sa spun, sa fim ortodocsi nu doar sa incercam! Doamne ajuta!

Vasile

Doamne ajuta!

Ioana

Nu cred ca religia este aceea care sa duca spre mantuire. Poti sa fii chiar si musulman, si daca crezi, si faci voia Tatalui, sa te mantuiesti. Uneori oamenii sunt prea egoisti si cred numai in ceea ce vor…

Răzvan

Imi pare rau sa te intristez, dar despre care Tata vorbesti si despre care voie? In Evanghelia lui Ioan, capitolul 14 ,versetul 6, Iisus spune : „Eu sunt Calea, Adevarul si Viata. Nimeni nu vine la Tatal Meu decat numai prin Mine. Daca M-ati fi cunoscut pe Mine si pe Tatal Meu L-ati fi cunoscut, dar de acum Il cunoasteti pe El si L-ati si vazut.” Şi Filip, spune mai departe, „Arata-ne noua pe Tatal!”. Iar apoi, in versetul 9, Hristos raspunde: „Cel ce M-a vazut pe Mine a vazut pe Tatal. Cum zici tu: Arata-ne pe Tatal?”.

Asa, draga soro, cum spui: cine face voia Tatalui? Iar daca nu este crestin, face voia Fiului ? Nu stiai ca Fiul si Tatal una sunt ? În capitolul 17 al aceleiasi Evanghelii dupa Ioan, la versetul 21, cand Iisus se roaga catre Tatal spune : „Ca toti sa fie una, dupa cum Tu, Parinte, intru Mine si Eu intru Tine, asa si acestia in Noi sa fie una”. Sau, mai jos, in versetul 22 spune clar: „precum Noi una suntem, aşa Fiul si Tatal una sunt” si nimeni nu face voia Tatalui fara sa faca voia Fiului.

Sa nu te superi pe mine! Fiecare om este liber sa creada in ce doreste si cum doreste atata timp cat nu face rau celorlalti. Chiar daca, in viziunea noastra, avem o parere despre Dumnezeu care ni se pare buna, nu inseamna ca asa este Dumnezeu, ci doar ca asa ni se pare noua.

A avea o parere proprie despre Dumnezeu, desigur, o parere foarte larga, dar repet, separata de parerea celorlalti crestini, atat a celor contemporani cu noi cat si a stramosilor nostri, ne face automat necrestini.

Nu putem vorbi despre Tatal daca nu intelegem acelasi lucru prin Tatal. Musulmanii, budistii, hiduistii, taoistii, iudeii etc, au ca majoritatea popoarelor o viziune despre Divinitate, despre originea vietii si despre scopul vietii.

Si crestini au una. Ele se aseamana dar se si deosebesc fundamental. Nu este locul sa facem un studiu comparativ intre religii. Nici nu sunt eu omul potrivit. Iti recomand o carte de Andrei Kuraev. Se numeste: Ce a adus crestinismul lumii? Daruri si anateme.

Ma tot gandesc la ideea cu parerea propie despre Dumenzeu. Fiecare om, de fapt fiecare popor, are cate o parere proprie despre Dumnezeu. Atunci Dumnezeu ce face? Isi alege, de fapt isi formeaza un popor, pe care il numeste poporul ales, poporul evreu, si pe care il pregateste pentru a i Se arata.

Mesia Cel asteptat, Hristos, Dumnezeul nostru, Se arata… Si apoi ce se intampla? O parte din oameni Il primesc si devin crestini, altii, se incapataneaza sa ramana in alta credinta. Fericiti sunt cei ce au crezut!, ne spune Hristos. Sa fim credinciosi si nu necredinciosi !

Dorin

Hristos a inviat!

Va multumesc pentru implicarea dv. in acest forum, unde, nu ma asteptam sa vina oameni atat de implicati. E meritul dv. ca puteti dezbate frumos, principial teme propuse. Dupa cum se vede pe pagina principala, contul nostru din Hi5 nu a fost atat de valorificat pana acum de catre noi in comparatie cu celelalte conturi ale noastre.

Noi suntem prezenti mai tot timpul pe http://bastrix.wordpress.com, la Teologie pentru azi, unde, daca ati discuta ca aici, ati fii si mai folositori multora.

Din punctul nostru de vedere Ortodoxia e singura credinta mantuitoare. Din alta perspectiva, din afara Bisericii, noi suntem o religie sau o secta oarecare. Daca ganditi astfel lucrurile putem sa discutam si mai bine despre noi si despre altii.

Nu are rost sa credem ca putem sa convingem pe cineva cu forta. Credinta e un dar, o relatie intre Dumnezeu si noi. Iar daca Dumnezeu nu deschide ochii inimii cuiva sa Il cunoasca, nu poate exista credinta.

Va multumesc inca odata
si bucuria e de partea noastra.

Pr. Drd. Piciorus Dorin Octavian.

Dorin

Daca dv., domnule Marius, sunteti initiatorul a ceea ce noi am numit „Apologetul echilibrului”, atunci va multumim inca odata pentru marturia si comportamentul dv. impecabil.

Dorin

Daca marturisim crtedinta noastra cu multa ingaduinta altora, ei pot invata din noi cum simtim, cum traim cu Dumnezeu.

E nevoie ca cineva sa stea pe langa oamenii autentici, credinciosi, ca sa simta cum e sa fii ortodox.

Va multumim tuturor!

********

Toţi autorii mesajelor au pagini personale pe HI5, deci sunt persoane reperabile. Ei vorbesc aşa nu numai aici ci şi pe paginile lor web. Mesajele de mai sus sunt mesajele dintr-un topic. Pentru celelalte mesaje intraţi aici.

Ca să puteţi deveni membrii ai acestui grup trebuie doar să aveţi pagină HI5 şi să doriţi să discutaţi serios despre crezurile şi opiniile dv.

Le mulţumim încă odată tururor!

Pr. Dorin Picioruş.

2 comments

  • sunt evanghelic-lutherana…si cu asta deja se pare k am stricat tot, nu’i asa? m’am bucurat foarte tare cand am aflat de la o colega ca exista un astfel de site crestin . din pacat la fel de tare m’a intristat faptul k atunci cand am intrat am dat de niste pareri destul de negative cu privire la religia in care eu am fost botezata si in care eu am inceput sa cred cu adevarat in Dumnezeu.

    si as fi vrut sa pot participa la aceste convorbiri, insa nu pot face asta numai pt ca cei care au intemeiat aceasta religie au respins ideea ca exista „sfinti umani” acest lucru se datoreaza faptului ca in religia mea doar Sfanta Treime este considerata sfanta si niciun om… si nu sunt de acord ca numai prin ortodoxie se poate mantui cineva (imi pare rau, sper sa nu ma fi inteles gresit nimeni, simt o adanca stima fata de biserica ortodoxa), si nu spun asta fiindca as considera ca religia „MEA” este cea corecta, ci pentru ca sunt convinsa ca adevarul Domnului ajunge in inimile diferitelor persoane in moduri diferite, si cred in prezenta Domnului in toate lucrurile frumoase din viata omului (indiferent de ce confesiune ar fi el). este un fapt bine cunoscut ca mintea si cunostiinta omului este limitata, si nu prea are rost sa intelegem de ce oare exista atea religii si de ce toti considera k ei detin adevrul. eu sunt de parere ca adevarul poate fi peste tot dar poate fi interpretat gresit, sau pur si simplu …nu stiu daca ma intelegeti, dar ideea mea este k este egoist din partea unei religii sa considere ca DOAR EA detine adevarul deplin, e ca pilda cu vamesul si fariseul…

    este destul de putin timp (aprox 7 luni) de cand eu mi’am schimbat viata acceptandu’L pe Iisus in ea cu adevarat si uneori ma simt singura si pierduta deoarece am foarte putini prieteni cu adevarat crestini, si foarte des simt ca nu am cui sa ma adresez in legatura cu problemele mele privitoare la credinta… si stiu k probabil multe dintre conceptiile mele despre Dumnezeu si credinta in general ar putea fi gresite, dar credeti’ma ca ma straduiesc

    in fine atat despre mine, brusc simt ca nu prea mai pot vorbi, este oarecum prea mult pentru mine….
    sper din tot sufletul ca nu am jignit pe nimeni cu parearea mea si daca da, atunci accceptati va rog scuzele mele…tot ce vroiam sa zic era de fapt ca exista credinta adevarata si in afara de orodoxie (si asta nu o zic cu referire la mine ci oamenii cu adevarat crestini pe care am avut ocazia sa ii cunosc, si nu sunt ortodocsi). Doamne ajuta!

  • Foarte bine faceţi, doamna/domnişoară Iulia, că aveţi cetitudinile dv. interioare şi le spuneţi cu putere!

    Oricine poate intra în grupul nostru pe HI5 sau aici ca să îşi spună credinţa, aşa cum aţi făcut-o acum.

    Nu e nicio problemă pentru noi dacă sunteţi evanghelic-luterană si pe HI5 puteţi iniţia oricând un dialog pe care îl puteţi conduce, cu decenţă şi înţelepciune.

    Daca altcineva nu e de acord cu ceea ce spuneti si credeti nu trebuie sa va doara, atata timp cat si crezurile dv. deranjeaza pe altii, aproape pe toti, care sunt crestini-ortodocsi.

    Daca e sa ne suportam atunci sa ne suportam reciproc. Iar daca e vorba sa vorbim atunci sa vorbim fara sa ne muscam unii pe altii: sa spunem transant in ceea ce credem, fara a astepta ca toti sa ne aplaude pentru asta!

Dă-i un răspuns lui iulia Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *