Experimentul Ciao: un experiment care se lipeşte pe pielea orişicui!
Experimentul mediatic Ciao este forma grosieră de a crea o imagine defavorabilă cuiva…prin prisma redării unor imagini rupte din context. Imaginile sunt însoţite de un comentariu decredibilizant…şi rezultă că tu eşti mama prostiei sau a răutăţii. Orice televiziune, radio şi ziar din România, practică, mai mult sau mai puţin discret, acest mod de linşaj mediatic.
El se practică de ani buni şi, mai ales, atunci când e vorba să se batjocorească reputaţia cuiva sau să se facă dintr-un „eveniment” marginal la culme un eveniment de câteva minute. Când vine vreun praznic ortodox, după evenimentul închinării la Sfintele Moaşte, spre exemplu, evenimentul real şi central al ştirii…apare subevenimentul împinsului la coadă, al leşinului a două persoane sau a ţipătului vreunuia din public. La întronizarea PFP Daniel subevenimentul mediatic a fost… leşinul fostului preşedinte Emil Constantinescu. Asta da ştire!
Când, după o ştire bună, faci o remarcă proastă, tendenţioasă sau voit răutăcioasă, ca să nu mai spun de ticluiri de eveniment sau de minciuni sfidătoare…ştirea e proastă, e defavorabilă evenimentului şi persoanelor care participă la el.
În continuare vom face o exemplificare amatoristă a experimentului Ciao. Rugăm să nu se supere niciunul dintre cei vizaţi pentru minciunile şi calomniile pe care le vom debita la adresa lor, pentru că dorinţa noastră e de a prezenta o realitate mediatică pe care o dezaprobăm profund, fără să avem ceva cu persoanele pe care le vom eticheta, în mod tendenţios, spre exemplificare.
*****
Motto-urile de culise ale experimentului Ciao:
1. Cobaii noştri: sursa noastră de profit!
2. Dacă avem ştirea…nu ne interesează ce simt cei pe care îi facem cu ouă şi cu oţet.
3. Dacă suntem jurnalişti…putem să îi ironizăm pe toţi.
Exemplul 1:
Emisiunea de divertisment Cârcotaşii, o emisiune dezaxată…unde se scoate limba şi se behăie…fără să se spună ceva inteligent. După cum vedeţi în imaginea alăturată…cel care îşi zice Huidu, are un comportament de-a dreptul hilar, bezmetic…şi oligofrenic.
Cuplul Aurelian Temişan şi Ramona Bădescu este un cuplu fiasco…El suplineşte prin gesturi lipsa de cuvinte…iar ea se simte complexată…nu ştim de ce. O emisiune ratată din start.
Neîndrăgostitul Mircea Radu, care vorbeşte toată ziua despre dragoste…are o faţă extrem de comică şi, după cum arată imaginea de faţă pare extrem de dubios. Putem considera că este un agent secret al extremiştilor arabi?!
Andreea Raicu s-a apucat de yoga…şi nu se poate stăpâni nici în emisiunea ei extrem de proastă…care poartă numele pompos de Megastar. De fapt e o emisiune inadmisibil de proastă. Iar părul său mai tot timpul dezorganizat arată că are probleme de sănătate majore. Aşa ne-au spus sursele noastre…din teren.
Mihaela Rădulescu vine adormită la emisiunea ei duminicală…E drept că nimeni nu se uită la ea şi…prezentatoarea are dreptul să caşte. Cei de la Antena 1 nu au bani ca să-i cumpere şi ei un microfon discret şi o lasă să intre cu ditamai măciuca în emisiune?! E deplorabil…
*******
Experiment abject…încheiat cu succes! Bineînţeles, că dacă eşti „felicitat” în acest fel de către toţi…te simţi „extrem de bine”. Însă experimentul Ciao se face în media românească pe bani grei, spre omorârea imagistică a cuiva sau chiar pentru îmbolnăvirea lui de nervi şi de inimă.
Din fericire, noi ne uităm la toate aceste emisiuni pe care le-am luat în derâdere cu plăcere şi respectăm pe oamenii pe care i-am caricaturizat pe nedrept…după cum, ei sau colegi de-ai lor…fac cu alţii care nu sunt din breaslă. Adică e foarte uşor să îţi baţi joc de cineva, mai ales dacă ai un trust media în spate, căruia o voce singulară nu îi poate face faţă.
Dacă la Giurgiu s-a făcut astăzi un marş pentru câinii străzii…şi pentru legiferarea unui act de lege prin care să se protejeze animalele de ferocitatea oamenilor, ar trebui să facem şi o campanie de demitizare şi caricaturizare a patologiei mediei româneşti [ şi pe bloguri o putem face din plin!]…pentru ca patronii ei şi creatorii de ştiri să ştie în mod expres ce ne enervează la televiziunile şi emisiunile lor…şi de ce nu mai vrem să ne cam uităm la ele.
Media românească nu mai e credibilă de ceva timp pentru că ne ţine pe toţi de proşti, de oligofreni şi de maniaci sexuali…fapt pentru care ne şi arată ce tot ne arată peste tot. Falsitatea modului în care se transmit ştirile, caricaturalul şi vandabilul lor, ipocrizia şi interesele care sar din grila de programe precum sar purecii pe câine…asta lasă un gust amar celor de acasă…care deschid televizorul şi le vine să caşte.
Pr. Dorin Picioruş.