„Fraţii Domnului” sunt verişorii Săi
„Fraţii Domnului” de la Mt. 12, 46; 13, 55; Mc. 6, 3; Lc. 8, 19; In. 2, 12; 7, 3; F. Ap. 1, 14; I Cor. 9, 5 şi Gal. 1, 19 sunt verişorii Săi, amintiţi la Mt. 13, 55, adică: Iacob, Iosie, Simon şi Iuda.
Subst. ah din ebraică e adelfos din gr. În ebraică ah e folosit şi pentru frate cât şi pentru frate vitreg, rudă apropiată sau nepot. În sensul de frăţietate, ah e folosit în Ps. 34, 13: „ca şi cu un frate al nostru aşa de bine m-am purtat”.
Hegesip numeşte pe fraţii Domnului veri, adică anepsios = văr, în Memorialele sale. Date cf. Pr. Drd. Valeriu Drăguşin, „Fraţii Domnului”, în lumina exegezei ortodoxe, în ST 37 [1985], nr. 5-6, p. 385.
Pr. Dorin.
Chiar daca suntem pe ‘lungimi de unda’ diferite in privinta unor abordari, va felicit totusi pentru consecventa cu care va ‘adaptati’ blogul.
‘Iesirile in decor’ din trecut speram sa ramana acolo unde sunt, adica in trecut, iar daca sunt – si sunt- lucruri de discutat polemic, contradictoriu – atunci el sa fie abordate intr-un spirit onest. In cele din urma, daca suntem realisti, astazi cei credinciosi ar trebui sa faca un front comun impotriva secularismului, si nu sa lupte unii impotriva altora.
Credinta in Cristos, Mantuitorul, este un bun comun mult mai important si de pret decat alte lucruri care ne diferentiaza. Asaltul secularismului, necredinteti, indecentei, agnosticismului si altor manifestari pagane , intr-o Romanie si Europa tot mai secularizata, sunt lucruri serioase si ar trebui sa ne preocupe mult mai mult decat ceea ce ne-ar face diferiti. Asta nu insemana ca nu sunt lucruri importante, ci pur si simplu, trebuie sa vedem care este prioritatea momentului.
In spiritul dialogului pe care l-ati propus candva as vrea sa mentionez si pozitia evanghelica, baptista, la subiectul acestei postari.
De la inceput, vreau sa mentionez, ca si credinciosi evanghelici credem ca pozitita Fecioarei Maria este una speciala, fiind, dupa cuvantul Scripturii, cea binecuvantata intre femei, mama Domnului nostru, Isus Cristos.
Referitor la textele mentionate , imi dau sema ca exista diferente de interpretare.
Iata cateva versete de interes:
Matei 1:24 Şi deşteptându-se din somn, Iosif a făcut aşa precum i-a poruncit îngerul Domnului şi a luat la el pe logodnica sa.
25 Şi fără să fi cunoscut-o pe ea Iosif, Maria a născut pe Fiul său Cel Unul-Născut, Căruia I-a pus numele Iisus.
Matei 12:46 Şi încă vorbind El mulţimilor, iată mama şi fraţii Lui stăteau afară, căutând să vorbească cu El.
47 Cineva I-a zis: Iată mama Ta şi fraţii Tăi stau afară, căutând să-Ţi vorbească.
Matei 13:55 Au nu este Acesta fiul teslarului? Au nu se numeşte mama Lui Maria şi fraţii Lui: Iacov şi Iosif şi Simon şi Iuda?
56 Şi surorile Lui au nu sunt toate la noi? Deci, de unde are El toate acestea?
Marcu 6:2 Şi, fiind sâmbătă, a început să înveţe în sinagogă. Şi mulţi, auzindu-L, erau uimiţi şi ziceau: De unde are El acestea? Şi ce este înţelepciunea care I s-a dat Lui? Şi cum se fac minuni ca acestea prin mâinile Lui?
3 Au nu este Acesta teslarul, fiul Mariei şi fratele lui Iacov şi al lui Iosi şi al lui Iuda şi al lui Simon? Şi nu sunt, oare, surorile Lui aici la noi? Şi se sminteau întru El.
Ioan 2:12 După aceasta S-a coborât în Capernaum, El şi mama Sa şi fraţii şi ucenicii Săi, şi acolo n-a rămas decât puţine zile.
Faptele Apostolilor 1:14 Toţi aceştia, într-un cuget, stăruiau în rugăciune împreună cu femeile şi cu Maria, mama lui Iisus şi cu fraţii Lui.
1 Corinteni 9:4 N-avem, oare, dreptul, să mâncăm şi să bem?
5 N-avem, oare, dreptul să purtăm cu noi o femeie soră, ca şi ceilalţi apostoli, ca şi fraţii Domnului, ca şi Chefa?
Galateni 1:19 Iar pe altul din apostoli n-am văzut decât numai pe Iacov, fratele Domnului
O citire fara preconceptii a acestora pasaje, indica foarte clar ca Isus Mantuitorul a avut frati si surori. Textele nici nu necesita sa fie interpretate altfel daca nu ar interveni o doctrina dezvoltata de lungul mai multor ani, anume doctrina care o prezinta pe Maica Domnului ca fiind Pururea Fecioara.
Dupa conceptia teologica evanghelica, baptista, statutul Maicii Domnului, a Fecioarei Maria – pentru ca a fost fecioara atunci cand Isus Mantuitorul a fost conceput prin lucrarea Duhului Sfant, nu este cu nimic stirbit prin nasterea ulterioara de fii si fiice. Darul nasterii este un dar de la Dumnezeu.
Asa cum ati aratat pe scurt, termenul folosit in pasajele amintite este cel de adelphos care inseamna frate , dar care poate avea si alta interpretare , in functie de context.
De aceea termenul insemna simplu, frate (Matei 14:3 Căci Irod, prinzând pe Ioan, l-a legat şi l-a pus în temniţă, pentru Irodiada, femeia lui Filip, fratele său) sau descendenti din aceeasi parinti (Evrei 7:5 Şi cei dintre fiii lui Levi, care primesc preoţia, au poruncă după lege, ca să ia zeciuială de la popor, adică de la fraţii lor, măcar că şi aceştia au ieşit din coapsele lui Avraam; ) sau oameni din aceeasi natiune (Faptele Apostolilor 3:17 Şi acum, fraţilor, ştiu că din neştiinţă aţi făcut rău ca şi mai-marii voştri).
Deci, termenul adelphos poate avea semnificatia de frate, conational, ruda- verisor. Contextul este cel care desemneaza cea mai potrivita intrebuintare. Din exemplele de mai sus, s-a observat, din context, care sunt aceste intrebuintari. In primul exemplu era vorba de frate, in cel mai propriu sens al cuvantului; in cel de al doielea exemplu era vorba de rude, din aceeasi semintie, iar in ultimul caz era vorba de conationali.
Care este situatia in textele mentiionate de dvs si mai sus, chiar la inceput ?
Daca fratii Lui si surorile Lui, in texte cum ar fi
Matei 13:55 Au nu este Acesta fiul teslarului? Au nu se numeşte mama Lui Maria şi fraţii Lui: Iacov şi Iosif şi Simon şi Iuda?
56 Şi surorile Lui au nu sunt toate la noi? Deci, de unde are El toate acestea?
nu sunt fratii si surorile Lui, atunci, conform acestei interpretari ca ar fi verisori, cine sunt Maria, cine este teslarul? Ce fel de rude ii sunt acelea, daca nu luam intelesul propriu al cuvantului. Contextul ne spune clar ca ei sunt cea ce sunt: Parintii si fratii si surorile, nu alte rude de alt grad. Contextul ne obliga sa fim consecventi in interpretare. Nu putem schimba metoda de interpretare de doua ori in acelasi verset. Ori, ori. Si asta se aplica la toate celelate pasaje.
As mai da un exemplu, de data aceasta din Vechiul Testament.
Nici teologii ortodocsi, si banuiesc ca nici dumneavoastra nu veti nega ca Psalmul 69 este un psalm mesianic, profetic, care se refera , cu multi ani inainte, la lucrarea Mantuitorului.
Acest psalm este citat chiar de Mantuitorul in
Ioan 15:25 Dar (aceasta), ca să se împlinească cuvântul cel scris în Legea lor: „M-au urât pe nedrept”.
Psalmi 69:4 Înmulţitu-s-au mai mult decât perii capului meu cei ce mă urăsc pe mine în zadar. Întăritu-s-au vrăjmaşii mei, cei ce mă prigonesc pe nedrept; cele ce n-am răpit, pe acelea le-am plătit.
5 Dumnezeule, Tu ai cunoscut nepriceperea mea şi greşelile mele de la Tine nu s-au ascuns.
6 Să nu fie ruşinaţi, din pricina mea, cei ce Te aşteaptă pe Tine, Doamne, Doamne al puterilor, nici înfruntaţi pentru mine, cei ce Te caută pe Tine, Dumnezeul lui Israel.
7 Că pentru Tine am suferit ocară, acoperit-a batjocura obrazul meu.
8 Înstrăinat am fost de fraţii mei şi străin fiilor maicii mele,
9 Că râvna casei Tale m-a mâncat şi ocările celor ce Te ocărăsc pe Tine au căzut asupra mea.
In acest psalm, care face referinta clara la Domnul Isus, este precizat si faptul ca El a avut frati. In mod clar, asa cum celelate afirmatii le primim ca fiind in mod literal referiri la suferinta Domnului Isus, cred ca tot asa ar trebui sa facem si cu referirea in care se mentioneza la frati. Mai ales ca, spune Noul Testament Ioan 7:5 Pentru că nici fraţii Lui nu credeau în El. Deci , asa cum spunea psalmul, era instrainat chiar si de fratii Lui.
A avut Mantuitorul frati sau nu?
Scriptura spune ca da.In cele din urma nu este problema daca acceptam o argumentatie sau alta, ci daca acceptam Cuvantul lui Dumnezeu. Nu trebuie sa desfiintam Scriptura ca sa se potriveasca datinilor noastre.
„Cuvântul grecesc adelfoi (ca şi ebraicul achiym) înseamnă nu numai fraţi, în înţelesul propriu, ci şi rude apropiate, în special veri. Aşa trebuie înţeles în textul de faţă, ca şi în Mc 3, 32; 6, 3; Lc 8, 19-21; In 2, 12; 7, 3-5; FA 1, 14; 1 Co 9, 5; Ga 1, 19, unde se vorbeşte de „fraţii” Domnului. Limbajul biblic se cere abordat nu numai filologic, ci şi în dimensiunea lui interioară. Iisus are doar 12 ani când mama Sa Îl află în templu (Lc 2, 41-49). Deşi ea ştie cel mai bine că nu Iosif este tatăl Lui, Îi spune: „Iată, tatăl Tău şi eu Te-am căutat”.
Cuvântul, astfel rostit în planul social şi juridic, este „prins din zbor” de Iisus, Care îl transferă imediat în planul duhovnicesc şi-l majusculează: „Întru cele ale Tatălui Meu trebuie să fiu”. Văzut din două perspective diferite, acelaşi cuvânt are un conţinut diferit (tată-Tată).
Acelaşi transfer se petrece în cuvântul fraţi din textul de faţă. Verii Îi sunt prezentaţi lui Iisus ca fraţi reali (deşi nu sunt, ca şi în cazul lui Iosif), dar El atestă imediat o altă realitate fraternă, în plan spiritual (versetele următoare).
În nici un caz nu se poate presupune că Iisus Îşi reneagă familia. Cât despre mama Sa (a cărei realitate, desigur, nu poate fi negată), ea devine garanţie şi exemplu suprem al aceluiaşi transfer duhovnicesc, precum în împrejurarea relatată de Evanghelistul Luca (11, 27-28) când Iisus îi conferă maternităţii un sens spiritual generalizat.
Aşadar, „fraţii” Domnului nu sunt fraţi de sânge. Rigoarea filologică a unor exegeţi – atunci când sunt de bună credinţă – duce deseori la soluţii simpliste şi simplificatoare.” (Bartolomeu Anania, un extraordinar cunoscător al limbilor greacă și ebraică, al istoriei și spiritului acelor vremuri.)
Nu cu „filtrul rațiunii de azi” trebuie analizate cele de atunci…
Doamne ajută!
Această afirmaţie aş vrea să o aud mai des, mai ales că mulţi dintre noi credem în acelaşi lucru cu mijloace diferite. Nu pot să înţeleg această duşmănie care există de multe ori între creştini membri în biserici diferite.
Pingback: Fratii Domnului sunt verisorii Lui ?! « PRAXIS - blog Aurel Mateescu