Teologie pentru azi

O platformă ortodoxă pentru o reală postmodernitate

Un nou „vechi” în wp: pastorul baptist Taloş şi încercări dezlânate de legitimare istorică a baptismului

pana-de-scris.png

I-am simţit prezenţa de ieri sau de alaltăieri [pentru că a fost urcat pe locul 3  de la primul articol şi cred că o să fie Cruceru doi], când toată lumea încerca să promoveze noua apariţie, de data asta curată [oare?!], pusă în opoziţie,  în comentariul lui Marius Cruceru, cu pastorul Ţon, care  este „necurat” din cauza raporturilor cu vechiul aparat opresiv din România.

Din mica prezentare a autorului aflăm că a spurcat locul  unde ortodocşii au făcut conferinţe şi prezentări de carte [aici se punea, la alţii, emoticon cu râs continuu], pentru că:

FireShotcapture190-DespreAutorVasil.png picture by dorinfather

Alături de apariţia dumnealui pe wp, a irumpt o altă isterie [gen Elodia] de bucurie pentru că li s-a amendat pozitiv Statutul cultului baptist din România, care nu e numit oficial nici Biserică şi nici Cult evanghelic, ci baptist.

Pe de o parte, prezenţa sa pe wordpress, cred că încearcă să legitimeze la modul serios organizaţia religioasă baptistă din care face parte, însă, pe de altă parte, în al doilea său articol din blog, ne dă o introducere istorică  la apariţia baptismului prea ceţoasă, adică mincinoasă, adică măsluită:

„I. Baptistii reprezintă în tradiţia crestină, o ramură a Reformei Protestante din secolul al XVI-lea si se consideră continuatori ai tradiţiei evanghelice care a fost prezentă în Europa de-alungul multor veacuri de istorie crestină. În Anglia, anabaptistii (ramura radicală a reformei protestante) au fost numiţi baptisti începând cu anul 1569.

Prima congregaţie care a purtat numele de biserică baptistă a apărut în anul 1609 în Amsterdam si a fost formată din emigranţi englezi. Persecutaţi în Anglia, mulţi baptisti au emigrat în America, unde au infiinţat biserici baptiste începând cu anul 1639. Astăzi, baptistii reprezintă cea mai răspândită confesiune crestină de tradiţie protestantă din lume, având biserici în peste 220 de ţări si state si aproximativ 120 milioane de membri.”

Presupunând faptul că în România nimeni nu ştie istoria  destul de fadă a baptismului, pastorul Taloş încearcă să îşi tragă obârşia credinţei sale din reforma protestantă a lui Luther, deşi adevărul istoric prezintă faptul că luteranii i-au persecutat sângeros pe anabaptişti, care nu au nimic de-a face cu baptismul sec. 18 când apare, în germene, baptismul de astăzi.

Astfel, între luterani, adevăraţii evanghelici şi baptişti nu există nicio înrudire directă.  Şi baptiştii nu sunt continuatorii tradiţiei lui Luther şi tradiţia eretică a lui Luther nu e de multe veacuri, ci din sec. 16. Poate, dacă gândim SF, aşa cum gândesc teologii şi credincioşii baptişti din România, Luther a trăit mai înainte ca să se nască, şi  Luther era şi el un apostol din sec. 1, care s-a născut şi a trăit în sec. 16, şi astfel eretica tradiţie baptistă ajunge până la Apostoli, aşa, cu gândul, şi nu cu fapta şi din punct de vedere istoric.

Însă, dacă e să admitem minciuna aceasta, că baptiştii apar în sec. 17 şi nu în sec. 18, şi că provin din reforma lui Luther, concluziile problemei sunt aceleaşi:

1. organizaţia baptistă nu are nimic de-a face cu Hristos şi cu Apostolii Săi, decât imaginar, şi este o organizaţie pur umană, seculară.

2. nu urmează Tradiţia Bisericii de la Hristos ci este promotoarea ideilor unui om, a lui Luther [deşi nu Luther e tatăl baptismului], care a gândit subiectivist , exclusivist şi revanşard în perimetrul teologic.

3. oricât de mare ar fi numărul baptiştilor de astăzi din lume, fără o racordare a lor cu Biserica lui Hristos, cu Biserica Apostolilor nu valorează nimic şi nu sunt ai Lui.

Însă, în România, baptismul e un cult care se supune legislaţiei române în vigoare şi îi felicităm pentru reînnoirea statutului oficial al cultului în faţa statului român. Însă, statutul cultului în faţa statului nu are nimic de-a face cu lipsa lui de eclesialitate,  şi rămâne, pentru noi şi pentru istorie, o organizaţie seculară cu profil religios, integrată statal şi…cam atât.

Nu dă bine să exagerăm lucrurile şi  să inventăm istorie pompoasă, acolo unde nu există aşa ceva! Baptismul are o teologie compozită, non-organică, într-o continuă asimilare de noi direcţii, care nu îi sunt proprii dar…fără a avea racordare la Biserica lui Hristos, şi fără  a avea mandatul lui Hristos în lume.

Aşa, oricine se poate crede strănepot al lui Nero, de spiţă regească, frate cu Napoleon…doar numai dacă are probleme psihice. Este teribil de enervant pentru noi, când, din motive de recrutare a noi membrii, sectele/cultele din România îşi şterg trecutul, îl fardează, pentru ca să dea bine. Însă nu dă bine deloc să te închipui ceea ce nu eşti.

Pr. Dorin.

Did you like this? Share it:

Previous

Retrospectivă 2007, în spaţiul românesc, şi pe „Thymos. ro”

Next

Alocuţiunile de la lansarea ultimei cărţi a domnului Patapievici

3 Comments

  1. Nicu Oros

    „Daca este de la oameni aceasta lucrare va fi nimicita, dar daca este de la Dumnezeu nu va putea fi nimicita…sa nu va pomeniti ca luptati impotriva lui Dumnezeu…”F.A. 5:38

    In opinia mea este o hula impotriva Duhului Sfant afirmatia ca Biserica Crestina Baptista este doar o organizatie umana.

    Apropo,Reforma ne-a intors la Biblie: „STARUIAU IN INVATURA APOSTOLILOR, LEGATURA FRATEASCA,IN FRANGEREA PAINII SI RUGACIUNI” F.A.2:37
    Asa se inchina baptistii si au ca semn exterior : predicarea Cuvantului si administrarea celor 2 „taine”: Botezul si Cina Domnului(Sfanta Cina).

    Eclesiologia si Soteriologia(si nu doar ele) sunt diferite fata de bisericile traditionale, dar pe un blog nu este spatiu de discutie pentru aceste aspecte.

    Nu am nimic personal cu dv parinte Dorin, ci doar cu unele din ideile pe care le enuntati.

  2. foarte bun articolul.Intradevar, si eu am observat aceasta nepotrivire- baptistii se pretind urmasii lui Luther, desi istoria ne spune ca lutheranii i-au persecutat puternic pe anabaptisti.

  3. Marian

    Cunosc baptisti si cu ani in urma am perticipat la o asa zisa intalnire a lor. E erezie curata.

    Un „pastor” american a venit atunci in fata oamenilor si a inceput sa zbirere ceva fara inteles in engleza lui, parca era necuratul in persoana. Cineva era langa el si din cand in cand mai facea cate o traducere.

    Vai ce apropiere de Dumnezeu. Baptistii sunt oameni carte neaga adevartata invataturia a lui Isus si a apostolilor Sai care au fost pe meleagurile tarilor care au la origine cu totul alte religii decat cea baptista.

    Cine sunt acesti Baptisti avortati in secolul XVI sa vina sa ne predice noua invataturi, care de fapt le sunt lor straine.

Lasă un răspuns

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén