Frescele exterioare ale Bisericii Martirilor Revoluţiei Române din decembrie 1989 [Bucureşti]
Înălţarea Domnului la cer
Se observă că jos, în plan central, este Maica Domnului, care a participat la Înălţarea Fiului Ei la cer, însoţită de doi Sfinţi Îngeri şi înconjurată de Sfinţii Apostoli.
Coborârea Domnului în Iad sau adevărata icoană ortodoxă a Învierii Domnului.
Cei doi Sfinţi, din dreapta şi din stânga Domnului, care stau pe acele dreptunghiuri, care închipuie mormintele lor, sunt Protopărinţii neamului omenesc: Sfinţii Părinţi Adam şi Eva. Între ei este Satana, sub chipul celui „bătrân în rele”, care e legat cu puterea Domnului. Domnul înviat e înconjurat de către Sfinţii Părinţi ai Vechiului Testament cu care Domnul Se ridică din Iad stricând puterea Satanei şi jefuinfu-l de Sfinţii care aştepatu dezrobirea.
Sfinţii Mucenici Epictet şi Astion
Naşterea Domnului, într-o ipostază iconografică rară: Maica Domnului vorbind Pruncului Preasfânt sau îngenunchind în faţa Sa.
Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel
Întotdeauna Sfântul Apostol Petru este iconizat cărunt, cu păr alb, ca cel mai în vârstă dintre Apostoli iar Sfântul Pavel cu capul pleşuv şi cu barbă lungă şi cârlionţată.
Răstignirea Domnului
Se observă că Domnul are un trup ascetic, plin de linişte şi de evlavie şi nu contorsionat. Într-o parte Prea Curata Stăpână cu Sfintele Femei Mironosiţe iar în cealaltă parte Sfântul Evanghelist Ioan, imberb, pentru că era foarte tânăr şi feciorelnic şi lângă el Sfântul Corneliu, sutaşul roman, care a mărturisit: Cu adevărat acesta era Fiul lui Dumnezeu…
Botezul Domnului
Domnul e botezat de către Sfântul Ioan Botezătorul iar Sfinţii Îngeri slujesc Domnului. E foarte rară această reprezentare iconografică pentru că leagă Botezul de Cruce. După cum se observă Domnul stă pe Cruce în mijlocul Iordanului şi zdrobeşte pe şerpi, pe demonii Iadului care se încuibaseră în ape, cum spune slujba praznicului.
Pr. Dorin Picioruş.