Cuprinsul tezei noastre doctorale
Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruş
Vederea lui Dumnezeu în teologia Sfântului Simeon Noul Teolog
( teză doctorală; 2009)
***
Cuprins
Introducere
I. Premisele biblice şi patristice ale îndumnezeirii omului şi ale vederii lui Dumnezeu în teologia ortodoxă
1. 1. Persoana Logosului dumnezeiesc şi relaţia Sa cu creaţia şi cu omul
1. 2. Fundamentul raţional şi spiritual al lumii văzute şi relaţia sa interioară cu mântuirea omului şi transfigurarea creaţiei
1. 3. Energiile dumnezeieşti necreate şi prezenţa lor în actele sinergice ale îndumnezeirii şi vederii lui Dumnezeu
II. Vederea lui Dumnezeu la Sfântul Simeon Noul Teolog şi implicaţiile ei în mântuirea personală
Terminologie extatică
2. 1. Terminologia extatică simeoniană
Triadologie
2. 2. Prea Sfânta Treime în experienţa duhovnicească personală
2. 2. 1. Dimensiunea apologetică
2. 2. 2. Dimensiunea personalistă
Hristologie
2. 3. Vederea slavei lui Hristos şi calea îndumnezeirii
2. 3. 1. Naşterea lui Hristos în experienţa personală
2. 3. 2. Moartea şi Învierea lui Hristos în experienţa personală
2. 3. 3. Înălţarea lui Hristos în experienţa personală
Pnevmatologie
2. 4. Sfântul Duh şi vederea slavei dumnezeieşti
2. 4. 1. Sfântul Duh, credinţa adevărată şi experienţa harului
2. 4. 2. Mărturiile extatice personale şi validarea lor
2. 4. 2. 1. Primul extaz al Sfântului Simeon
2. 4. 2. 2. Extazul din timpul noviciatului său
2. 4. 2. 3. Confesiunea extatică şi comentariul validator
2. 4. 3. Extazele simeoniene din Viaţa scrisă de Sfântul Nichita
Soteriologie
2. 5. Calea îndumnezeirii şi vederea lui Dumnezeu
2. 5. 1. Răsărirea luminii în cei care se curăţesc de patimi
2. 5. 2. Nepătimirea şi lumina dumnezeiască
2. 5. 3. Lumina şi mântuirea ca sfinţenie
2. 5. 4. Unirea cu Dumnezeu şi imaginile comunionale
2. 5. 5. Lumina dumnezeiască şi Părintele duhovnicesc
Sacramentologie
2. 6. Sfintele Taine ale Bisericii şi simţirea harului dumnezeiesc
2. 6. 1. Sfântul Botez şi vederea lui Dumnezeu
2. 6. 2. Sfânta Împărtăşanie, simţirea harului şi extazul
2. 6. 3. Sfânta Spovedanie şi trăirea interioară a harului
2. 6. 4. Sfânta Căsătorie şi Sfânta Preoţie ca paradigme sacramentale ale unirii cu Dumnezeu
Eclesiologie
2. 7. Sfinţii ca mădulare vii ale Bisericii
Eshatologie
2. 8. Vederea luminii şi eshatologia
III. Receptarea teologiei slavei în spaţiul ortodox şi importanţa asumării ei în lumea postmodernă
3. 1. Vederea lui Dumnezeu în teologia părintelui profesor Dumitru Stăniloae
3. 2. Teologia mistică şi receptarea ei de către profesorul ortodox Vladimir Lossky
3. 3. Disoluţia interioară a omului în postmodernitate şi consecinţele asumării personale a teologiei slavei
Concluzii finale
Sarut mana parinte!
Cuprinsul tezei de doctorat mi se pare extrem de interesant. De mai mult timp mi-am pus problema raportarii personale la fiecare praznic imparatesc.
In fiecare sarbatoare mare ma intreb cum sa ma raportez sufleteste ca sa am si eu experienta reala a nasterii lui Hristos, a botezului, a mortii sau Invierii Domnului.
Vroiam sa va rog daca vreti, si daca se poate sa-mi dati si mie pe mail subcapitolul 2.3. pentru ca m-ar ajuta sa-nteleg lucrurile mult mai bine.
De exemplu ma gandesc, oare era stirbit planul de mantuire daca Domnul nu se schimba la fata in fata ucenicilor? Adica e asa de important pentru mine personal acest praznic? desi e o sarbatoare minunata.
Astept cu drag sa-mi dati un raspuns.
Va asigur ca voi folosi acel subcapitol doar citindu-l si atat.
O puteţi consulta la Biblioteca Facultăţii, domnule Claudiu…
Am înţeles că sunteţi student la Teologie…
În acel capitol părintele Dorin nu se referă la vederea de pe Tabor ci la experienţa extatică a Sfântului Simeon.
Însă fiecare praznic poate fi înţeles din punct de vedere mistic, dacă parcurgeţi cu atenţie teologia cărţilor de slujbe aferentă praznicelor.
Sărbători fericite!
Multumesc mult. O s-o caut la biblioteca facultatii. Doamne ajuta!