CUPRINS
Introducere
I. VIAŢA
I. 1. Originea lui Antim Ivireanul
I. 2. Venirea în Ţara Românească: motivele, data şi împrejurările sosirii la Bucureşti
I. 3. Unde a îmbrăcat mantia monahală şi unde a învăţat meseria de tipograf
I. 4. Antim Ivireanul în Ţara Românească între 1691 şi 1716
I. 5. Un moment de mare cumpănă
I. 6. Moartea martirică
II. ACTIVITATEA
II. 1. Antim Ivireanul tipograf
II. 2. Restaurator şi chivernisitor al bisericilor şi mănăstirilor
II. 3. „De mai multe ori artist” şi ctitor al Mănăstirii tuturor sfinţilor din Bucureşti
II. 4. Apărător, alături de Constantin Brâncoveanu, al Bisericii româneşti şi al Ortodoxiei transilvănene şi universale
II. 5. Scriitor şi predicator
II. 6. Antim traducătorul şi „epopeea” naţionalizării cultului
II. 6. 1. Primele traduceri ale cărţilor sfinte folosite în cult
II. 6. 2. Primele traduceri ale cărţilor de slujbă
II. 6. 3. Etapa naţionalizării cultului realizată de Dosoftei
II. 6. 4. Desăvârşirea procesului de naţionalizare a cultului prin Antim Ivireanul
II. 6. 5. Observaţii asupra limbii textelor liturgice
III.OPERA
III. 1. Prefeţe, dedicaţii, postfeţe, versuri
III. 2. Învăţătură pentru taina pocăinţii. Învăţătură bisericească. Capete de poruncă
III. 3. Chipurile Vechiului şi Noului Testament
III. 4. Aşezământul Mănăstirii Antim
III. 5. Sfătuiri creştine – politice
III. 6. Didahii
III. 6. 1. Universul Didahiilor şi unicitatea personalistă a universului
III. 6. 1. 1. Alegoria, portretul şi tabloul ca măiestrii artistice definitorii pentru opera omiletică a lui Antim
III. 6. 1. 2. Portretul alegoric în etape şi despre „ipostazierea” frumuseţii interioare
III. 6. 1. 3. Iconografia lumii şi motivaţia teologico-filosofică a veleităţilor poetice şi plastice ale lui Antim
III. 6. 1. 4. Motivul mării şi realizarea tabloului la Antim
III. 6. 1. 5. Cuvânt la Naşterea Domnului sau cascadele poeziei
III. 6. 1. 6. Lumea ca lumină şi podoabă
III. 6. 1. 7. „Lună tu, stăpân-a mării…” : Puncte de convergenţă între opera lui Antim Ivireanul şi cea a lui Mihai Eminescu. Motive şi viziuni comune sau similare
III. 6. 1. 8. Transfigurarea întru cuvânt: cuvântul-lumină şi lumina cuvântului
III. 6. 1. 9. „Ospăţul vorbelor”: literatura ca paradis
III. 6. 2. Antim Ivireanul şi idealul purificării spiritual-morale a omului
III. 6. 2. 1. Condiţia umană şi lupta cu păcatul
III. 6. 2. 2. Antim Ivireanul – creatorul unei fresce a societăţii româneşti de la începutul secolului al XVIII-lea şi critic al moravurilor
III. 6. 3. Originalitatea Didahiilor
III. 6. 3. 1. O hermeneutică proprie
III. 6. 3. 2. Izvoarele omiliilor antimiene
III. 6. 3. 3. Antim Ivireanul şi Ilie Miniat
III. 6. 4. Antim Ivireanul – isihast
Concluzii
Summary of Our Doctoral Thesis
Bibliografie
Scurtă prezentare biografică a candidatei
Declaraţie de onestitate