Memorialul holocaustului și al deportărilor (București, România, 8 octombrie 2009)
[viddler id=b3a54f71&w=437&h=370]
Monumentul e grandios și necesar pentru memoria colectivă, dar am o singură remarcă esențială: monumentul e făcut mai mult pentru evrei și mai puțin pentru țigani. Țiganii sunt auxiliați la acest proiect, ceea ce relevă o undă discriminantă, care nu era necesară, atâta timp cât ambele etnii au suferit cot la cot în acea perioadă istorică a Europei.
Se puteau pune însemne țigănești lângă monumentele funerare evreiești din spatele geamurilor sau se putea scrie și în țigănește pe monument, pe acele plăci explicative de afară. Însă am sentimentul că a fost gândit și proiectat ca un memorial numai pentru evrei…și, cu toate că pe plăcile interioare apar nume țigănești, în ansamblu, țiganii nu fuseseră gândiți să fie comemorați în acest spațiu.
Când vom avea parte însă și de un memorial, la București, al ortodocșilor români omorâți și schingiuți în închisorile comuniste? Pentru că și numărul lor este impunător și ei sunt pietrele fundamentale, cu adevărat, ale identității noastre românești și ortodoxe.
Dintr-un interviu televizat de acum două zile am înțeles că, în România, mai sunt în prezent numai…6000 de evrei. Cu siguranță că țiganii sunt mai mulți decât evreii în România și ei au fost cei mai puțin reprezentați în memorialul de la București și, în mod indubitabil, românii sunt cei mai mulți în România.
Deci, pe când domnule viitor președinte al României, tot la fel, în grabă și pe un spațiu de 10 ori mai mare, larg, în București, vom avea parte, pe lângă Catedrala mântuirii neamului și de un monument memorial al românilor ortodocși din orice secol, care de vreo 2000 de ani sunt fondatorii neamului, ai limbii, ai spiritualității și culturii naționale?
Da, catastrofal de antinomici, angoasati si antagonisti mai santem noi ca putem contempla, astfel de monumente mausoleice masive ale celor”nedreptatiti” de veacuri!
O natiune care se sburleste numa’n cifra 6000 acum, ar mai putea stropsi din furca istoriei si citind SAPTAMANA
ROSIE a lui PAUL GOMA, sa se mai vada cum se ratacesc numerele evreilor, maltezilor, berberilor si arabilor PRIN CELE DOCUMENTE pierdute acum (v. documentul mentionat in Goma si scris de directorul de la statistici Dr. Sabin Manuila, fost director intre 1932-1947).
As muri de curiozitate sa stiu daca tot 400 000 is amintiti ca holocaustizati in acest memorial de monument, sau cati?
In 1991 apare cifra asta de 400000, si e abia reamintita in 2006. SI ERA O CIFRA FALSA.
Cum de se cladeste un asemenea urias de monument pe vremurile astea de „criza”, cum adasta ciufulitii de minoritari in nazdravan de coliseum, si cum de-ncape mana de oase blagoslovite de mucenicie intr-un loc ingramadit ca la Aiud, langa-nchisoare?
Paradoxuri peste tot, si daca mai zici ceva, te scrie cu penita cum ca esti antisemit!
Si Coasta lui Hristos tot din radacina lui Iesei !
Macar de-am fi intoleranti cu patimile din noi in aceeasi masura in care-am tolerat pe evrei in tarisoara noastra!
Nu știu dacă era vreo cifră subliniată pe monument.
Însă monumentul memorizează numai pe evreii și țiganii români (eu așa am înțeles), care au murit…și nu pe toți, din toate țările Europei.
Vă doresc numai bine, doamnă Otilia!
Hmmm.. nu erau cifre!…
Poate ca nu se mai apropie niciun tribunal international si de-aceea nici o graba de autojustificare.
Noroc cu domnul Paul Goma, care si-a pus toate „scris-urile” la punct, sa nu mai aiba nimeni niciun pas sa spuna.
Ce e docoment, docoment ramane!
Despre tigani, nu stiu nimic, doar ceva rataciri de care erau in stare, cu ceaune si vile de caramida prin Vaslui, in rest nu le stiu de capatai.
N-am citit din „Dumnezeu S-a nascut in exil” al lui Vintila Horia.
Dar cred ca toti santem in cautarea identitatii noastre in calitate de crestini
Sa ne aducem aminte de admonestarea Sfantului Pavel, ca-n „Hristos nu mai este nici iudeu, nici elin” etc.
Si Memorialul este un document discriminatoriu.
Se vede asta de la o posta.
Hmmm, mai la toti ne vine-n gloata, cate-o idee de nuemurire mioritica in loc de un de rai zamolxean, „care ar fi fost un fel de Walhalla, unde eroii petrec cu zeul lor, avand la dispozitie toate bunurile(…); caci mormantul semnifica, de fapt, invierea din morti la o viata vesnica”.
Cf. Pr. Prof. Dr. Ioan G. Coman, Scriitori bisericești din epoca străromână, Ed. IBMBOR, București, 1979.