Reprezintă însemnări despre culorile picturale, probabil din perioada 1998-1999. Pe foile cu pricina și pe plicul unde le-am găsit îndosariate nu am găsit nicio dată.

*

Elementele care definesc culoarea: tenta (culoarea ca atare), saturația (gradul de puritate al culorii) și valoarea (gradul de luminozitate al culorii).

*

Culori deschise: galben, oranj…

Culori închise: violet, albastru-violet…

*

Amestecul cromatic = amestecul fizic al culorilor.

El se poate face între:

1. nonculori: alb + negru = griurile decolorate (depinde cantitatea și calitatea substanței culorilor)

2 culori: roșu + albastru, galben + verde, roșu + oranj, albastru + violet.

3 culori și nonculori: galben + negru, roșu + alb, albastru + alb, verde + alb, oranj + negru, violet + alb și din aceste amestecuri rezultă griurile colorate, închise sau deschise la culoare. Nuanțele cromatice.

*

Din punct de vedere pictural amestecul cromatic ne ajută să redăm umbrele și luminile într-o pictură, efectele de spațialitate, contrastele valorice ale culorilor, anumite expresivități plastice.

*

Acromatismul reprezintă lipsa culorii și polii lui sunt albul și negrul. Tabla de șah, în alb și negru, reprezintă contrastul maxim din punct de vedere coloristic.

*

Griurile neutre se obțin din amestecul albului cu negrul din ce în ce mai mult sau a negrului cu alb din ce în ce mai mult. Ne oprim la griul de care avem nevoie prin diluarea cu alb a negrului sau prin îngroșarea cu negru a albului.

*

Victor Vasarely a fost cel care a vorbit despre efectul Gotha sau despre negrul-alb. Astfel el a estompat legătura dintre alb și negru cu griuri colorate, creând efectul de mișcare al obiectelor pictate sau op-art-ul = arta optică.

*

Scara valorilor coloristice = succesiunea ordonată a unor trepte valorice de griuri.

A se vedea modul în care se formează, la nivel online, culorile și griurile.

*

În arta picturală albul și negrul sunt adjuvanți în acțiunea de amestecare a culorilor.

Rolul adjuvanților:

1. închid și deschid culorile;

2. redau umbrele și luminile;

3. redau atmosfera;

4. redau volumul obiectelor.

*

Modelarea culorilor: trecerea lentă de la lumină spre umbră.

*

Culorile complementare = se formează din amestecul unei culori prime cu una binară de gradul I.

Ex: roșu + verde; galben + violet; albastru+ oranj.

*

Griul perfect e cel din mijlocul scării coloristice.

*

Tonurile rupte sunt obținute din griul format din două culori complementare.

Ex: galbenul se rupe treptat, până la griul perfect, din cauza amestecării lui cu din ce în ce mai mult violet.

*

Griurile colorate rezultă din amestecul culorilor complementare cu albul. Poate fi folosit și negrul în această compoziție dar în cantități foarte mici.

Ele se obțin din roșu + verde + alb și foarte puțin negru.

*

Culoarea se rabate /se pliază atunci când este amestecată cu negru și se degradează când se amestecă cu alb.

*

Tonurile stinse cu negru și albul aproape absent din cadrul unui tablou transmite privitorului o stare de tristețe.

*

Did you like this? Share it: