Culori pictate (1)
Reprezintă însemnări despre culorile picturale, probabil din perioada 1998-1999. Pe foile cu pricina și pe plicul unde le-am găsit îndosariate nu am găsit nicio dată.
*
Elementele care definesc culoarea: tenta (culoarea ca atare), saturația (gradul de puritate al culorii) și valoarea (gradul de luminozitate al culorii).
*
Culori deschise: galben, oranj…
Culori închise: violet, albastru-violet…
*
Amestecul cromatic = amestecul fizic al culorilor.
El se poate face între:
1. nonculori: alb + negru = griurile decolorate (depinde cantitatea și calitatea substanței culorilor)
2 culori: roșu + albastru, galben + verde, roșu + oranj, albastru + violet.
3 culori și nonculori: galben + negru, roșu + alb, albastru + alb, verde + alb, oranj + negru, violet + alb și din aceste amestecuri rezultă griurile colorate, închise sau deschise la culoare. Nuanțele cromatice.
*
Din punct de vedere pictural amestecul cromatic ne ajută să redăm umbrele și luminile într-o pictură, efectele de spațialitate, contrastele valorice ale culorilor, anumite expresivități plastice.
*
Acromatismul reprezintă lipsa culorii și polii lui sunt albul și negrul. Tabla de șah, în alb și negru, reprezintă contrastul maxim din punct de vedere coloristic.
*
Griurile neutre se obțin din amestecul albului cu negrul din ce în ce mai mult sau a negrului cu alb din ce în ce mai mult. Ne oprim la griul de care avem nevoie prin diluarea cu alb a negrului sau prin îngroșarea cu negru a albului.
*
Victor Vasarely a fost cel care a vorbit despre efectul Gotha sau despre negrul-alb. Astfel el a estompat legătura dintre alb și negru cu griuri colorate, creând efectul de mișcare al obiectelor pictate sau op-art-ul = arta optică.
*
Scara valorilor coloristice = succesiunea ordonată a unor trepte valorice de griuri.
A se vedea modul în care se formează, la nivel online, culorile și griurile.
*
În arta picturală albul și negrul sunt adjuvanți în acțiunea de amestecare a culorilor.
Rolul adjuvanților:
1. închid și deschid culorile;
2. redau umbrele și luminile;
3. redau atmosfera;
4. redau volumul obiectelor.
*
Modelarea culorilor: trecerea lentă de la lumină spre umbră.
*
Culorile complementare = se formează din amestecul unei culori prime cu una binară de gradul I.
Ex: roșu + verde; galben + violet; albastru+ oranj.
*
Griul perfect e cel din mijlocul scării coloristice.
*
Tonurile rupte sunt obținute din griul format din două culori complementare.
Ex: galbenul se rupe treptat, până la griul perfect, din cauza amestecării lui cu din ce în ce mai mult violet.
*
Griurile colorate rezultă din amestecul culorilor complementare cu albul. Poate fi folosit și negrul în această compoziție dar în cantități foarte mici.
Ele se obțin din roșu + verde + alb și foarte puțin negru.
*
Culoarea se rabate /se pliază atunci când este amestecată cu negru și se degradează când se amestecă cu alb.
*
Tonurile stinse cu negru și albul aproape absent din cadrul unui tablou transmite privitorului o stare de tristețe.
*
