Prima parte, a 2-a, a 3-a, a 4-a
***

Fără iertarea lui Dumnezeu nimeni nu se poate dedica „vieții în conformitate cu virtutea” (p. 60).

*

Noul început al celui ce păcătuiește (Ibidem); mâinile ridicate la rugăciune (Ibidem); mâinile ridicate și lăsate ale Sfântului Moise și intensitatea diferită a vieții duhovnicești (p. 60-61); mintea văzătoare = Israelul duhovnicesc (p. 61); dispoziția interioară sinceră a rugăciunii (Ibidem); rugăciunea care provoacă mânia lui Dumnezeu (p. 62).

*

Curățirea Botezului (p. 63); iconomia Scripturii (Ibidem); „cuvântul moralizator” (p. 64); rațiunea ca judecătorul interior (p. 65); dubla nedreptățire (Ibidem); eliberarea celor stăpâniți de diavol și ducerea lor „la ascultarea de Hristos” (p. 66).

*

„târâți ca de un șuvoi de violența lor” (p. 66); „simpatia iubirii frățești” (Ibidem); prietenia/ familiaritatea cu Dumnezeu (p. 67); memoria sufletului nostru (p. 68); „sufletul transformat de păcat” (p. 69); păcatul ca semnul produs de fierul înroșit în foc (Ibidem); liberul arbitru (Ibidem); „gura cea nemincinoasă” a lui Dumnezeu (p. 70).

*

„Roadele inimii sunt plăcerea din contemplarea frumuseții dumnezeiești” în mod extatic (p. 70). „Însămânțarea în Duhul” (Ibidem) de aici e sinonimul vederii dumnezeiești.

*

necredința este mama desfrânării” (p. 71); „oamenii se grăbesc…la faptele necuvioase” (Ibidem); „sfințenia Tainelor” (Ibidem); argintul = „cuvântul credinței” (p. 72); „odăile ascunse ale inimilor” (Ibidem); „îndoiala în a alege” (Ibidem); „cuvântul se grăbește spre sensul duhovnicesc” (Ibidem).

Did you like this? Share it: