Sfântul Vasile cel Mare contemplând cartea Sfântului Profet Isaia [13]

Prima parte, a 2-a, a 3-a, a 4-a, a 5-a, a 6-a, a 7-a, a 8-a, a 9-a, a 10-a, a 11-a, a 12-a… 
***

Atacul porcilor asupra viei, p. 166/ „sunt predați gândurilor animalice și demonilor răi care fac necurății”, Ibidem, desfrânări/ „pentru [omul] cel Drept Dumnezeu este turn în fața dușmanului” său, Ibidem/ părăsirea noastră din partea lui Dumnezeu, Ibidem/ cei la care Dumnezeu „renunță complet, pe aceștia îi lasă liberi să facă voile trupului și ale gândurilor lor”, p. 167.

*

„învățat de cuvântul pătrunzător”, p. 167/ spinii = grijile vieții, Ibidem/ bogăția care ne îngreunează sufletul, Ibidem/ sufletul necultivat, neînduhovnicit și mulțimea grijilor deșarte, p. 168/ „și-au întins mâinile spre ucidere”, Ibidem/ Profeții înțeleși ca nori ce picură în oameni cuvintele adevărului, p. 169.

 *

Mesia ca „Mlădiță iubită”, p. 170/ despre artabă în n. 850, p. 171/ „inima lacomă se aseamănă focului”, p. 172/ „adesea dreptatea dumnezeiască [vizavi de noi n.n.] anticipează judecata viitoare”, Ibidem/ credința asemănată casei, cf. Mt. 7, 24, p. 173/ ereticii introduc peste lucrurile bune pe cele care sunt „străine de învățătura dumnezeiască”, p. 174.

 *

Fenicienii își arau viile cu boii, p. 175/ despre beție, Ibidem/ „nu-și acordă niciun timp pentru contemplarea minunilor lui Dumnezeu”, Ibidem/ vasele de băut foarte diverse, create în mod pătimaș, p. 176/ luarea la întrecere pe motivul cine bea mai mult, Ibidem/  banchetele pline de beție, Ibidem/ După banchetul „bahic”: „stăpânii sunt beți, slujitorii sunt beți”, Ibidem.

 *

La petrecerile în care toți se îmbătau se cânta din „fluiere și chitare și timpane”, p. 176/ melodiile căutau să stârnească plăcerea în suflet, Ibidem/ „și-au pierdut claritatea simțirii din cauza beției”, Ibidem/ după ce se îmbătau și adormeau, la trezire căutau sicheră, p. 177, adică o tărie cu care „să se dreagă”.

 *

Poftă nemăsurată de a bea, p. 177/ „vinul îi arde. Focul din vin, introdus în trup, devine flamă a săgeților arzătoare ale vrăjmașului. Căci vinul scufundă gândirea și mintea, dar aprinde poftele și plăcerile, ca un ulei flăcările”, Ibidem/ muzicanți cu viață rea, Ibidem/ cântări desfrânate care „incită trupurile spre voluptate”, Ibidem.

 *

 A căuta/ a vedea = a percepe pe cele care se află dinaintea noastră iar a socoti [cu mintea]/ a vedea cu mintea = a contempla pe cele nevăzute, p. 178/ „beția este început al lipsei de Dumnezeu, fiind întunecare a minții” noastre, Ibidem/ focul și pedeapsa Iadului, Ibidem/ în ziua judecății vom fi judecați în mod dublu, subliniază Sfântul Vasile: pentru păcatele noastre dar și pentru exemplul rău prin care i-am făcut pe alții să păcătuiască, p. 179.

 *

Despre zgomotul pe care îl facem în Biserică, p. 179/ Pentru Sfântul Vasile era lucru rușinos ca o femeie să nu fie casnică ci să cânte la instrumente, spre desfătarea tuturor, Ibidem/ cei care păcătuiesc „țes [mereu] o pânză de păianjen”, Ibidem, prin care îi prind pe alții în ea.

*

Luxul și banchetul, p. 180/ beția ca nebunie temporară, Ibidem/ dimineața = lumina care vine din cunoașterea lui Dumnezeu, Ibidem/ din nou despre înstrăinarea de Dumnezeu, p. 181 și despre „întunericul adânc” care acoperă sufletul omului pătimaș, Ibidem.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *