Partea întâi, a doua

***

Cinstirea părinților e obligație religioasă în Talmud, p. 260. Chiar dacă ești cerșetor, tot trebuie să împlinești porunca referitoare la părinți, p. 260.

Doar cinstirea de Dumnezeu depășește cinstirea datorată părinților cf. Talmudului, p. 260.

Tatăl și mama sunt egali în ceea ce privește pietatea filială față de ei, p. 261.

Rabinii și atenția lor exagerată pentru mamă, p. 262-263.

Rabinul care medita la munca pe care a depus-o Sfântul Adam pentru a se hrăni și a-și face haine, p. 267.

*

Omul trebuie să vină în sprijinul colectivității, p. 267.

Talmudul descurajează viața trăită în izolare, p. 268.

Respectarea obiceiurilor „înrădăcinate”, p. 269.

Prietenie, p. 270.

Supunere față de superiori și amabilitate față de cei care îți cer ajutorul, p. 271.

Loialitatea față de stat, p. 271.

Guvernantul trebuie să primească aprobarea divină, p. 272.

Iubirea pentru muncă dar neprietenie față de cei care ne conduc, p. 273.

*

Munca e cerută de Talmud și pentru a se păstra „ordinea socială”, p. 274.

Demnitatea muncii, p. 275.

Munca manuală, p. 277.

Tatăl care nu-și învață fiul o meserie îl lasă să fie hoț, p. 279.

Talmudul consideră faptul de a fi conducător de măgari, cămilar, marinar, bărbier, cioban și buticar drept meserii practicate de hoți, p. 279.

Talmudul respinge în mod aspru cămătăria, p. 279…dar evreii sunt cunoscuți tocmai datorită cămătăriei bancare, pe care o practică la greu.

*

Patronul trebuie să aibă grijă de angajații săi, p. 281.

Trebuie să-i plătească la timp, p. 281.

„A nu munci cât poți mai bine este o înșelătorie”, p. 282.

„În lipsa păcii nu poate exista nici propășire, nici bunăstare”, p. 290.

Unitatea neamului omenesc, p. 290.

Împotriva certurilor, p. 293.

Rolul dreptății în guvernarea statală, p. 294.

Despre judecători, p. 295-297.

*

Împotriva invidiei și mâniei, p. 300.

„Aproapele” israelitului…este conaționalul său, p. 301.

Cel puternic… este „cel care își preschimbă dușmanul într-un prieten”, p. 305.

Trufia: condamnată cu asprime, p. 306.

E criticat orgoliul omului erudit, p. 307.

Modestia rabinilor celebri, p. 308.

*

Milostenia ca pomană = țedaka = dreptate, p. 309 sq.

Milostenia practicată în taină, p. 315.

Milostenia ca acțiune filantropică = ghemilut hasadim, p. 315 sq.

Ghemilut hasadim ca expresie a bunătății, p. 316.

E lăudată ajutorarea orfanilor, p. 317.

Un cadavru neîngropat = met mițva, p. 318.

Mortul trebuie îngropat, p. 318.

Și e o datorie sfântă a participa la înmormântare, p. 318.

7 zile de doliu după înmormântare, p. 318.

Did you like this? Share it: