Partea întâi, a doua, a treia, a patra, a 5-a, a 6-a, a 7-a, a 8-a, a 9-a, a 10-a, a 11-a, a 12-a, a 13-a, a 14-a, a 15-a, a 16-a, a 17-a, a 18-a, a 19-a, a 20-a, a 21-a, a 22-a, a 23-a, a 24-a, a 25-a, a 26-a

***

95. Prețurile artei românești

Toate informațiile sunt din Ionuț Albu, Alexandru Bâldea, Cristina Olteanu, Indexul pieței românești de artă. Catalog de randamente anuale (1995-2010) ale celor mai tranzacționați artiști români[1], ed. a II-a, Galeriile Artmark, București, 2011, în PDF, 322 p.

Sunt indexați peste 1.000 de artiști români[2]…și multe prețuri mi se par mirabile…adică mult mai mari decât producția în sine…sau decât personalitatea autorului lor.

Păstoriță al lui Nicolae Grigorescu s-a vândut cu 175.000 de euro[3] în decembrie 2010[4].

„Tabloul este realizat în ulei pe lemn, măsoară 24,5 x 45 centimetri şi semnat dreapta jos, cu roşu, Grigorescu. Lucrarea a depăşit de peste două ori valoarea la care era estimată, încadrată între 60.000 şi 80.000 de euro”[5].

Garoafe al lui Ștefan Luchian s-a vândut cu 140.000 de euro[6]. Un tablou pictat în 1907.

Corneliu Baba[7], „Natură statică cu fructe şi cărţi de joc”, 21.000 euro[8].

Horia Bernea[9], „Tâmpla”[10], 8.000 euro[11]. E o pictură în ulei pe pânză, de 131 pe 98 centimetri. Tablou pictat în 1986.

Balcic al lui Sorin Adam[12] a fost vândut cu 3.750 de euro[13].  Ulei pe pânză, 60 pe 70 de cm.

În port, acuarelă pe hârtie, 25 pe 36 cm, a fost vândută în 2010 cu 14. 526 euro[14].

Cap de țărăncuță cu tulpan galben, în 1999, s-a vândut cu 43.741 euro. E vorba de ulei pe lemn, 27 × 21 cm[15].

Nud cu pălărie, acuarelă, în 2008, 1.667 euro[16].

Maternitate, ipsos, vândut în 2003, 2.162 euro[17].

Copil cu beretă verde, ulei pe pânză lipită pe carton, 40 pe 33 cm, 8.000 de euro[18].

Balada clarului de lună, artefact din lemn, în 2009, 4.250 de euro[19].

Adică citind aceste date am impresia foarte dezolantă că mulți dau bani grei pe niște creații fără prea multă valoare. Însă: prost să fii…bani să ai…că „artă” există!

Nud egiptean, ulei pe carton, 63 x 54 cm, 3.026 euro[20].

Dacă Veneția, în 1999, a lui Corneliu Baba s-a vândut cu 3. 542 euro, Arlechin în roșu, în 2007, s-a vândut cu 21. 875 euro, iar în 2010, Anemone, s-a vândut cu 13. 500 de euro[21].

Însă Baba e un creator de geniu al României, la fel ca Grigorescu și Luchian…și prețurile lui de vânzare sunt mici în comparație cu valoarea lucrărilor.

Piața San Marco, 2.000 euro în 2010[22].

Oltul la Cozia, ulei pe placaj, 24 pe 40 cm, 8. 500 de euro[23].

Țigancă al lui Octav Băncilă[24], în 2008, 10. 164 euro, ulei pe pânză, 47 x 42 cm[25].

Intimitate II, ulei pe carton, 7.000 de euro[26].

Femeie în fotoliu, 2009, 8.000 de euro, ulei pe pânză[27].

Personaje, în 2008, ulei pe carton, 48 pe 53 cm…vândut la năucitorul preț de 52. 500 euro[28].

Cum să vinzi lucrările unui anonimmai scump decât pe cele ale unui geniu?! Se vede treaba că cei care au cumpărat nu aveau nici în clin și nici în mânecă cu arta.

Și au cumpărat la prețuri exorbitante…niște opere de joasă calitate artistică.

În 2010, Vagabonzii, 6.290 euro, ulei pe pânză lipită pe carton[29].

Interior oriental, 2010, 3. 250 euro, acuarelă pe hârtie[30].

Portret de boier al lui Dan Mihail (nu știu cine este), mort în 1886, ulei pe pânză, 5.000 de euro[31].

Scenă de gen (Interior cu muzicieni), 8. 571 euro, ulei pe pânză, al lui Gall Francisc, mort în 1987 la Paris[32].

Și nu mai am puterea să văd…tot feluri de prețuri gonflate…pentru opere care nu fac mai nimic.

Însă asta spune multe despre gustul prost pentru artă al românilor…sau al celor care vin să ne cumpere creațiile…și despre lipsa unei scări a valorilor în artă.


[1] Carte preluată din locația de aici: http://www.artmark.ro/wp-content/plugins/download-monitor/download.php/?id=29. Se va cita: Index.

[2] Index, p. 6.

[3] Idem, p. 15.

[5] Ibidem.

[6] Index, p. 15.

[8] Index, p. 15.

[11] Index, p. 16.

[13] Index, p. 35.

[14] Idem, p. 37.

[15] Idem, p. 38.

[16] Ibidem.

[17] Idem, p. 39.

[18] Idem, p. 40.

[19] Idem, p. 41.

[20] Idem, p. 44.

[21] Idem, p. 46.

[22] Idem, p. 52.

[23] Idem, p. 55.

[25] Index, p. 56.

[26] Idem, p. 61.

[27] Idem, p. 66.

[28] Idem, p. 67.

[29] Idem, p. 76.

[30] Idem, p. 91.

[31] Idem, p. 101.

[32] Idem, p. 118.

Did you like this? Share it: