Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

 *

Istoria începe

de oriunde o privești

(Vol. 1)

***

Prima parte, a 2-a, a 3-a, a 4-a, a 5-a, a 6-a, a 7-a, a 8-a, a 9-a, a 10-a, a 11-a, a 12-a, a 13-a, a 14-a, a 15-a, a 16-a, a 17-a, a 18-a, a 19-a, a 20-a, a 21-a, a 22-a, a 23-a, a 24-a.

***

Venind la București în 2009, la Simpozionul internațional și interconfesional „Dumnezeu-Tatăl și viața Preasfintei Treimi” [15-17 octombrie 2009], profesorul german Sigurd Bergmann (născut în Hannover, Germania…și care predă la o universitate din Trondheim, Norvegia)[1] mi-a atras atenția cu articolul său scris într-o manieră de lucru apropiată mie și anume aceea a multidisciplinarității[2].

De altfel singurul participant la simpozion care s-a raportat la teologie potrivit mentalității curente, introducând imagini și scheme explicative în studiul său.

Și, mai întâi de toate, acesta a subliniat faptul că despre Dumnezeu Tatăl se poate vorbi „numai trinitar”[3].

În al doilea rând, a reamintit adevărul cum că nu putem confunda imaginea noastră despre istorie cu istoria[4].

Și vorbind, în mod expres, despre dogma triadologică, autorul a evidențiat adevărul cum că ea a exclus dintru început o perspectivă dominatoare a împăratului asupra supușilor săi[5].

În a treia secvență a studiului său a vorbit despre cosmologia trinitară[6]. Ea decurge din triadologie[7]. Fiindcă „o detașare a Tatălui din Treime, precum și o separare dintre El și Creație[8] sunt inacceptabile[9].

Observă că s-a neglijat „dimensiunea spațialității”[10]. Căci spațiul nu este uniform[11] ci în el „domnește multitudinea vecinătății și destinația multiplă a mișcărilor care se intersectează[12].

Prof. Bergmann a publicat  o carte recent, care m-ar interesa pentru al doilea volum din A vedea și a fi văzut: In the Beginning Is the Icon: A Liberative Theology of Images, Visual Arts and Culture. Equinox, London, 2009[13].

*

Sfântul Dosoftei al Moldovei relatează o minune petrecută la Mănăstirea Póbrata/ Probota[14] la care a fost martor ocular[15].

Ilie, fiul starețului Mănăstirii Probota, a fost ca mort 10 zile. Însă nu l-au îngropat, pentru că din când în când se puteau sesiza mișcări „la vârful pieptului” lui Ilie.

I-au slujit mai multe Masluri…fiind dus „cu cerga” la Biserică precum un mort.

Însă pentru că aveau un fragment dintr-un os al Sfântului Arhidiacon Ștefan în Mănăstire i l-au pus pe gura lui Ilie. Și până seara a început să miște

Iar după un an de zile, având o viață foarte curată, Ilie a adormit cu adevărat.

*

Colecția[16] de Mărturisiri de credință inițiată de Henricus Denzinger începe cu Epistola Apostolilor [Epistola Apostolorum], care are următorul conținut:

„[Credimus]

In Patrem dominatorem universi,

et in Iesum Christum [salvatorem nostrum],

et in Sanctum Spiritum [Paraclitum],

et in sanctam Ecclesiam,

et in remissionem peccatorum”[17].

După cum se observă, această concisă mărturisire de credință este scheletul viitorului Crez niceo-constantinopolitan.


[2] E vorba de: Prof. Dr. Sigurd Bergmann, În Duhul, prin Fiul, către Tatăl…Patru aprecieri asupra spațiului dinamismului treimic într-o creație care „așteaptă cu dor mântuirea”, în Dumnezeu-Tatăl și viața Preasfintei Treimi, vol. coordonat de Pr. Prof. Dr. Ștefan Buchiu și Pr. Asist. Dr. Sorin Șelaru, Ed. Trinitas, București, 2010, p. 331-348.

[3] Idem, p. 331.

[4] Idem, p. 335.

[5] Idem, p. 336.

[6] Idem, p. 338.

[7] Ibidem.

[8] În loc de: „o separare dintre El și Creație” propunem, mai degrabă, varianta: „o separare a Lui de creație”.

[9] Prof. Dr. Sigurd Bergmann, În Duhul, prin Fiul, către Tatăl…, art. cit., p. 340.

[10] Idem, p. 344.

[11] Idem, p. 345.

[12] Idem, p. 346.

[15] Întreaga mărturie pe care o prezentăm aici e relatată în: Mărturii documentare privitoare la viața și activitatea Mitropolitului Dosoftei, lucrare alcătuită de Prof. N. A. Ursu și Pr. Nicolae Dascălu, cu un cuv. înainte de ÎPS Daniel, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, Ed. Trinitas, Iași, 2003, p. 16.

[16] Cităm: Enchiridion Symbolorum. Definitionum et Declarationum de rebus fidei et morum, ed. Henricus Denzinger, editio XXXVI amendata, Ed. Herder, Barcinone – Friburgi Briscoviae – Romae, MCMLXXVI [1976], printed in Spain, 954 p.

[17] Idem, p. 17.

Did you like this? Share it: