Istorie 4. 10
Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș
*
Istoria începe
de oriunde o privești
(vol. 4)
***
Prima parte, a 2-a, a 3-a, a 4-a, a 5-a, a 6-a, a 7-a, a 8-a, a 9-a.
***
10. Despre Mănăstirea Căldărușani
În 1924, pe atunci ieromonah, Părintele Damian Stănoiu[1] tipărea 115 pagini despre Mănăstirea Căldărușani[2].
Mănăstirea se află în județul Ilfov, la 30 km. N-E de București[3]. Lacul de lângă Mănăstire atinge „rămășițele fostului schit Balamuci”[4], având o adâncime de 8-9 metri[5]. Există în el pești și raci[6].
Schitul Balamuci exista înainte de 1863, la 3-4 km, spre răsărit, de Căldărușani, fiind metoc al Mănăstirii Sărindar din București[7]. Pe ruinele Sărindarului s-a ridicat Centrul Militar Național[8].
Pe lângă Mănăstirea Căldărușani exista și Schitul Gruiu cât și Mănăstirea Snagov[9].
Denumirea de Căldărușani vine de la satul Căldărarilor[10].
Moșia Căldărușanii de sus apare într-un hrisov din 1597[11].
Biserica de lemn, închinată Sfântului Mare Mucenic Dimitrie, Izvorâtorul de Mir, a fost ridicată înainte de domnia lui Matei Basarab[12]. Aici au venit și s-au nevoit niște pustnici de la Mănăstirea Snagov[13].
Domnul Matei Basarab s-a întâlnit la Căldărușani cu Părintele Partenie, starețul obștii[14].
Care locuia aici de 29 de ani. Și Părintele Partenie se nevoia cu încă 8 monahi la Căldărușani, atunci când Matei Basarab le-a vizitat Mănăstirea[15].
Monahii l-au invitat la masă pe domn…masă la care au avut pâine uscată, ciorbă de lobodă sălbatică, ceapă verde și apă rece[16].
După aceea, Domnul făgăduiește înfrumusețarea Bisericii, dacă se întoarce victorios de la luptă[17].
Și pentru că l-a învins pe Vasile Lupu, la 1636 se începe, cu banii domnului Matei Basarab, zidirea Mănăstirii[18].
În 1638 s-a terminat zidirea Mănăstirii. Matei Basarab îi face multe danii[19].
Din inscripția de pe Biserică aflăm că s-a început construcția Bisericii pe 10 iulie [1636] și s-a terminat pe 20 octombrie 1638. Anul 1.638 de la Hristos fiind socotit anul 7.147 de la facerea lumii[20].
Locul de Mănăstire, dintr-un act de cumpărare din data de 2 mai 1637, rezultă că era pământul lui Stan, feciorul lui Andimir Vornicul din Mătășești, ginerele lui Dumitru Logofătul din Căldărușani[21].
După Nicolae Iorga, primul ctitor al Mănăstirii Căldărușani ar fi Radu-Vodă Mihnea[22].
Paul de Alep scria că la Căldărușani se aflau Sfintele Moaște ale Sfântului Mitrofan, Patriarhul Alexandriei, mai precis craniul său[23].
Schitul Cârnu a fost metoc al Căldărușanilor[24].
La 1696 Mănăstirea îl avea stareț pe Părintele Nicodim[25]. Mănăstirile Căldărușani, Snagov și Cernica ajung, în secolul al 18-lea, metocuri ale Mitropoliei Ungrovlahiei[26].
Între anii 1775-1778 Mănăstirea e refăcută de Arhim. Filaret, care va ajunge Mitropolit al Ungrovlahiei[27].
Sfântul Gheorghe de la Cernica a fost stareț și la Căldărușani[28], pe care autorul îl numește „cel mai mare stareț al Căldărușanilor, din 1792 și până în 3 decembrie 1806”[29].
Ieromonahul Macarie, psalticianul, a condus tipografia Mănăstirii Căldărușani la un moment dat[30].
Ucenicul Sfântului Gheorghe, Arhim. Dosiftei, a fost stareț al Mănăstirii între 1807-1837[31]. Acesta moare pe 28 ianuarie 1837[32].
Starețul Meletie, în 1850, clădește marea trapeză[33].
Arhim. Teofilact Dinu a fost stareț între 1863-18 decembrie 1905[34]. În 1878 acesta aduce în mănăstire o tipografie[35].
Pitarul Mănăstirii, Fratele Ghiță, devine Mitropolitul Ghenadie Petrescu[36]. Acesta a fost stareț al Mănăstirii între 1905-1918[37]. În 1875 devine Episcop de Argeș, unde păstorește 18 ani de zile[38].
În mai 1893, PS Ghenadie ajunge Mitropolit Primat[39]. Însă a fost judecat de Sfântul Sinod în ziua de 20 mai 1896 și decăzut la treapta de Monah[40]. Pe 6 decembrie 1896 sentința a fost ridicată iar Mitropolitul Ghenadie demisionează[41].
Pe 23 aprilie 1915 Biserica Mănăstirii e resfințită de ÎPS Ghenadie[42].
ÎPS Ghenadie Petrescu adoarme în ziua de 31 august 1918, la București, în vârstă de 82 de ani și a fost înmormântat în Biserica Mănăstirii[43].
Pe 16 septembrie 1918 a fost ales stareț Ierom. Martinian Stoenescu[44]. Acesta demisionează în ziua de 23 iulie 1920[45].
E adus stareț Arhim. Antipa Dinescu, de la Schitul Prodromu[46]. Acesta demisionează în ziua de 31 decembrie 1923 și pe 1 ianuarie 1924 e ales Arhim. Iustin Săvulescu[47].
Pe timpul lui Matei Basarab erau 250 de nevoitori la Căldărușani[48].
În 1851 erau 244 monahi, 56 frați și 169 de slugi.
În 1859 erau 3 arhimandriți, 19 ieromonahi, 5 ierodiaconi, 30 de schimonahi, 163 de monahi și 80 de frați. Slugi: 94.
În 1878 erau 140 de monahi și frați iar în 1913 erau 82. În 1919 erau 62 de monahi și 4 argați. Iar la scrierea cărții: 51 de monahi și frați și 13 servitori. Dintre servitori, 4 erau plătiți de la stat și 9 din fondurile Mănăstirii[49].
Autorul numără 29 de stareți de la Matei Basarab până în 1924[50].
În 1924 Mănăstirea Căldărușani avea 50 de stupi[51], Ipolit Căprăruș era dogarul Mănăstirii[52], erau 2 brutari și doi bucătari[53], autorul făcea parte din „consiliul duhovnicesc” al Mănăstirii[54], iar pomelnicul ctitorilor începe cu Domnul Matei Basarab, urmat de Despina Doamna[55].
3 arhimandriți, 3 ieromonahi, un arhidiacon și 6 monahi au fost cei care au dat banii pentru tipărirea cărții de față. Tipărirea a costat: 5.900 de lei[56].
Și volumul de față, în 1924, era vândut cu suma de 45 de lei[57].
[1] A se vedea: http://ro.wikipedia.org/wiki/Damian_St%C4%83noiu.
[2] Ieromonahul Damian Stănoiu, Mănăstirea Căldărușani, cu o pref. de ÎPS Mitropolit Primat al României Dr. Miron Cristea, Ed. Tipografiile Române-unite, București, 1924, 115 p.
[3] Idem, p. 9.
[4] Ibidem.
[5] Idem, p. 10.
[6] Ibidem.
[7] Idem, p. 12.
[8] A se vedea: http://www.ziarulring.ro/stiri/bucuresti/42284/Un-monument-disparut-Biserica-Sarindar.
[9] Ieromonahul Damian Stănoiu, Mănăstirea Căldărușani, op. cit., p. 12.
[10] Idem, p. 13.
[11] Idem, p. 14.
[12] Idem, p. 15.
[13] Ibidem.
[14] Idem, p. 17.
[15] Ibidem.
[16] Ibidem.
[17] Idem, p. 18.
[18] Idem, p. 18-19.
[19] Idem, p. 19.
[20] Idem, p. 21.
[21] Ibidem.
[22] Idem, p. 22.
[23] Idem, p. 28-29.
[24] Idem, p. 32.
[25] Ibidem.
[26] Idem, p. 33.
[27] Ibidem.
[28] Idem, p. 36.
[29] Idem, p. 37.
[30] Idem, p. 42.
[31] Ibidem.
[32] Idem, p. 43.
[33] Idem, p. 44.
[34] Idem, p. 49.
[35] Ibidem.
[36] Idem, p. 50.
[37] Idem, p. 51.
[38] Idem, p. 52.
[39] Ibidem.
[40] Ibidem.
[41] Idem, p. 53.
[42] Idem, p. 58.
[43] Idem, p. 61.
[44] Idem, p. 62.
[45] Ibidem.
[46] Idem, p. 62-63. A se vedea:
http://www.sfant.ro/sfinti-romani/arhimandritul-antipa-dinescu-schitul-prodromul-athos.html.
[47] Idem, p. 63.
[48] Idem, p. 89.
[49] Ibidem.
[50] Idem, p. 90.
[51] Idem, p. 92.
[52] Idem, p. 93.
[53] Ibidem.
[54] Ibidem.
[55] Idem, p. 94.
[56] Idem, p. 116.
[57] Idem, Coperta finală.
Pingback: Istorie 4. 11 |
Pingback: Istorie 4. 14 |
Pingback: Istorie 4. 15 |
Pingback: Istorie 4. 17 |
Pingback: Istorie 4. 18 |
Pingback: Istorie 4. 21 |
Pingback: Istorie 4. 22 |
Pingback: Istorie 4. 25 |
Pingback: Istorie 4. 26 |
Pingback: Istorie 4. 29 |
Pingback: Istorie 4. 30 |
Pingback: Istorie 4. 32 |
Pingback: Istorie 4. 33 |
Pingback: Istorie 4. 37 |
Pingback: Istorie 4. 38 |
Pingback: Istorie 4. 47 |
Pingback: Istorie 4. 51 |
Pingback: Istorie 4. 54 |
Pingback: Istorie 4. 56 |
Pingback: Istorie 4. 57 |
Pingback: Istorie 4. 58 | Teologie pentru azi