Christian Theology. An Introduction to its Traditions and Tasks
Christian Theology. An Introduction to its Traditions and Tasks, edited by Peter C. Hodgson and Robert H. King, Ed. SPCK, London, 1983, 353 p., format mare.
***
Cartea e formată din 13 texte, scrise de autori diferiți.
Primul capitol se referă la scopul teologiei sistematice, al 2-lea: Scriptură și Tradiție, al 3-lea despre Dumnezeu, al 4-lea despre Revelație, al 5-lea: creație și providență, al 6-lea: omul, al 7-lea: păcatul și răul, al 8-lea: Hristos și mântuirea, al 9-lea: Biserica, al 10-lea: Duhul Sfânt și viața creștină, al 11-lea: Împărăția lui Dumnezeu și viața veșnică, al 12-lea: religiile și al 13-lea: paradigma creștină (ca epilog).
Cap. 8. Christ and Salvation e scris de Walter Lowe, începând de la p. 196.
„rolul soteriologiei e [acela] de a arăta de ce persoana lui Iisus Hristos este înțeleasă ca fiind semnificativă”, p. 196.
Și Lowe spune ceva interesant despre mentalitatea apuseană: „teologii moderni have generally preferred to start with soteriology” (p. 196-197) și nu cu hristologia.
Adică tratează soteriologia înaintea persoanei lui Hristos, pentru că pe oameni îi interesează să verifice empiric doctrina creștină (p. 197).
Căci teologia, în Apus, ține cont de pragmatismul societății și nu de perspectiva clasică a teologiei, în care vorbim, mai întâi, de Hristos și apoi de opera Sa. Ei pun înainte „ce ne iese” din credință și nu să cunoască pe Cel în Care credem.
De aici și indiferența față de teologia sistematică: pentru că pare să „nu le dea mură în gură” în materie de experiență.
Teologiile lui Bultmann, Tilich și Barth (la început) au fost „profund apropiate de existențialismul filosofic”, p. 215.
Cartea de față este un exemplu de teologie scrisă în mentalitate postmodernă. Pentru că se discută marile teme ale revelației dumnezeiești doar în măsura abordărilor moderne sau contemporane.
Iar dacă ne interesează tot mai puțin discutarea aprofundată a teologiei, atunci viitorul teologiei va fi doar despre probleme colaterale sau tangențiale cu revelația Bisericii.
Pingback: Ai vreo relevanță pentru mine…deci exiști |