Și cerul s-a umplut de sfinți…Martiriul în Antichitatea creștină și în secolul al XX-lea
Cristian Bădiliță • Emanuel Conțac (editori), Și cerul s-a umplut de sfinți…Martiriul în Antichitatea creștină și în secolul al XX-lea. Actele colocviului internațional Sighet, 2-5 iunie 2011. Organizat de Fundația Academia Civică în colaborare cu Asociația Culturală „Oglindanet”, cu sprijinul Institutului Cultural Român din Chișinău, Ed. Curtea Vece, București, 2012, 571 p.
*
Cuvânt-înainte de Ana Blandiana, 7-9, 18 referate, Bibliografie selectivă, Despre autori.
Cristian Bădiliță: moartea Sfântului Arhidiacon Ștefan „este o apoteoză…în sens pneumatologic și cristologic”, p. 30.
Cristian Langa
Attila Jakab: „Bolșevismul…a fost…un mesianism imanent, care promitea mântuirea prin realizarea unei bunăstări sociale și materiale pe pământ”, p. 91.
Lucian Dîncă: „Pentru creștinii din Antichitate, euharistia duminicală reprezenta punctul culminant pentru întărirea în credință, pregătindu-i să înfrunte cu eroism cele mai îngrozitoare torturi”, p. 105.
„Martiriul este mijlocul cel mai direct, dar și cel mai violent, prin care credinciosul se unește cu Isus Cristos”, p. 112.
Otniel Vereș
Virgil Bercea: „simulacrul „trecerii” unor protopopi greco-catolici la ortodoxie”, p. 157.
Celula 48 de la Sighet, p. 159.
Romulus Rusan: „În timpul lui Ceaușescu s-a creat un fals ecumenism”, p. 181.
Vasilică Croitor: Seminarul Teologic Penticostal din București a luat ființă în 1976, p. 191.
Andrei Brezianu
Emanuel Cosmovici: Monseniorul Ghika a avut la el, în închisoarea Jilava, „într-un buzunar interior al sutanei, în dreptul inimii, un fragment din Coroana de spini a lui Hristos, prin intermediul căreia a săvârșit însănătoșiri inexplicabile, trupești și sufletești”, p. 282.
Nina Negru: îl citează pe Paul Goma în p. 309.
Monica Papazu: persecutarea Bisericii Ortodoxe Ruse de către comuniști s-a soldat „cu o creștere a ei”, p. 380.
„Începând cu 1918, Biserica Ortodoxă [din Rusia] nu a mai fost o instituție recunoscută de stat, nu avea „personalitate juridică”, ci reprezenta o inițiativă privată, depinzând de abnegația și curajul unor grupuri de oameni”, p. 384.
George Ardeleanu
Marius David Cruceru: baptiștii au fost atestați la București pe la anul 1850, p. 415.
„În anul 1947, Cultul Baptist avea circa 250.000 de membri și peste 2.000 de pastori”, p. 417.
Colaboratorii baptiști cu Securitatea: Constantin Bălgrădeanu, Cornel Mara, Ioachim Țunea, Ioan Bunaciu, Vasile Talpoș, p. 421, Florea Cruceru, Iosif Țon, p. 422, Radu Cruceru, Simion Cure, p. 423.
Despre tatăl său, Radu Cruceru, autorul spune că a fost „ucis de forțele Securității la 17 decembrie 1975”, p. 423.
Când a murit tatăl său, Marius Cruceru avea 5 ani. A fost ucis la ora 17. 30 pe 17 decembrie 1975, p. 433.
De la Florea Cruceru, unchiul său, autorul a aflat, la vârsta de 16 ani, că tatăl său, Radu Cruceru, a fost colaborator al Securității, p. 434.
În 1995, Iosif Țon i-a spus autorului că tatăl său a fost „securist”, p. 435.
Richard Wurmbrand știa faptul că Radu Cruceru a fost „a Communist spy”, p. 436, și l-a scris în The Voice of the Martyrs Newsletter, nr. 7, 1976, cf. p. 436, n. 1.
Radu Cruceru semna cu „Barbu” pentru Securitate, p. 436.
Și-a reînhumat tatăl pe 6 septembrie 2009, p. 438.
Ioan-Irineu Fărcaș
Emanuel Conțac
Ruxandra Cesereanu
Didier Rance
Ana Blandina are 24 de volume de versuri, p. 564.
Emanuel Conțac a terminat Institutul Penticostal din București în 2004 și e doctor în filologie din 2010, p. 566.
Marius Cruceru a fost „hirotonit pastor” în 1996, p. 567.
Lucian Dîncă: preot „augustinian”, p. 567.
Romulus Rusan: „autor a cincisprezece cărți de proză, reportaj și critică de film”, p. 570.