Teologie pentru azi

O platformă ortodoxă pentru o reală postmodernitate

Interviuri de conștiință (vol. 1) [8]

Interviuri de conștiință

  (vol. 1)

*

Realizate

de Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

***

Partea întâi, a 2-a, a 3-a, a 4-a, a 5-a, a 6-a, a 7-a.

*

Partea a 4-a. 15 iulie 2008[1].

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Și pentru că aveau bani, [boierii români] puteau să meargă la Paris ca să studieze, să facă cumpărături…

Pr. Dorin Picioruș: E adevărat!…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Ei, na! Ăștia acum [nu mai fac așa ceva; nu mai merg să studieze]…Însă în lumea veche mai existau filosofi. Acuma văd că și filosofia s-a prăbușit.

Pr. Dorin Picioruș: La nivel așa, universal…La nivel…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Da!…Cu postmodernismul ăsta și ce-o mai fi după el, s-a pus capac la toate. Numai…S-a ajuns până într-acolo  încât să-L facă pe Dumnezeu dependent de om. Pentru că ăsta e…

Pr. Dorin Picioruș: Ăsta e centrul postmodernismului…Asta este esența postmodernismului: că în jurul omului se joacă tot jocul vieții și al istoriei.

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Da!…Căci pleci de la premisa că nu e Dumnezeu, după care poți să admiți că există Dumnezeu.

Pr. Dorin Picioruș: Ca o idee cu care te poți juca la un moment dat…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Da…absolut! Cel puțin în epoca iluministă plecau de la metafizică. De la Cel care era fix.

Pr. Dorin Picioruș: Da, adevărat!…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Numai că era un metafizic, care era opusul fizicului.  Care era un alt drăcism…Doamne, iartă-mă!…prin care se dorea să se piardă legătura dintre Dumnezeu și om. Să Îl vadă pe Dumnezeu total nemișcat.

Pr. Dorin Picioruș: Da!

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Și asta a fost toată tragedia gândirii europene: că a fost impregnată de filosofia greacă veche. Iar Bizanțul a făcut un lucru extraordinar, în măsura în care a putut să îi creștineze pe ruși.

Pr. Dorin Picioruș: Poporul rus!…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Da, asta a făcut!…Căci [Patriarhia de la Constantinopol] n-a putut să-i creștineze pe occidentali, să-i ortodoxizeze, dar nici pe orientali, pe musulmani…Pur și simplu, [Ortodoxia] n-a mers decât la ruși! Ei au avut apucături mai mistice decât ceilalți.

Pr. Dorin Picioruș: Poporul rus!

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Da!…Și a prins mai repede [mai degrabă] la ei. Însă Occidentul s-a sclerozat intelectual. Neamțul…

Băi, eu îmi amintesc [despre germani] educația lor nemțească, care era, pur și simplu, educație cazonă!

Pr. Dorin Picioruș: Da, militărească!…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: …Și îmi aduc aminte în procesul de la Nürnberg[2]…cu marii criminali de război…

Pr. Dorin Picioruș: Da!…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Cu aghiotanții lui Hitler[3]…când i-au întrebat: „De ce ați făcut, domne, treaba asta?!”. Știi ce răspundeau?… [Răspundeau]: „Am executat ordinul!”. Ei nu mai erau în stare să gândească ceea ce fac.

Pr. Dorin Picioruș: Fără apel la conștiință…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Pă ei îi interesa doar ordinul.

Pr. Dorin Picioruș: Da!…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Acționau ca o mașină oarbă. Și dup-aia[4]…se duceau și cântau la pian. Adică după ce-i gazau și îi omorau pe bandă rulantă, se duceau acasă, mâncau cu copiii și ăia nu știau [nimic despre ce fac tații lor]…

Pr. Dorin Picioruș: Dar poate cultura să înlocuiască spiritualitatea? Să înlocuiască Biserica? Pentru că asta încearcă postmodernismu’: să ne aducă cultură, tehnologie dar mai puțin racordarea la Dumnezeu.

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Nu poate, pentru că este spiritualist! Fuge de materie și se refugiază într-o lume nevăzută. Toate ca toate…el reînviază gnosticismul vechi.

[Mi-a sunat telefonul…în mod neașteptat…L-am închis…]

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Da, el [postmodernismul, ca și gnosticismul vechi,] pierde contactul cu realitatea. Pentru că și Bisericii i-au trebuit 3-4 secole să facă ordine [cu gnosticismul], vorbind despre îndumnezeirea omului.

Iar la început au fost Sfântul Iustin Martirul și Filosoful[5], [Sfântul] Clement de Alexandria[6], Origen[7], atâția [alții]…care au luptat împotriva a tot felul de teorii și concepții, care bulversau totul. Pentru că era vorba despre diferența dintre sfințenie și filosofie.

Însă, când grecii s-au mai maturizat [s-au schimbat lucrurile]…Iar alexandrinii au fost fantastici…Au reușit…

Pr. Dorin Picioruș: În teologia ortodoxă…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: …Au fost cei mai speculativi. [Pe când] sirienii au fost numai moraliști. Ioan Gură de Aur[8], Vasile cel Mare[9], Grigorie…au fost așa și-așa…Grigorie de Nyssa[10] era el mai speculativ decât alții…Însă ăștia de la Alexandria au fost teribili.

Dar ce este interesant este faptul că…Pe mine ceea ce m-a frapat e faptul că…[a fost cu putință apariția] Sfântul[ui] Apostol Pavel[11].  Domne, a scris 14 epistole!

Pr. Dorin Picioruș: Ca personalitate și ca teologie și ca viață…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: De unde a scos teologia aia, domne?! Că n-a avut pă nimeni înaintea lui, ca să o scrie?!…A gândit-o toată el!…

Pr. Dorin Picioruș: Pare imposibilă, dacă privim la câte neputințe avem noi, ca să gândim așa ceva!…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Uite că a gândit-o și ea a rezistat în mod extraordinar. Dar fără să aibă izvoare!…Iar ăștia care au venit după el…Origen și ăștia…cu toate izvoarele și știința lor…au luat-o razna…

A mai fost însă unul, care a ținut cârma cum trebuie.  A venit din Orient în Occident: Irineu de Lyon[12]!

Pr. Dorin Picioruș: Sfântul Irineu…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Da!…Care, într-adevăr, a fost primul care a spus, că Dumnezeu S-a făcut om…

Pr. Dorin Picioruș: …pentru ca omul să se îndumnezeiască…

Pr. Dorin Picioruș: Cum vedeți însă că se raportează credinciosul de rând la teologie? Ce surse mai cunoaște el din marea teologie, pe care noi vrem să o reactualizăm?

Pr. Prof. Dumitru Popescu:

Nu!…Nenorocirea e mare [tocmai pentru] că nu prea cunosc [sursele mari ale teologiei ortodoxe]…

Pr. Dorin Picioruș: Credincioșii noștri de rând?…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Dar așa sunt și teologii [noștri]!…Au capul plin de gărgăuni. Fac studii prin străinătate…și s-au lăsat duși când de unul, când de altul…și au contaminat teologia ortodoxă cu tot felul de influențe, care îi depărtează de adevăr. Când îi aud p-acolo, câteodată, cum vorbesc…mă apucă groaza, domne! Că fac și că dreg…și au capul plin numai de prostii. Nu mai știu nimica…

Și d-aia spun eu că ăștia tinerii n-au maturitate!

Pr. Dorin Picioruș: E adevărat: n-avem niciunul maturitate (zâmbesc)…în mod special!

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Dar…nu au avut nici profesori…

Pr. Dorin Picioruș: E adevărat și asta. Nu ne lipsesc numai profesorii ci și mentorii. Cei cu care să discutăm uite așa: ore întregi!

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Da!…

Pr. Dorin Picioruș: Și în cadrul cursurilor dar și în afara cursurilor [teologice]…Nu?! Ne trebuie maeștri!…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Da!…

Pr. Dorin Picioruș: Ne trebuie Părinți!…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: …că o iau razna! Generații întregi, de sute de studenți, pe fiecare an. Cum ei ies după bănci[le școlii] și nu știu absolut nimic [esențial].

Pr. Dorin Picioruș: Da!…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Că diferența e mare! Iar la noi este Dumnezeu…pe când la ăla[13] nu e.

Pr. Dorin Picioruș: În greco-catolicism?…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Nu, în catolicism!…Nu este. Nu este Dumnezeu!

Că ce, Bisericile astea s-au despărțit așa, aiurea?! Așa, de dragul despărțirii?!…

Pr. Dorin Picioruș: Adică: nu fără motive!…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Nu!…Că grecii și-au dat seama, că dacă ai terminat-o cu Dumnezeu[14], ai terminat-o cu Creștinismul[15]. Dacă L-ai expediat pe Dumnezeu în transcendent, și tu Îi ții locul[16] în imanent, ai terminat-o [cu dreapta-credință]. E numai filosofie și nu teologie!

Și de aceea, [teologia, destructurată interior,] nu mai are nicio consistență ca să reziste la secularizare. Ca dovadă [e ce au acum catolicii]: Euharistie fără Hristos! Fără persoana lui Hristos.

Pr. Dorin Picioruș: Asta vedeți a fi o emanație dintr-o teologie secularizată…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Da, catolică!…Pentru că, catolicismul este secularizat!

Numai că ei spun că luptă împotriva secularizării… când ei sunt secularizați.

Căci dacă l-ai pus p-ăla[17] în locul lui Dumnezeu, pe pământ, ce vrei nedreptate mai mare?

Pr. Dorin Picioruș: Pe Papă!…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Ă?!…Pui omul în locul lui Dumnezeu…Ce vrei mai mult?! Nici nu mai trebuie vreun argument…

Că el[18] crede în ce spune Papa și nu în ce spune Dumnezeu! Și mai vine și cu prostia asta…ca să își justifice [afirmațiile]…

Pentru că, după învățătura creștină, nimeni nu poate ține locul lui Hristos pă pământ. Însă ei[19] spun că [primatul papal] pleacă de la filosofia greacă…pentru că lumea e autonomă. Și apoi include acest lucru în Biblie…și face totul praf. Nu mai înțelege nimeni nimic.

Pentru că [presupusa autonomie a lumii] Îl scoate pe Dumnezeu din creație și Îl trimite dincolo, [în transcendență]. [Și pentru că Dumnezeu e închis în cer], tocmai de aceea el [Papa] ține locul lui Dumnezeu, aici, pe pământ.

Păi asta e bătaie de joc teribilă [la adresa lui Dumnezeu]…care se va întoarce…

Și așa, acuma, catolicii spun ei că au un miliard [de credincioși] dar au încurcat-o…Pentru că, în America de Sud, i-au făcut praf sectele…

Pr. Dorin Picioruș: Neoprotestante…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: E nenorocire!…I-au nenorocit!…

Pr. Dorin Picioruș: În America de Sud!

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Da!…Pentru că ăia au fost cu latifundiarii, cu marii proprietari p-acolo…și gloata au lăsat-o la o parte. Și ăștia[20] s-au dus și i-a luat pe negri…și s-a produs o revoluție.

Acu’ s-a dus Papa în America, pentru ca să le ceară iertare la evrei…

Pr. Dorin Picioruș: Pentru holocaust…Numai pentru holocaust…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: E…

Pr. Dorin Picioruș: Dar și pentru…inchiziție…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: …Dar și pentru homosexuali…

Pr. Dorin Picioruș: Da, da!…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Aia a fost durerea mare: că a fost pentru asta (bate în masă)…Acum i-au prins evreii, la înghesuială, cu homosexualii, și i-au…I-au pus de au plătit 200 de milioane de dolari.

Pr. Dorin Picioruș: Da, da!…

Pr. Prof. Dumitru Popescu: …despăgubiri…pentru ca să se învețe minte. Da!…Și în Europa d-aia își fac treaba…La Vatican umblă de braț unii cu alții de parcă sunt frați de la Adam și Eva…

Pr. Dorin Picioruș: Și totuși, cum ne găsim noi echilibrul?  Noi, credincioșii ortodocși, teologii ortodocși?

Pr. Prof. Dumitru Popescu: Domnule…

Pr. Dorin Picioruș: Care ar trebui să fie paradigma noastră?


[1] Filă audio, de 38. 07 minute.

[4] După ce îi gazau pe oameni…

A se vedea:

http://ro.wikipedia.org/wiki/Lag%C4%83rul_de_concentrare_Auschwitz.

[13] La eterodox.

[14] Se referă tot la romano-catolici.

[15] Dacă falsifici dogma Dumnezeului treimic, falsifici, de fapt, Ortodoxia.

[16] Se referă la Papa de la Roma.

[17] Pe Papă.

[18] Credinciosul romano-catolic.

[19] Teologii romano-catolici.

[20] Neoprotestanții.

Did you like this? Share it:

Previous

Poezia lui Ștefan Petică [2]

Next

Un domn și un ierarh providențiali

2 Comments

  1. Maria

    Sărut mâna Părinte. Îmi place că ați vorbit liber și v-ați completat unul pe altul, v-ați împletit vorbele. A ieșit ceva frumos.Doamne ajută!

    • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

      Vă mulțumesc frumos pentru complimentare, doamnă Maria! Da, a ieșit ceva frumos și voi continua și cu alte cărți de interviuri! Numai Dumnezeu să ne întărească ca să putem munci și edita. Vă doresc mult bine în toate!

Lasă un răspuns

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén