Dumnezeu și Arghezi [1]
Tudor Arghezi are o relație specială cu Dumnezeu.
Uneori se comportă ca un argat cu El și își varsă prea sincer toți rărunchii nădușiți în fața Lui.
Sau țipă ca un copil care a căzut și-și vede pielea jupuită de pe picioare.
Se zbate ca o pasăre prinsă în laț.
Alteori intră în pământ în fața Lui și nu îndrăznește nici să își mai ridice ochii.
Ceea ce e frumos la Arghezi, e faptul că, chiar și atunci când nu-și înțelege și nu-și acceptă suferința, nu e un răzvrătit ridicol de luciferic, cum „șade bine” poetului lumii moderne.
Arghezi a fugit foarte mult, cât de mult a putut, de falsitate, de a ajunge să scrie ceea ce nu simte.
Și-a „cântat” drama în versurile cele mai inaccesibile pentru gustul poetic cu care erau obișnuiți publicul și critica.
A fost imediat remarcat pentru inedit, de exegeza literară, într-o vreme când se căuta noutatea.
Dar Arghezi și-a învelit fragilitatea în versuri cu solzi și țepi…fără a fi ateu sau mizantrop.
Ideea unui astfel de subiect mi-a venit de la poemul Denie (vol. Versuri de seară):
Seara stau cu Dumnezeu
De vorbă-n pridvorul meu.
El e colea, peste drum,
În altarul Lui de fum,
Aprinzând între hotare
Mucuri mici de lumânare.
Din cerdacul meu la El
E un zbor de porumbel.
Îmi trimite danie
Câte o gânganie,
Paianjini pe sanie
Sau pe o metanie,
Atârnați de-o sfoară, groasă
Cât o umbră de mătasă.
Și se leagă de pridvoare
Mirodenii dulci de floare,
Ca o punte de poteci
Pentru fluturii-n scurteici.
Pe drumul de El ales
Graiul n-are înțeles.
Mai mult spune cucuruzul
Decât gura și auzul.
Domnul tace.
Glasul nu-Și trimite-ncoace.
Domnul face.
Da, pentru Dumnezeu vorbesc lucrurile pe care El le-a făcut și le face.
La El a vorbi înseamnă a face.
Iar Arghezi e foarte atent, pentru a observa ce mare artizan e Dumnezeu și în cele mai mici lucruri.