Titlul, de cele mai multe ori, n-are de-a face cu conținutul

Predica pe care Sfântul Augustin de Hippo a rostit-o la hirotonia sa întru episcop este inclusă în PL 38, col. 1480-1482. Însă și ultima predică a volumului poartă același titlu: In die ordinationis suae și e cuprinsă între col. 1482-1484.

*

Sermo XCVIII [98] a Sfântului Augustin este pe textul de la Lc. 7, 11-15. Inclusă în PL 38, col. 591-595.

*

Țărănimea română votează cu Victor Viorel Ponta[1]. Câteva sute de mii de romi votează cu Victor Viorel Ponta[2] la prezidențiale. Basarabenii sunt tot cu Ponta[3]. Helmut Duckadam și familia lui votează cu Ponta[4]. Votează cu Ponta: Sorin Ilfoveanu, Radu Beligan, Irinel Popescu, Marius Bodochi, Marian Simion, Alexandru Irimie, Vasile Stîngă, Mircea Dușa, Gabriel Oprea, Titus Corlățean, Daniel Constantin, Ecaterina Andronescu, Gabi Szabo, Rovana Plumb, Ioan Mircea Pașcu, Eugen Teodorovici, Mihai Sturzu, Corina Crețu, Cătălin Nechifor, Olguța Vasilescu, Tudor Pendiuc, Radu Moldovan, Gheorghe Nichita, Gabriela Firea, Andrei Dolineaschi, Ioan Cindrea, Florin Cârciumaru[5].

*

Andrei Pleșu votează la prezidențiale cu Klaus Werner Iohannis[6]. Victor Rebengiuc și Florin Zamfirescu îl votează pe Iohannis[7]. Madame Clarance[8] și Sexy Brăileanca[9] îl votează pe Iohannis.

*

Gabriel Liiceanu, Mircea Cărtărescu, Marian Preda, Andrei Gheorghe, Vladimir Tismăneanu, Stere Gulea, Cristian Ghinea, Dan Amariei, T. O. Bobe, Pavel Șușară, Mihaela Mihai, Maria Răducanu, Andreea Bibiri, Devis Grebu, Alex Ștefănescu votează cu Monica Luisa Macovei[10].

Cristian Preda[11], Adrian Papahagi[12], Oana Badea[13] votează cu Macovei.

*

Traian Băsescu[14] votează cu Elena Gabriela Udrea. La fel și Radu Iacoboaie[15] și Laurențiu Leoreanu[16]. PNȚCD o votează pe Udrea[17].

*

„Sinodul al II-lea de la Niceea (787) cunoaște mai multe scrieri atribuite Sfântului Epifanie [al Salaminei], însă le respinge ca falsificări și apocrife”, cf. Mansi XIII, 293B-296E[18]. Pe baza cărora iconoclaștii vroiau să îl scoată „iconoclast” pe Sfântul Epifanie.

Însă Pr. Nicolae Chifăr își începe cartea cu afirmația falsă că „Biserica primară a ezitat un timp să zugrăvească icoana lui Hristos și a sfinților Lui”, p. 7. Asta când Sfântul Apostol Luca este primul iconar al Bisericii…

Neagă opera teologică a Sfântului Dionisie Areopagitul, afirmând că scrierile îi sunt „atribuite” Sfântului Dionisie Areopagitul, p. 30.

Nu pot fi de acord nici cu afirmația lui, din p. 68, în care spune, că opera Sfântului Ioan Damaschin „nu s-a impus prin originalitate, ci prin diversitate și fidelitate față de teologia patristică”. Însă capacitatea sa de sinteză, pe care i-o recunoaște și autorul, este marea sa originalitate.

În mai multe părți ale cărții sale autorul utilizează platitudini istorice, adică locuri care au ajuns comune dar care sunt false. Însă teologii le repetă tocmai pentru ca să nu pară că sunt „revoluționari”, că oferă o altă perspectivă asupra lucrurilor.

*

Punându-și problema dacă doar episcopii sau întreaga ierarhie a Bisericii păstrează succesiunea apostolică, Pr. Liviu Stan conchide că întreaga ierarhie a Bisericii păstrează succesiunea apostolică.

Fragmentul la care fac referire e acesta: „lucrarea mântuitoare în sânul Bisericii nu a fost încredințată numai episcopilor, ci și presbiterilor sau preoților propriu-ziși, iar pe de altă parte, la aceeași lucrare mântuitoare au fost chemați și în același scop au fost instituiți și diaconii” […] [Căci] după cum nu toți episcopii sunt urmașii direcți ai Apostolilor, ci prin intermediul ucenicilor sau episcopilor care au fost instituiți ca episcopi direct de către Sfinții Apostoli, tot așa și preoții, ca deținători ai puterii sacramentale, ai celei învățătorești și ai celei cârmuitoare – deși într-o măsură mai redusă decât episcopii – și ca lucrători ai mântuirii prin puterea pe care o dețin, sunt și ei urmași ai Sfinților Apostoli pe linie directă, adică prin intermediul episcopilor de către care au fost și sunt instituiți, până astăzi. Deci, și prin puterea, și prin lucrarea lor, ei se integrează în succesiunea apostolică. Același lucru se poate spune, într-o altă formă, și despre diaconi, care, în calitate de ajutători sacramentali ai episcopilor și ai preoților, participă, în mod corespunzător harului, puterii și lucrării lor, la aceeași succesiune apostolică”[19].

*

„Biserica Ortodoxă nu adoptă…atitudinea triumfalistă, adică de dominare a lumii, nici pe cea de negare a lumii, a societății timpului, dar nici pe cea de rezervă sau resemnare și, cu atât mai puțin, pe cea de capitulare în fața societății. […] [Pentru că] Ortodoxia are o atitudine pozitivă de angajare și de slujire autentică a lumii, atitudine realistă adecvată oricărui moment istoric”[20].

„Tainele sunt respirația continuă a Bisericii”[21].

Și acest autor în consideră „pseudo” pe Sfântul Dionisie Areopagitul[22].

*

Pr. Dr. Ioan Moga, în Sfânta Treime, între Apus și Răsărit. Despre Filioque și alte dileme teologice, Ed. Eikon, Cluj-Napoca, 2012, 432 p., nu m-a convins în ceea ce-i privește pe Sfinții Ilarie de Poitiers (p. 57-65), Augustin de Hippo (p. 77-90) și Fotie cel Mare (100-112). Munca sa de cercetare asupra celor trei este periferică și nu de profunzime.

Sunt de acord cu afirmația: „în timp ce la Augustin nu putem vorbi, așa cum am arătat, de un esențialism trinitar în adevăratul sens al cuvântului, acest lucru este pe deplin valid în cazul lui Anselm”, p. 122.

În 1215, Filioque a fost „dogmatizat” la Conciliul IV Lateran, p. 125-126.

*

Grigorie al II-lea al Constantinopolului*

The Reception of the New Testament in the Apostolic Fathers, vol. I, edited by Andrew F. Gregory and Christopher M. Tuckett, Pub. Oxford University Press, 2005.

*

Și Martir Luther îi spunea Papei de la Roma: „Sfinte Părinte, ar fi bine să nu-i mai asculți pe cei care îți picură vorbe dulci în urechi, zicând că nu ești om cu adevărat, ci asemănător lui Dumnezeu, Care poruncește și dispune de toate. Căci una ca asta nu se va pomeni nicicând și n-o vei trăi nici tu. Tu ești sluga [robul] tuturor slugilor [robilor] lui Dumnezeu și te afli într-o stare mai de primejdie și mai nenorocită decât toți trăitorii de pe pământ. Nu te lăsa înșelat de cei ce se țin în preajma ta, spunându-ți cu fățărnicie că tu ai fi stăpânul lumii[23]. În scrisoarea semnată pe 6 septembrie 1520[24].

*

Viața Sfântului Ambrozie al Milanului, scrisă de Paulinus de Milan, pe atunci diacon, la cererea Sfântului Ausustin de Hippo, o găsim în engleză, între p. 194-218, în Boniface Ramsey O.P., Ambrose, Pub Routledge, London & New York, 1997. În latină o găsim în PL 14, col. 27-46.

*

Prețul cunoașterii este direct proporțional cu împlinirea interioară.


[1] A se vedea: https://www.youtube.com/watch?v=24cLqpUqG04.

[2] Idem: http://www.gandul.info/stiri/romii-voteaza-ponta-dorin-cioaba-putem-controla-votul-lor-13379079.

[3] Idem: https://www.facebook.com/VictorPontaBasarabia.

[4] Idem: https://www.facebook.com/video.php?v=812905618730444.

[5] Idem:

https://www.youtube.com/channel/UCz9K0zwujRnd2ECMrsK09_g.

[6]: Idem: http://www.dcnews.ro/iohannis-mul-umiri-catre-andrei-ple-u-sunt-onorat-i-fericit-sa-am-alaturi-oameni-de-mare-insemnatate-pentru-cultura-romana_456731.html.

[7] Idem: http://portalsm.ro/2014/10/cine-il-voteaza-pe-iohannis/.

[8] Idem: https://www.youtube.com/watch?v=rpYxhw0Xfh0.

[9] Idem: https://www.youtube.com/watch?v=m9CO0bEhvPc.

[10] Idem:

https://www.youtube.com/watch?v=PgjQ9MSgjV4&feature=youtu.be.

[11] Idem: http://www.ziaruldeiasi.ro/stiri/reactia-elenei-udrea-dupa-ce-cristian-preda-a-spus-ca-voteaza-cu-macovei–76569.html.

[12] Idem: http://www.ziare.com/monica-macovei/candidat-alegeri-prezidentiale-2014/adrian-papahagi-udrea-are-dreptate-a-venit-timpul-sa-votam-o-doamna-pe-monica-macovei-1316928.

[13] Idem: https://www.youtube.com/watch?v=I_M_RBAJuLA.

[14] Idem: http://www.reporterntv.ro/stire/basescu-a-declarat-ca-sustine-pmp-la-prezidentiale-si-ca-elena-udrea-a-fost-un-ministru-bun.

[15] Idem: http://raduiacoboaie.wordpress.com/2014/10/08/de-ce-cred-eu-ca-elena-udrea-merita-increderea-electoratului-din-romania-pentru-a-deveni-presedinte-radu-iacoboaie-4-octombrie-2014-2.

[16] Idem:

https://www.facebook.com/EUdrea/photos/a.10150113418889584.283864.349853434583/10152579420159584/?type=1&relevant_count=1.

[17] Idem: http://www.digi24.ro/Media/Emisiuni/Regional/Digi24+Cluj-Napoca/Vocile+Clujului/De+ce+voteaza+partidul+lui+Coposu+cu+Elena+Udrea.

[18] Pr. Prof. Dr. Nicolae Chifăr, Iconologie și iconoclasm. Studii privind disputa iconoclastă în secolele VIII-IX, Ed. Andreiana, Sibiu, 2010, p. 48, n. 19.

[19] Pr. Prof. Univ. Dr. Liviu Stan, Biserica și Dreptul. 4. Structura, organizarea și membrii Bisericii, ed. coord. de Pr. Conf. Univ. Dr. Irimie Marga, Ed. Andreiana, Sibiu, 2013, p. 14-15.

[20] Pr. Prof. Univ. Dr. Dumitru Gh. Radu, Despre înnoirea și îndumnezeirea omului în Hristos, Ed. Mitropolia Olteniei, Craiova, 2007, p. 12.

[21] Idem, p. 37.

[22] Idem, p. 68.

[23] Martin Luther, Scrieri, vol. 1, trad., biografie și note de Petru Forna, introduceri și tabel cronologic de Daniel Zikeli, Ed. Logos, Cluj-Napoca, 2003, p. 149.

[24] Idem, p. 151.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *