Teologie pentru azi

O platformă ortodoxă pentru o reală postmodernitate

istanbul escort istanbul escort beylikduzu escort istanbul escort

Predică la Duminica a 25-a după Rusalii [2014]

cine coboara

Iubiții mei,

În parabola Samariteanului milostiv [Lc. 10, 30-35], Domnul nu a vrut să ne spună că trebuie să îi ajutăm doar pe cei căzuți în drum, care au fost tâlhăriți și maltratați! Nu, nu a vrut să spună acest lucru! Pentru că binele nostru, în această situație, s-ar reduce la prea puține persoane. Binele ar fi insular. L-am face o dată în viață sau deloc.

De câte ori am întâlnit în viața noastră un asemenea caz? De câte ori am întâlnit un om rănit de glonț sau de cuțit, lăsat în stradă, cu sângele șiroind?

Însă mai tot timpul trecem…adânc nepăsători pe lângă oameni singuri, pe lângă oameni sărmani, pe lângă oameni plini de idei păgâne și eretice, pe lângă oameni pătimași, căzuți în patimi de rușine…și desconsiderăm faptul că aceștia sunt jefuiți de încredere și de iubire.

Trecem pe lângă…pentru că nu ne-am făcut din fiecare om propria noastră problemă. Și pentru ca orice om să fie problema noastră…el trebuie să fie în rugăciunea noastră.

Da, oricât de mult am da celor care nu au tot nu am eradica sărăcia din lume! Pentru că sărăcia ține și de iresponsabilitate și de lăcomie, de indolență și de indiferență.

Însă una e să treci…pe lângă altul cu inimă compătimitoare și altceva e să treci cu zâmbet batjocoritor pe chip, cu zâmbet minimalizator la adresa celui care nu are…și să îl batjocorești.

De aceea, Domnul, în Evanghelia de azi [Lc. 10, 25-37], care include parabola, ne cere să alegem.

Să alegem între a fi oameni…sau canalii.

Să alegem…dacă e mai bine să fim nepăsători, aroganți, geloși pe alții, discreționari sau e bine să fim factori de unitate și de ajutor și oameni de încredere în viața altora.

Pentru că atunci când trăiești printre oameni contează foarte mult cuvântul. Cuvântul dat și lucrurile pe care le faci.

Pentru că oamenii privesc la ceea ce faci, la cine ești, la cine ești în mod zilnic…și exigențele față de tine cresc pe cât ești un om valoric.

Din păcate, de la omul pătimaș, de la cel care trăiește aiurea, societatea nu prea cere nimic…deși trebuie să cerem, de la fiecare în parte, să fie om. Trebuie să ne cerem nouă înșine să fim oameni și nu ipocriți, nu canalii și apoi să le cerem și altora să fie oameni.

Pentru că numai cineva cu ascendent moral real poate să ceară altora binele la care și el participă.

Însă de la oamenii Bisericii și de la oamenii valorici, care creează și conduc societatea, se cer multe lucruri. Uneori prea multe în comparație cu răsplata primită de la cei pe care îi slujim.

Dar asta tocmai pentru că binele e greu de făcut și de păstrat…iar cei care sunt departe de viața cea bună, de viața duhovnicească… înțeleg distanța dintre ei și oamenii lui Dumnezeu. Iar binele e gelozit tocmai pentru că e greu de făcut la nivel personal. Și când ești departe de bine, atunci îi insulți pe cei care încearcă să fie de partea binelui.

Însă Domnul, amintind de preot și de levit în această parabolă, adică de ierarhia Bisericii vechi, vechitestamentare, nu vrea să spună că a sluji lui Dumnezeu e un lucru rău. Sau că e un lucru puțin

Ci El pune ierarhia Bisericii în contrast aparent cu samariteanul păgân dar milos, care a acționat omenește de această dată, pentru a arăta că oricine dintre noi poate greși într-o situație anume…Oricine poate să se comporte inuman într-o anume conjunctură…chiar dacă e un om plin de noblețe.

Și de aceea am spus că contrastul e aparent: pentru că și creștinii și păgânii păcătuiesc. Nu sunt păgânii mai creștini decât creștinii…însă, dacă uităm cine suntem, ne putem comporta păgânește.

Dar, în același timp, cu toții putem face binele, ne putem comporta uman atunci când stăm față în față cu drama cuiva.

Ce înțelegem din parabola Domnului? Că El ne-a pus exemplul bun în față, exemplul de umanitate, care a reacționat imediat în fața răului, a durerii, a singurătății unui om…

Nu s-a făcut că nu vede durerea!

Nu s-a făcut că are ceva mai important…de rezolvat!

Și de aceea am spus că Domnul nu s-a referit în parabola Sa doar la cazul extrem al muribunzilor ci la problema reală a fiecărui om, față de care noi putem fi…extrem de nepăsători…sau de atenți.

Da, contează cine suntem și ce facem în fiecare clipă!

Astăzi, în duminica alegerilor prezidențiale, contează foarte mult cum alegem și la cine ne gândim când alegem.

Pentru că, dacă ne gândim doar la noi, la binele nostru îngust…sau dacă considerăm votul o revanșă sau un motiv de dispreț, nu privim în perspectivă.

Iar perspectiva e aceea că România e un popor venerabil, e o națiune majoritar ortodoxă, e o comunitate de oameni ce își vrea binele și nu vrea să se autocalamiteze.

Și pentru a dori binele României și al Bisericii trebuie să alegi binele pentru toți, binele pentru săraci dar și pentru bogați, pentru cei care învață dar și pentru cei care se pregătesc pentru moarte, pentru cei care vor să își întemeieze o familie dar și pentru cei care așteaptă un alt copil. Pentru că binele nu trebuie să ocolească pe nimeni ci el trebuie să fie pământul pe care noi trăim.

fara viitorDacă îl lași în drum…dacă îl lași fără loc de muncă, fără sprijin social, fără spitalizare, dacă îl lași să trăiască parazitar…îl condamni la moarte.

Iar lipsiții străzilor noastre…cât și săracii care îngheață de frig în propriile lor apartamente și case pe timp de iarnă, pentru că nu își permit să aibă căldură…sunt con- damnați la o viață mizeră și…la moarte.

Așa că Domnul ne pune înainte cazul milei față de oameni, pentru ca să ne arate că mila e gradul nostru de umanitate.

Pe măsură ce nu mai ne e milă, pe măsură ce nu ne mai înfiorăm în fața atrocităților care se petrec în lume și nu ne mai scârbim de nedreptățile odioase, e semn că suntem tot mai puțin…oameni.

Și oamenii dezumanizați pot să treacă pe lângă dramele vii „cu seninătate” demonică…sau pot să provoace drame vii celorlalți.

Poți să treci…poți să faci abstracție „de peisaj”…pentru că te știi asigurat. Știi că tu ai, că tu ai unde să te întorci, știi că tu ai pe cineva…și de aceea nu-ți pasă.

Însă dacă ai fi în locul celui lipsit, în locul celui care mănâncă din gunoaie, în locul celui batjocorit pentru credința lui sau pentru nația din care provine…ai vedea ce înseamnă să fii singur, exclus, neprimit. Și atunci ai dori un samaritean, un om milos, care să vină de undeva…de oriunde…și să te scoată din coșmarul în care ai ajuns.

Așadar, iubiții mei, în viață alegem să fim oameni…sau să ne prostituăm!

Prostituarea nu e doar sexuală ci e și morală. Și ori de câte ori alegem răul în locul binelui, ceea ce e nedrept în locul a ceea ce e drept, ori de câte ori îl preferăm pe cel păcătos în locul celui Sfânt…ne prostituăm moral. Și pentru orice cădere din bine, din alegerea bună, trebuie să ne pocăim.

De aceea îl pune Domnul pe samaritean în opoziție aparentă cu ierarhia Bisericii: pentru ca să ne arate că nu e de ajuns să fii ortodox…ci trebuie să ne comportăm tot timpul ca niște ortodocși.

Pentru că păgânul nu e creștinul care știe adevărul și mănâncă la masa Stăpânului.

Dar dacă nu trăim ortodox, atunci ne arătăm mai jos decât păgânii, dacă ei se arată mai miloși, mai respectuoși și mult mai condescendenți față de oameni în comparație cu noi.

Așadar, iubiții mei, în prima duminică a Postului Nașterii Domnului, vă rog să priviți spre Domnul, spre Cel care Se naște în sărăcie și…în mijlocul indiferenței oamenilor!

Să privim spre El și să introducem sărăcia și durerea Lui în conștiința noastră. Adică faptul că ori de câte ori vedem pe cineva gol, flămând, lipsit, batjocorit, exclus, umilit…Îl vedem pe El care suferă în acela.

E multă suferință și sunt multe lipsuri în lume. E multă ceartă și neiubire. E multă nepocăință și lipsă de iertare.

De aceea, dacă noi începem să facem curățenie în noi, dacă ne curățim de rele, în noi lumea începe să se vindece.

Căci vindecarea pe care ne-o aduc postul, rugăciunea, spovedania, împărtășirea cu Domnul, toată milostenia și fapta bună, e vindecare spre viața veșnică.

Să alegem să fim cu Domnul și Dumnezeul nostru Iisus Hristos, Cel care este împreună slăvit și închinat cu Tatăl și cu Duhul Sfânt! Să căutăm, deopotrivă, binele social de acum, binele pentru toți, dar, mai ales, binele veșnic întru Împărăția Lui cea veșnică. Căci numai împreună vom moșteni Împărăția cea veșnică a Prea Sfintei Treimi, acolo unde nu este lacrimă și mâhnire pe fețe ci bucurie și veselie fără seamăn. Amin!

Did you like this? Share it:

Previous

Luceafărul [3]

Next

Pastorala sinodală (16 noiembrie 2014)

2 Comments

  1. Luca

    Cand poti sa ajuti un om si nu-l ajuți e ca si cum l-ai fi condamnat tu insuti la moarte. Aici va dau dreptate. Am fost in situatia de a avea mare nevoie de ajutor si nu l-am primit desi nu i-ar fi costat nimic pe cei care ar fi putut sa ma ajute. Si atunci am inteles mai bine cum e cu nemilostivirea, cu nepasarea si chiar cum e sa privesti si sa te bucuri ca altul sufera. Pana nu traim noi insine nu intelegem prea bine cum arata rautatea gratuita pe care o mustra Domnul Hristos. Doamne ajuta!

    • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

      Vă înțeleg dezamăgirea, domnule Luca, v-o înțeleg cu durere! Și îmi pare rău că ați trăit-o din plin.

      De fapt, în acele clipe înțelegem cine ne sunt prietenii…și cine sunt impostorii de serviciu din jurul nostru. Impostorii „iubesc” cu vorba, prietenii iubesc cu fapta. Iar răutatea, nesimțirea, bădărănia gratuite…ne sunt servite extrem de gratuit, din păcate.

      Însă, pe de altă parte, ce am fi fost noi…fără dureri, fără înțelegerile abisale pe care le nasc durerile și ispitele în viața noastră? Așa că durerile fac parte din bucuria vieții noastre, pentru că ele se transformă în bucurii mari, duhovnicește, dacă sunt răbdate ortodox, dacă sunt răbdate cu pocăință și rugăciune.

      Vă doresc numai bine…și să fiți tare! Nu vă lăsați mințit de durere, de deznădejde, de plăceri de duzină! Adevăratele biruințe sunt curățitoare de patimi, sunt pline de pocăință și de simplitate. Fiți tare în nădejdea în Dumnezeu! El e piatra pe care noi ne odihnim sufletele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén

ücretsiz porno
istanbul escort istanbul escort istanbul escort