Teologie pentru azi

O platformă ortodoxă pentru o reală postmodernitate

Când Danion Vasile a devenit stilist

Acesta e comentariul meu la articolul său prin care a anunțat că a intrat în Biserica de stil vechi din România.

Domnule Danion,

n-am înțeles niciodată apetitul dumneavoastră pentru extreme. Și asta m-a mâhnit întotdeauna. Ați trecut prea repede de la yoga la radicalism teologic, fără să vă găsiți pacea de care aveați nevoie, deși, în multe părți ale cărților și ale conferințelor dumneavoastră, ați dăruit și experiență reală, curată. Care m-a bucurat…deși am amendat adesea lipsa de cercetare punctuală a problemelor teologice pentru a conferenția.

Anunțul dumneavoastră e o surpriză neagră pentru mine, ca și anunțul de trecere la greco-catolicism al lui Cristian Bădiliță. Pentru că nu are niciun sens. Nu vă caracterizează. E un fel de beție a conștiinței.

Ca teolog, știți foarte bine că alegerea dumneavoastră e o calamitate și o fundătură teologică pentru că nicio Biserică Ortodoxă nu acceptă formațiunea religioasă de la Slătioara. Iar până acum, teama dumneavoastră era tocmai de a vă situa în afara Bisericii…și v-ați situat, peste noapte, fără nicio prigoană.

M-aș fi așteptat la alți extremiști ortodocși să facă gesturi necugetate dar nu și de la dumneavoastră. Însă vă respect alegerea, chiar dacă nu pot fi niciodată de acord cu ea.

Vă doresc numai bine, dumneavoastră și întregii dumneavoastră familii!

Hristos a înviat!

Did you like this? Share it:

Previous

Dacă nu vrem să pierdem contactul cu realitatea

Next

Parabola celor 10 fecioare [Mt. 25, 1-13] conform BYZ

24 Comments

  1. atal

    Danion Vasile si.a dorit sa afle adevarul si l.a aflat..astea sunt rezultatele la care ajunge cel care cerceteaza cu minte si suflet ortodox nu ecumenist si fariseist.

    Toti sfintii parinti au aparat cu strictete adevarul si s.au despartit de cei care ieseau in afara granitelor ortodoxiei. Danion a aflat unde este Biserica pentru ca a cercetat..

    Ortodoxia este acolo unde este pastrat adevarul intreg..nemasluit, necenzurat, neadaugit, neimputinat..asta este ,,piatra,, pe care Hristos si.a zidit Biserica..MARTURISIREA DE CREDINTA..nu pe multimea zidurilor sau a gloatelor..nu pe gasti ecumeniste cum sunt azi ,,patriarhiile,,..

    Sf. Maxim Marturisitorul era singur impotriva tuturor..a refuzat orice fel de partasie cu ,,ierahia,, din timpul sau..era ,,extremist,,..el a spus: ,,Daca tot universul se va afla in comuniune cu Sinodul eu nu voi fi..pentru ca scris este ca si inger din cer de va vesti voua altceva decat ceea ce ati primit..Anatema sa fie..

    Sfantul Marcu Eugenicul..asemenea..toti sfintii din sinaxar va stau impotriva pentru ceea ce ati facut in ultimul veac(si ati facut muuulte)..conform traditiei si canoanelor sunteti in afara bisericii..iar peste foarte putin timp veti fi in deplina erezie..si azi sunteti dar,, neoficial,,..pe noi ne despart legile si hotarele Sfintilor Parinti..nu ambitiile..nu orgoliile.

    Ei cei pe care cu nerusinare indrazniti sa.i serbati..stiind prea bine in ce va aflati..Ei nu ne dau voie sa fim impreuna..si nici nu vom mai fi..pentru ca nu va veti intoarce niciodata pe vechile asezaminte ale Ortodoxiei..fiecare pas pe care il faceti spre Apus inseamna ani lumina departare de noi..cercetati si nu judecati dupa ureche..daca cumva va pasa.

    • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

      Înțeleg că sunteți și dumneavoastră tot stilist

      Ce credeți că va deveni Danion Vasile în facțiunea dumneavoastră religioasă? Ce va scrie pe viitor?

  2. atal

    Sunt ortodox pe stil vechi..un simplu crestin, scolit ce.i drept(,,stil vechi,, este folosit pentru a nu se crea confuzii cu ,,biserica pe stil nou,,..dar nu ma deranjeaza apelativul ,,stilist,,..orice jignire sau palma primita pentru Adevar este binevenita.

    Pentru Danion Vasile greul abia acum incepe..urmeaza avalansa de jigniri si lovituri..speram ca nu mortale(exista multe antecedente ,,mortale,, in scurta istorie a bisericii de stil nou) din partea ,,fratilor,, ,,ortodocsi,,….dar..nu se poate sa fii in adevar si sa nu fii prigonit..prigoana impotriva noastra va veni de la voi nu de la musulmani..nu de protestati…si in perioada comunista ne.ati prigonit in egala masura ca securitatea..

    iar de acum incolo pentru ca ati devenit si mai ,,puternici,, avand pile mari pana la scaunul ,,pontifului,, veti face tot ce va sta in putere sa sa ne distrugeti..dar nu veti reusi..nici voi, nici ,,biserica voastra sora,, de la Vatican……in catacombe a inceput ortodoxia si tot acolo va sfarsi.

    Voi v.ati ,,asigurat,,..v.ati vandut, iar prigoana nu va exista..sunteti compromisi total asa ca puteti sa dormiti linistiti..in ,,ambalajul,, de ortodoxie care a mai ramas in dealul patriarhiei. Ce va scrie Danion de acum incolo nu stiu..stiu doar ca daca va rabda prigoana voastra se va mantui.

    p.s. multumesc ca ati postat comentariul meu si sper ca cei de buna credinta sa aibe macar curiozitatea de a se documenta in mod real despre aceste probleme. In speranta ca poate intr.o zi printr.un miracol vom mai bea impreuna din acelasi potir va doresc ceea ce speram ca.si doresc toti..Mantuire

  3. atal

    Interesant este ca aveti remuscari din cauza faptului ca cineva a trecut la greco-catolici..sa va mai amintesc ca episcopul Sofronie a slujit ,,boboteaza,, cu ei fara sa fie caterisit ulterior..sau ca Corneanu s.a impartasit cu catolicii..si asta este doar ce s.a facut ,,public,,.

    Nu abaterea este problema cat nesanctionarea care legitimeaza actul ca fiind in regula..sunt prea multe de spus..mult prea multe..daca le.as insira..s.ar bloca pagina..si asta e doar ce stiu eu ca simplu mirean in varsta de 29 de ani

    • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

      După modul cum scrieți nu păreți un om școlit…iar după modul cum vorbiți, odată în general, odată în mod direct și după alte particularități ale scrisului dumneavoastră, nu păreți a avea 29 de ani ci cu mult mai mult.

      Însă nu așa se discută cu cineva, domnul meu!

      Dacă aveți ceva de spus față de cineva, trebuie să spuneți punctual. Iar dacă vreți o discuție în general, iarăși trebuie să cădem de acord asupra ei. Pentru că și eu pot să spun multe despre facțiunea dumneavoastră stilistă, despre gradul redus de cunoaștere și despre fanatismul ei, dar nu asta mă interesează.

      Eu vreau să discut cu dumneavoastră, punctual, dacă tot ați venit și credeți că aveți ceva să îmi spuneți.

      Sunteți de acord?

      • iustinian

        Iertati-ma parinte dar in fata lui Dumnezeu suntem egali scoala nu are nici o valoare 

        • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

          Domnule Iulian Codreanu, toți suntem egali în fața lui Dumnezeu în sensul că toți suntem creați de El și toți avem o viață și o moarte. Dar nu suntem egali valoric, pentru că fiecare suntem diferiți. Căci stea de stea se deosebește în strălucire, nu există două picături de apă la fel sau doi oameni la fel. Iar ceea ce ne face să fim diferiți și să fim depozitari de valori sunt școala, cultura, viața duhovnicească pe care o avem.

          Dumneavoastră sunteți brutar de meserie. Dacă vine unul fără îndemânare la făcut pâine…e la fel de bun/ valoros ca unul expert în produse de panificație? Cred că nici dumneavoastră nu credeți în afirmația de deasupra.

  4. atal

    Anul acesta am obtinut titlul de Doctor in Arte Vizuale..dupa 10 ani de facultate.

    Despre palmaresul meu profesional nu cred ca este locul si cazul sa il aduc in atentie. Fiind o persoana publica nu scriu sub numele meu real pentru ca nu sunt teolog de profesie si prefer sa ma manifest ,,oficial,, in domeniul meu.

    Oricand accept o discutie ,,punctuala,, cu legile si hotararile Sfintilor Parinti de la Sinoadele Ecumenice pana la cele locale..sa aducem in atentia publicului toate nelegiuirile comise de patriarhie in veacul ei de existenta.

    Pana si statutul de Patriarhie a fost obtinut prin compromis..au acceptat hotararile congresului talharesc din 1923 de la Constantinopol printre care si schimbarea calendarului in schimbul trecerii de la stadiul de Mitropolie la cel de Patriarhie..TOTUL e gandit politic si financiar in dealul patriarhiei.

  5. atal

    Fanatism..daca Sfintii Parinti ar fi fost ,,diplomati,, si ,,conciliatori cu minciuna,, cum e patriarhia astazi am fi mostenit o discoteca nu o biserica dupa doua milenii..diplomatia si compromisul v.au adus in apostazie..si tot astea va vor aduce in curand in randul ereticilor..Sfintii Parinti au spus adevarul in fata, fara menajamente si fara ,,diplomatie,,..Adevarul trebuie sa fie ca tunetul in urechile oamenilor

  6. Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

    Scrieți mult prea impropriu statutului de Doctor…ca să vă cred un prieten de dialog onest.

    Și vă place să-i beșteliți pe alții, când sunteți anonim, fără să ne dați posibilitatea să vă cunoaștem la propriu.

    De unde să știe un stilist…atâtea lucruri despre ce se întâmplă la Patriarhie?

    Cu cine are comuniune dintre Bisericile canonice pe stil vechi facțiunea stilistă din România?

    Eu cred că trăiți într-o lume paralelă cu Biserică.

  7. atal

    Am sa va raspund ,,punctual,, asa cum ati propus.

    1. Imi pastrez anonimatul pentru ca inca este o oarecare ,,pace,, si nu am suficient ,,spate,, pentru a vorbi fara teama..cand va veni vremea sa punem ,,piepturile,, pentru adevar atunci o voi face cu nume si prenume. Ca ma credeti sau nu ca am studiile mai sus mentionate..imi este indiferent..aici nu vorbesc in calitate de ,,doctor,, ci de ortodox care are datoria sa marturiseasca adevarul oriunde s.ar afla..anonim sau nu.

    2. Nu ,,bestelesc,, pe nimeni, doar minciuna si pe cei care o sustin..sunteti un om cu studii superioare..ati fost educat in cenzura..daca nu stiti asta e trist..pana si slujba prohodului de maine e cenzurata in ,,carticelele,, pe care le vindeti la pangare..incercati sa depasiti ,,bibliografia,, pe care ati primit.o atent ,,selectionata,, si cititi cartile vechi..editii vechi..complete..neadaugite si neciuntite si veti afla cum stau lucrurile. La biblioteca manastirii Antim se intra numai cu ,,recomandare,,..de ce?..hmmm..pentru ca acolo sunt cartile vechi..acolo este adevarul pe care un om doritor sa.l afle il poate afla.

    3. De unde stie un ,,stilist,, atatea…v.am spus doar cateva lucruri..o farama din ce v.as putea spune si din ce stiu..si stiu pentru ca sunt dintr.o familie de preoti..un nepot.

    4. Probabil il cunoasteti personal pe Danion Vasile..intrebati.l personal cu cine este in comuniune BORSV..eu nu il cunosc, doar l.am intalnit la Denii. Sau purtati o discutie cu un cleric care este mult mai in masura sa va raspunda la intrebari. O asemenea discutie este prea lunga pentru a fi purtata pe ,,net,,.

    5. Avand in vedere ca se apropie Invierea Domnului punem punct astazi discutiei noastre pentru ca nimic nu trebuie sa tulbure acest mare praznic..poate ne vom mai auzi..dar nu in perioada asta. Doamne ajuta!

    • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

      1. Credința ortodoxă se mărturisește cu nume și prenume nu cu anonimitate, domnul meu!

      2. Iar dacă vreau să știu cum arată o carte de cult ortodoxă mă duc în greacă și citesc.

      3. Dacă sunteți dintr-o familie de preoți stilistă…iarăși nu aveți de-a face cu Patriarhia Română. Ce știți despre subiect sunt bârfe.

      4. Dumneavoastră ați intrat într-o discuție care nu vă avantajează și nici nu vă vizează. Dacă avea ceva să-mi spună, îmi spunea Danion Vasile, căci despre el este articolul.

      5. Discuțiile între ortodocși, dacă sunt principiale, nu tulbură niciodată ci îmbogățesc bucuria pe care o simțim în praznic.

      Hristos a înviat!

  8. Theodor

    Parinte,

    Foarte bun articol ati scris. Intr-adevar, Danion a gresit ducandu-se la stilisti. Dar totusi trebuie sa stiti ca, atata vreme cat s-a straduit in cadrul BOR sa arate ca ne aflam in inselare cu „calendarul iulian indreptat”, a dus lupta cea buna.

    BOR trebuie sa revina la calendarul iulian corect al Sfintilor Parinti de la Niceea si aceasta lupta trebuie sa o purtam noi, credinciosii din interiorul BOR, cu toate argumentele de care dispunem ca sa ne induplecam vladicii sa renunte la „calendarul indreptat”. BOR a pierdut in Danion un bun luptator, dar are si circumstante atenuante.

    Prea mult a fost pus la stalpul infamiei pentru lupta cea buna pe care a dus-o in BOR pentru revenirea la calendarul cel bun.

    Hristos a inviat!

    Theodor

    • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

      Domnule Theodor Leontescu,

      adevărat a înviat! Iar alegerea lui Danion Vasile este una nefastă, de care sper să se lepede tot la fel de repede ca și de yoga.

      Însă îndreptarea calendarului nu e o problemă de credință ci o problemă de astronomie. Așa cum nu poți da drumul la radio și să aștepți să vezi imagini color, tot la fel nu poți să treci cu vederea un decalaj temporal de câteva zile și să ți se pară că e doar un decalaj de câteva secunde.

      Tam-tamul în jurul calendarului a fost și este o problemă falsă. Generată de o falsă evlavie, cum e acum nesăbuința creată în jurul codurilor de bare și a cipurilor.

      Toate Bisericile Ortodoxe vor accepta în cele din urmă îndreptarea calendarului dacă vor să fie cinstite cu realitatea astronomică. Însă schimbarea lui, ca și introducerea luminii electrice sau a microfonului sau a termopanului în Biserică nu a schimonosit cu nimic credința și viața noastră religioasă ci, dimpotrivă, le-a ajutat.

      Dacă dumneavoastră puteți să îmi argumentați cu ce se s-a schimbat viața liturgică a Bisericii datorită calendarului eu vă dau un premiu surpriză.

      Și vă mai dau încă un premiu, tot surpriză, dacă îmi spuneți cu ce vi s-a schimbat viața în rău prin aceea că aveți telefon, că puteți călători cu avionul și că puteți citi o predică sau o carte la nivel online.

      • Theodor

        Parinte,
        spuneti asa:
        „Dacă dumneavoastră puteți să îmi argumentați cu ce se s-a schimbat viața liturgică a Bisericii datorită calendarului eu vă dau un premiu surpriză.”

        Hai sa argumentam sumar, desi Dvs.,ca preot, ar trebui sa cunoastei mai bine ca mine. Puteti sa-mi raspundeti la urmatoarele intrebari?

        1. Vi se pare normal ca crestinii ortodocsi sa praznuiasca Nasterea Domnului si toate celelate sarbatori cu data fixa la date diferite unii de ceilalti? Pana in 1924 nu se petrecea asa ceva.

        2. Vi se pare normal ca pe data de 6 ianuarie pe stil nou, la sfintirea Agheazmei Mari, sa pomeniti in rugaciunea de sfintire a Sfantului Sofronie al Ierusalimului intoarcerea apelor Iordanului, in schimb aceasta minune sa se petreaca peste 13 zile pe data de 6 ianuarie in calendarul iulian corect?

        3. Vi se pare normala scurtarea Postului Sfintilor Apostoli cu 13 zile in fiecare an si, atunci cand Pastele pica dupa 1 mai, desfiintarea lui, deoarece 29 iunie vine atunci inainte de Duminica Tuturor Sfintilor, data canonica pentru lasatul de sec pentru acest Post?

        4. Vi se pare normala in cazul desfiintarii Postului Sfintilor Apostoli, inlocuirea lui cu un simulacru de 2-3 zile de post care strica toata randuiala primei saptamani de harti de dupa Rusalii? Vi se pare normala stricarea bucuriei hartiului prin inlocuirea lui cu post, si stricarea si a postului prin plasarea lui peste harti? Amintiti-va de situatia cea mai recenta din 2013, cand miercurea si vinerea de harti au fost inlocuite cu post. Stiati, oare, ca in 1983, cand pastele a picat pe 8 mai in calendarul „indreptat” s-a postit de sarbatoarea Sfintei Treimi? Oare in anul 2269 cand 29 iunie in acest calendar va pica chiar de Sfanta Treime, va trebui sa tinem post de Rusalii?

        5. Vi se pare normal ca enoriasii Dvs. nu prea au timp sa se spovedeasca cum trebuie pentru a se impartasi cu Sfintele Taine in acest Post al Sfintilor Apostoli?

        Stiati ca odata cu marirea decalajului de zile dintre cele 2 calendare data Pastelui va migra spre luna mai si aproape anual se va ajunge la faradelegea desfiintarii Postului Sfintilor Apostoli?

        Ati auzit cumva despre Sarbatoarea numita Kiriopasha, cu cantarile ei liturgice speciale, pe care calendarul „indreptat” o desfiinteaza? Stiati ca daca urmarim datele sarbatorilor pascale conform cilcului dionisian al Sfantului Dionisie Exiguus, primul Paste crestin, cel echivalent cu Invierea Domnulu istorica a fost o Kiriopasha?

        Sunt mult mai multe intrebari de pus despre normalitate in viata liturgica dusa conform calendarului „indreptat”, dar raspundeti-mi macar la acestea. Daca-mi veti raspunde cu argumente, asa cum mi-ati cerut Dvs. mie si eu m-am conformat, va voi face eu insumi surpriza de a va demonstra ca îndreptarea calendarului  e o problemă de credință si nu o problemă de astronomie.

        Mai spuneti Dvs.:
           „Toate Bisericile Ortodoxe vor accepta în cele din urmă îndreptarea calendarului dacă vor să fie cinstite cu realitatea astronomică. Însă schimbarea lui, ca și introducerea luminii electrice sau a microfonului sau a termopanului în Biserică nu a schimonosit cu nimic credința și viața noastră religioasă ci, dimpotrivă, le-a ajutat.”

        Realitatea astronomica de care vorbiti este de fapt o „realitate” astrologica decisa de papa Grigorie al 13-lea in anul 1582 cand s-a tinut cont de o precesie echinoctiala preluata de la farsorul astrolog Ptolemeu fara nicio baza reala. Cate zile vor mai trebui sa fie decalate la trecerea in anii centenali nedivizibili cu 400, ca lumea sa-si dea seama ca anotimpul se mentine fixat in calendarul iulian al Sfintilor Parinti? Sa ajungem oare la situatia cand Pastele va pica pe 1 iunie in calendarul „indreptat” si sa constatam ca nu au inflorit inca visinii si ciresii? De ce trebuie sa asteptam atat ca sa ne dam seama ca realitatea astronomica pe care o aparati este una contrafacuta?

        Este cat se poate de limpede ca daca nu ar fi fost vreo reforma calendaristica in 1582 si dupa pana in ziua de azi, calendarul ‘indreptat’ nici nu ar fi aparut, astfel ca introducerea calendarului „indreptat” nu este altceva decat o anticamera pentru trecerea ortodocsilor la calendarul gregorian.

        Har si pace de la Domnul!
        Theodor.

        • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

          Domnule Theodor Leontescu,

          văd că vreți să îmi câștigați premiile surpriză!…Sunteți doritor să faceți asta, faceți tot posibilul…însă să vedem dacă vă reușește.

          1. Toate Bisericile Ortodoxe autocefale au fost de acord (nu mai știu data precisă) ca să serbeze Paștiul împreună dacă celelalte sărbători nu pot și fiecare Biserică, așa după cum are calendarul, îndreptat sau nu, să săvârșească slujbele. Facțiunea de la Slătioara și-a ales să facă contrariul acestei dispoziții inter-ortodoxe și de aceea nu are comuniune nici cu Biserica Ortodoxă Română, nici cu Biserica Ortodoxă Rusă, nici cu Biserica Ortodoxă Ucraineană sau cu Biserica Ortodoxă din Polonia.

          2. Dumnezeu, după cum observați, îngăduie ca fiecare Biserică Ortodoxă să facă slujbele potrivit calendarului pentru care a optat. Dacă Biserica Ierusalimului merge pe calendarul neîndreptat, Dumnezeu face minuni potrivit cu prăznuirea pe care o au aceia. Face minune și la Bobotează și la Paști, chiar dacă diferă ziua de prăznuire a diverselor Biserici Ortodoxe. Pentru că Dumnezeu nu face minunile după calendar ci după prăznuirea pe care noi o trăim, pentru ca să ne încredințeze că credința ortodoxă este credința care ne mântuiește.

          3.Postul Sfinților Apostoli e scurtat din necesități liturgice, datorită modului în care cade Paștile.Nimeni nu vrea să îl scurteze, ci el este așa, diferit de la an la an, pentru ca să împăcăm și pe unii și pe alții: adică și pe cei care țin calendarul neîndreptat și pe cei care țin calendarul îndreptat. Tocmai de aceea v-am spus că, pe viitor, toți tindem să avem același calendar, îndreptat, pentru ca să terminăm odată cu acest decalaj temporal.

          4. Când este și când nu este harți e o treabă de liturgiști și o hotărâre sinodală. Dacă, din motive de evlavie, vi se pare că aveți prea puține zile de post, dumneavoastră puteți posti și când e harți. Harțiul e iconomie/ scadență, pentru cine nu prea poate să postească. Dar dacă dumneavoastră vreți să postiți mai mult sau tot anul, nimeni nu vă reține. Au existat Sfinți Părinți care nu mâncau de dulce nici de Paști iar alții au trăit în post toată viața. Așa că e o problemă falsă când cade și când nu cade harți în calendar.

          5. Enoriașii noștri, ai tuturor, din România și din alte Biserici Ortodoxe surori, nu se cam împărtășesc decât de câteva ori într-un an și asta e o dramă. E o durere vie a Bisericii. Ei nu se împărtășesc nu din cauză că „n-au timp de post prea mult” ci pentru că nu prea iubesc să își sfințească viața.

          6. Cu Kiriopasha ați luat-o de aici. Și ziceați că nu sunteți stilist…Sau, da?

          7. Da, schimbarea calendarului e o chestiune de astronomie, prin care s-a dorit eradicarea decalajului temporal. Faptul că apar aceste schimbări în cadrul cultului se datorează lipsei de unitate a calendarului în Biserica Ortodoxă. Pentru că nu toți au trecut la noul calendar și trebuie să facem Paștiul împreună forțând lucrurile.Și eu mă bucur să facem așa sărbătorile, până la vremuri mai bune, decât să ne despărțim ortodocși de ortodocși pe motivul calendarului.Dumnezeu îngăduie acest lucru, această diversitate, iar noi trebuie să ajungem la un consens. Poate că viitorul Sfânt și Mare Sinod al Bisericii va rezolva și această problemă a calendarului.

          Până aici nu vă pot da premiul promis, pentru că nu l-ați câștigat.

          1. În a doua parte mi-ați dat un răspuns penibil. Noi vorbim aici de știință și dumneavoastră considerați că ne bazăm pe astrologie.

          2. Paștiul nu poate cădea niciodată pe 1 iunie, fie că suntem pe calendarul nou, fie pe cel vechi. Pe calendarul nou el cade între 4 aprilie și 8 mai, pe calendarul neîndreptat el cade între 22 martie și 25 aprilie.

          3. Nu Biserica stabilește timpul astronomic ci observatorul astronomic de la Greenwich.

          4. În materie de diferențe între ortodocși și romano-catolici nu calendarul e problema ci marile și grelele probleme dogmatice și eclesiale ale romano-catolicismului. Calendarul e „o problemă” doar pentru stiliștii din România și de aproape un secol e singura lor „problemă”…când marea lor problemă e lipsa de comuniune cu Bisericile Ortodoxe autocefale. Existența eclesială parazitară.

          Așa că nici de această dată nu vă pot da cadoul. Dar dumneavoastră perseverați și, mai ales, și cu alte probleme, de altă natură decât strict liturgică! Numai să nu vi le paseze Danion Vasile…și dumneavoastră să le promovați ca fiind personale.

          Numai bine!

  9. Theodor

             Parinte,
        Va raspund pe pasaje:

    „1. Toate Bisericile Ortodoxe autocefale au fost de acord (nu mai știu data precisă) ca să serbeze Paștiul împreună dacă celelalte sărbători nu pot și fiecare Biserică, așa după cum are calendarul, îndreptat sau nu, să săvârșească slujbele. Facțiunea de la Slătioara și-a ales să facă contrariul acestei dispoziții inter-ortodoxe și de aceea nu are comuniune nici cu Biserica Ortodoxă Română, nici cu Biserica Ortodoxă Rusă, nici cu Biserica Ortodoxă Ucraineană sau cu Biserica Ortodoxă din Polonia.”
        E bine sa va straduiti sa aflati date precise, doar sunteti doctor in teologie. 

    „2. Dumnezeu, după cum observați, îngăduie ca fiecare Biserică Ortodoxă să facă slujbele potrivit calendarului pentru care a optat. Dacă Biserica Ierusalimului merge pe calendarul neîndreptat, Dumnezeu face minuni potrivit cu prăznuirea pe care o au aceia. Face minune și la Bobotează și la Paști, chiar dacă diferă ziua de prăznuire a diverselor Biserici Ortodoxe. Pentru că Dumnezeu nu face minunile după calendar ci după prăznuirea pe care noi o trăim, pentru ca să ne încredințeze că credința ortodoxă este credința care ne mântuiește.”
        Dumnezeu e bun si ingaduie multe. Eu cred ca El face minuni numai la o anumita data si pentru a ne arata ca acea data este corecta. Sunt convins ca daca Biserica Ierusalimului ar trece pe calendar gregorian, focul sfant s-ar pogori la Ierusalim tot in sambata de dinaintea Pastelui pe calendarul iulian. Ne incredinteaza acest lucru minunea de la Melitina descrisa in Scrisoarea lui Paschasinus, episcopul Lilibetaniei catre papa Leo. Cititi-o, o gasiti in latina in PL, si cum sunteti doctor in teologie va veti descurca sa o traduceti.

    „3.Postul Sfinților Apostoli e scurtat din necesități liturgice, datorită modului în care cade Paștile.Nimeni nu vrea să îl scurteze, ci el este așa, diferit de la an la an, pentru ca să împăcăm și pe unii și pe alții: adică și pe cei care țin calendarul neîndreptat și pe cei care țin calendarul îndreptat. Tocmai de aceea v-am spus că, pe viitor, toți tindem să avem același calendar, îndreptat, pentru ca să terminăm odată cu acest decalaj temporal.”
        Aici Dvs nu intelegeti despre calendarul iulian indreptat faptul ca decalajul apare fata de calendarul gregorian deoarece sarbatorile cu data fixa din calendarul iulian „indreptat” sunt preluate din calendarul gregorian. Chiar daca ar renunta toate Bisericile – care, spre cinstea lor, nu renunta! – la calendarul iulian vechi si ar adopta toate calendarul „indreptat”, scurtarea si desfiintarea Postului Sfintilor Apostoli nu ar disparea. Aceasta scurtare sau desfiintare ar disparea numai daca am adopta calendarul gregorian. Asta doriti, pentru ca „sa terminam odata cu acest decalaj temporal”?

    „4. Când este și când nu este harți e o treabă de liturgiști și o hotărâre sinodală. Dacă, din motive de evlavie, vi se pare că aveți prea puține zile de post, dumneavoastră puteți posti și când e harți. Harțiul e iconomie/ scadență, pentru cine nu prea poate să postească. Dar dacă dumneavoastră vreți să postiți mai mult sau tot anul, nimeni nu vă reține. Au existat Sfinți Părinți care nu mâncau de dulce nici de Paști iar alții au trăit în post toată viața. Așa că e o problemă falsă când cade și când nu cade harți în calendar.”
         Cititi canoanele Bisericii si vedeti ca se canoniseste a tine post in zilele de harti pentru motive neintemeiate si fara binecuvantare. Hartiul din saptamana ce urmeaza dupa Rusalii, asmenea hartiului ce urmeaza in Saptamana Luminata sau dupa Nasterea Domnului, arata importanta evenimentului si faptul ca trebuie sa ne bucuram pentru implinirea lui, nu sa tinem post. 

    „5. Enoriașii noștri, ai tuturor, din România și din alte Biserici Ortodoxe surori, nu se cam împărtășesc decât de câteva ori într-un an și asta e o dramă. E o durere vie a Bisericii. Ei nu se împărtășesc nu din cauză că „n-au timp de post prea mult” ci pentru că nu prea iubesc să își sfințească viața.”
        Cand postul Sfintilor Apostoli se scurteaza la 3 sau 2 zile, ei sunt impiedicati chiar de canoane sa se impartaseasca. Asta ca sa nu mai vorbim despre faptul ca daca intr-o parohie cu 1000 de credinciosi, ar dori toti sa se spovedeasca si sa se impartaseasca de Sfintii Apostoli, daca tine acest calendar ‘indreptat’, Biserica nu poate asigura acest lucru. Ca sa vedeti ce inseamna acest lucru, sincer mi-as dori ca la anul, in 2016, cand Pastele va cadea pe 1 mai in calendarul ‘indreptat’, si Postul Sfintilor Apostoli va fi iar desfiintat (desfiintat este cuvantul – cititi Liturgica Generala, Pr. Ene Braniste, vol I – ar fi trebuit sa va ramana acest lucru in memorie caci ati studiat-o la cursul de liturgica in Facultate) toti credinciosii pe care ii aveti sub obladuire sa doreasca sa se spovedeasca amanuntit, cu frica de Dumnezeu, pentru a se impartasi.  

    „6. Cu Kiriopasha ați luat-o de aici. Și ziceați că nu sunteți stilist…Sau, da?”
           Aici, ma jigniti mult si o faceti cu totul neintemeiat. Cum sa fiu stilist daca il critic pe Danion ca a trecut la stilisti? Sustineti o absurditate. Cititi un Minei pe martie al BOR, de dinainte de 1924 si veti afla care sunt cantarile speciale care se cantau in Biserica in noaptea Invierii atunci cand aceasta cadea de Bunavestire. Acum nici vorba sa se mai poata canta. Ultima Kiriopasha sarbatorita in BOR a fost cea din 1912, cea din 1991 nu s-a sarbatorit pentru ca a fost desfiintata de calendarul ‘indreptat’.    

    „7. Da, schimbarea calendarului e o chestiune de astronomie, prin care s-a dorit eradicarea decalajului temporal. Faptul că apar aceste schimbări în cadrul cultului se datorează lipsei de unitate a calendarului în Biserica Ortodoxă. Pentru că nu toți au trecut la noul calendar și trebuie să facem Paștiul împreună forțând lucrurile.Și eu mă bucur să facem așa sărbătorile, până la vremuri mai bune, decât să ne despărțim ortodocși de ortodocși pe motivul calendarului.Dumnezeu îngăduie acest lucru, această diversitate, iar noi trebuie să ajungem la un consens. Poate că viitorul Sfânt și Mare Sinod al Bisericii va rezolva și această problemă a calendarului.”
          Faptul ca apar schimbari in cazul cultului care tulbura Biserica, nu este o chestiune de astronomie cum credeti, ci a fost un scop bine tintit al celor care au introdus in ea calendarul ‘indreptat’ dorind sa faca dezbinare intre credinciosii ortodocsi. Personal, nu cred ca rusii, sarbii si ucrainienii vor dori vreodata sa treaca la calendarul ‘indreptat’ deoarece, in mod intelept ei nu doresc sa se tulbure viata liturgica asa cum v-am aratat. Cat despre o trecere a ortodocsilor la calendarul gregorian, este cu totul exclusa deoarece acest lucru ar insemna sa sarbatorim Pastele inainte de pastele evreiesc. Spre exemplificare, vedeti ca la anul romano-catolicii si protestantii vor sarbatori Pastele pe 27 martie, inainte de Pastele evreiesc care va fi pe 23 aprilie, incalcand regula de la Niceea. 
    „Până aici nu vă pot da premiul promis, pentru că nu l-ați câștigat.”
           Sincer sa fiu, nu mai doresc niciun premiu de la Dvs. 

    „1. În a doua parte mi-ați dat un răspuns penibil. Noi vorbim aici de știință și dumneavoastră considerați că ne bazăm pe astrologie.”
          Ma jigniti iar, cu totul neintemeiat. Ati citit macar Almagestul lui Ptolemeu, De revolutionibus orbium coelestis al lui Copernic sau Philosophiae Naturalis Principia Mathematica a lui Newton, ca sa avem o minima baza de discutie asupra stiintificitatii pe care o puneti in discutie? Daca nu ati facut asa ceva, atunci eu sunt in situatia celui care vorbeste in cunostinta de cauza, iar Dvs sunteti in situatia celui care crede orbeste in „stiinta” din aceste lucrari.

    „2. Paștiul nu poate cădea niciodată pe 1 iunie, fie că suntem pe calendarul nou, fie pe cel vechi. Pe calendarul nou el cade între 4 aprilie și 8 mai, pe calendarul neîndreptat el cade între 22 martie și 25 aprilie.”
        Se vede si aici ca va exprimati in necunostinta de cauza. Cititi bula Inter Gravissimas a papei Grigorie al XIII si veti vedea ca incepand cu anul 1582 fiecare an centenal nedivizibil cu 400 va fi considerat an nebisect. Acest lucru inseamna ca la trecerea la anii centenali 2100, 2200, si 2300 decalajul dintre calendarul iulian si calendarul ‘indreptat’, care la sarbatorile cu data fixa urmeaza calendarul gregorian, se va mari la 14, 15 si 16 zile ceea ce va face ca si perioada de praznuire a Pastelui sa se decaleze cu inca o zi in acest calendar (ex. 5 aprilie – 9 mai pentru perioada 2100-2199, 6 aprilie – 10 mai pentru perioada 2200- 2299, 7aprilie -11 mai pentru perioada 2300-2499, etc) Urmand tot asa, dupa ce la decalarea existenta de 13 zile se va mai adauga o decalare de 23 sau 24 de zile, atunci Pastele cel mai indepartat va cadea pe 1 iunie in acest calendar „indreptat’.
    „3. Nu Biserica stabilește timpul astronomic ci observatorul astronomic de la Greenwich.”
          Si pana in 1894, cand a fost stabilita conventia GMT, cine a stabilit timpul astronomic? Ati auzit cumva de Domnul care in ziua a 4-a a lumii a facut luminatorii cei mari si i-a pus in tarie spre zile, spre semne, spre vremuri si spre ani? Oare chiar asa de neputincios a fost Domnul nostru Iisus Hristos incat sa nu fie in stare sa stabileasca timpul astronomic inca de la Facere pentru Biserica Lui, iar Biserica a trebuit sa astepte conventia GMT?

    „4. În materie de diferențe între ortodocși și romano-catolici nu calendarul e problema ci marile și grelele probleme dogmatice și eclesiale ale romano-catolicismului. Calendarul e „o problemă” doar pentru stiliștii din România și de aproape un secol e singura lor „problemă”…când marea lor problemă e lipsa de comuniune cu Bisericile Ortodoxe autocefale. Existența eclesială parazitară.”
           Singurul punct in care aveti ceva dreptate. Stilistii sunt intr-adevar schismatici, caci nu au potir comun cu ortodocsii rusi, sarbi, ucrainieni, atoniti, etc, care tin calendarul corect ca si ei, in timp ce noi care tinem in mod gresit calendarul „indreptat”, avem. In iconomia Domnului, se pare ca pentru perioada de gratie de fata, problema comuniunii de potir bate corectitudinea calendaristica la care ei tin cu totul intemeiat. Asta e problema care trebuie rezolvata: BOR-ul sa revina la calendarul iulian corect, precum, spre cinstea ei, a facut, nu demult, Biserica ortodoxa a Poloniei, iar BOSV sa revina la BOR si sa fie primiti cam cum i-a primit Sf. Vasile cel Mare pe schismaticii din vremea lui cu pastrarea tuturor rangurilor lor. 
       „Așa că nici de această dată nu vă pot da cadoul. Dar dumneavoastră perseverați și, mai ales, și cu alte probleme, de altă natură decât strict liturgică! Numai să nu vi le paseze Danion Vasile…și dumneavoastră să le promovați ca fiind personale.”
       Iar va hazardati in presupuneri cu totul neintemeiate. Danion nu cunoaste multe dintre problemele concrete, clare, pe care vi le-am expus aici. Probabil ca daca le-ar fi cunoscut, nu ar fi trecut la stilisti. In incheiere, va atrag atentia ca daca ma mai jigniti in mod cu totul nefondat, in loc sa va pregatiti, cercetand cu adevarat problema spre a putea purta un dialog autentic, nu voi mai interveni pe blogul Dvs.
         Domnul fie cu Dvs,
             Theodor

    • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

      Domnule Theodor,

      sunteți duplicitar și duplicitatea nu este o virtute!

      Folosiți argumente strict stiliste și spuneți că nu sunteți stilist. Însă argumentațiile dumneavoastră vă dau de gol.

      Spre exemplu, Scrisoarea lui Paschasinus n-ați găsit-o „din multele dumneavoastră citiri în limba latină” ci din textul de aici. Alte elemente le-ați luat de aici.

      Pe mine nu m-a interesat și nici nu mă interesează la modul obsesiv subiectul calendarului pentru că nu am vreo problemă cu el. Părintele Cleopa Ilie a răspuns aici la unele probleme.

      Însă oricât ați dori să faceți din stilismul românesc vreun „păstrător al Ortodoxiei adevărate” demersul dumneavoastră e lamentabil. Pentru că nu e realist. Facțiunea cu centrul la Slătioara nu are niciun viitor…în afara întoarcerii lor la Biserica Ortodoxă Română.

  10. atal

    Niciodata nu vor accepta schimbarea calendarului si ecumenismul adevaratii ortodocsi..sa fiti sigur de asta..hotararile Sfintilor Parinti sunt scrise negru pe alb si raman valabile pana la sfarsitul lumii oricat de mult se va imputina ,,turma mica,,. Cat despre sinodul ,,al 8.lea,, din 2016…acela nu va fi ,,patronat,, de Duhul Sfant ca celelalte 7 ci de insusi Lucifer..si veti vedea asta dupa ,,roadele,, intalnirii..oricum nu va veti intoarce de unde ati plecat nici cand Patriarhul Ierusalimului il va incorona pe Antihrist..ochii va sunt legati sa nu vedeti ,,semnele,, asa cum erau ochii evreilor acum 2000 de ani. Totul se implineste pe cum a fost proorocit.

    • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

      Domnule stilist anonim,

      fanatismul, ca și duplicitatea, nu sunt virtuți!

      Dacă Sfântul și Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe de pretutindeni „va fi patronat de Satana”…cine patronează facțiunea stilistă din România nerecunoscută de nicio Biserică participantă la acest Sinod?

  11. atal

    Sfantul Duh..El insusi a despartit graul de neghina si adevarul de minciuna. N.are sens sa mai discutam..fiecare cu ograda lui..Biserica Ortodoxa de Stil Vechi are comuniune cu toate bisericile care nu se afla in Ecumenism sub nici un aspect, care nu au abandonat calendarul liturgic Iulian si care nu pomenesc la liturghie nume de episcopi aflati intr.o forma sau alta in erezia ecumenismului.

  12. atal

    Niciodata episcopii nostri nu ar lua parte la un asemenea ,,sinod ecumenic,,..despre care s.a proorocit ca va fi unul apostat..care va contrazice si va desfiinta multe din cele hotarate la cele 7 sinoade ecumenice si locale..Sfantul Duh nu se contrazice pe sine insusi..oricum nu mai doresc sa continuam discutia..este o pierdere de timp. Va doresc toate cele bune si de folos.

    • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

      Domnule anonim stilist,

      sunteți la fel de extremist ca și extremiștii noștri ortodocși!

      Venitul dumneavoastră la comentarii a fost un dat în stambă, crezând că prin asta vă faceți reclamă facțiunii dumneavoastră schismatice și, în mod evident, cu tendințe eretice, extremiste.

      Însă adevărul e unul singur: toate Bisericile Ortodoxe sunt în comuniune cu Biserica Ortodoxă Română dar nu și cu facțiunea din care faceți parte. Ea nu va fi invitată la Sinodul Ecumenic care se pregătește.

      Nu am să vă simt lipsa…dar cred că trebuie să vă gândiți serios la sănătatea dumneavoastră interioară, duhovnicească!

      Iar dacă sunteți Doctor în Arte…trebuie măcar să învățați să scrieți „citeț” la nivel online.

Lasă un răspuns

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén