Campaniile împotriva fumatului, împotriva drogurilor, împotriva avortului, împotriva libertinajului sexual și a perversiunilor sexuale, împotriva alcoolismului, împotriva violenței, împotriva urii de sine, împotriva lenei, împotriva necitirii, împotriva ereziilor de tot felul și a melanjului religios ar trebui să fie multe și explicite.

Din punctul meu de vedere, al omului Bisericii, campaniile antipăcate sunt terapeutice/ vindecătoare pentru om și societate în ansamblu.

Însă ele trebuie construite bine, cu profesionalism și cu bun simț, fără să-i agasezi pe oameni, așa după cum o fac campaniile gay sau campaniile extremiste religioase, ci să-i instruiești.

Căci mulți dintre cei care își fac de cap printr-un viciu anume cred că au nevoie să li se spună adevărul în față, chiar dacă nu știu sau nu acceptă că au nevoie de adevăr.

Pentru că adevărul e dureros, dar e singurul care îl îndreptează pe om.

Și atunci când îmbinăm experiența cu prezentarea dinamică și atractivă putem să facem campanii cu impact real în viața oamenilor.

Adi Hădean ne dă exemplu de imagine pentru o campanie antifumat.

În care ne spune că, dacă poți să amesteci puiul fript cu țigări și ți se pare o chestie „benefică” pentru sănătatea ta, atunci „poți să fumezi” lângă cineva care mănâncă lângă tine la restaurant și nu fumează.

Dar nimeni nu mănâncă țigări cu pui fript, însă își permit, cu o nesimțire imensă, să fumeze lângă masa ta. Deși te văd că tu nu fumezi.

Iar dacă în metrou sau în tren nu poți fuma, pentru că sunt spații aglomerate și ne-am sufoca unii pe alții din cauza indiferenței față de ceilalți, atunci orice restaurant cu mintea pe umeri nu poate permite fumatul în timpul mesei.

Și nu trebuie să se dea o lege pentru acest lucru, ci trebuie să primeze rațiunea. Patronul restaurantului trebuie să gândească pentru oameni și când gătește pentru ei și când îi odihnește, pentru o oră-două, la masă.

Iar dacă atunci când suntem serviți la masă, mâncărurile nu sunt pregătite și nici prezentate alandala ci cu profesionalism, tot la fel trebuie să fie și ambianța în care mâncăm. Pentru că nu avem nevoie doar de muzică bună pe fundal și de aer condiționat ci și de un miros plăcut și de o vecinătate plăcută.

*

O campanie reală e o campanie care taie viciul în bucăți, adică îl explică din interior.

Pentru a vorbi despre ravagiile băuturii trebuie aduși oameni care au scăpat, cu harul lui Dumnezeu, de această patimă și nu fete drăguțe, care beau câte un pahar de vin și se amețesc sau tineri drăguți, care nu știu ce înseamnă să bei sticlă după sticlă ore în șir până la pierderea firului.

Pentru a vorbi despre răul sexualității la întâmplare și perverse trebuie să aduci pe cineva care s-a prostituat în chip și fel, dar a ieșit din această patimă cu harul lui Dumnezeu. Fiindcă numai un astfel de om e credibil.

Campaniile antipăcate se fac cu oameni care au învins păcatul în ei înșiși, cu harul lui Dumnezeu și cu ajutorul Bisericii și cu ajutorul instituțiilor medicale, și care acum sunt alți oameni, oameni echilibrați.

E nevoie de sfaturile acestor oameni, de mărturiile lor, de imagini și de prezentări video care să pună mărturiile oamenilor pățiți lângă diverse constatări științifice referitoare la diverse vicii.

Și oamenii având la îndemnă, deopotriva, experiența altora dar și constatări științifice punctuale, verificate, vor putea să aleagă în cunoștință de cauză.

Pentru că pot fi unii care fumează sau se droghează sau curvesc sau se prostituează și…nu știu de unde să înceapă vindecarea. Cum să se lase de viciul lor.

Așa după cum caută mulți rețete de mâncare sau de slăbit: pentru că nu știu de unde să înceapă știința mâncării sau pe cea a trupului sănătos.

Mai pe scurt, când vreți să faceți o campanie antiavort sau antigay sau ecologistă, plecați de la specialiști și de la oameni pățiți. Adunați experiența lor la un loc, apoi prezentați-o într-un mod principial și nu agresiv. Pentru că o campanie terapeutică e o campanie care se adresează rațiunii, bunului simț, perspectivei profunde și normale asupra vieții. Și astfel, cu toții avem de câștigat.

Did you like this? Share it: