Viețile Sfinților

(vol. 1)

Alcătuite de

Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

și de

Dr. Gianina Maria-Cristina Picioruș

  *

Prima parte, a 2-a, a 3-a, a 4-a, a 5-a, a 6-a, a 7-a, a 8-a, a 9-a, a 10-a, a 11-a, a 12-a, a 13-a, a 14-a.

*

Carolinne White afirmă că cele mai multe lucrări poetice ale Sfântului Grigorie au fost scrise între 381-390[1]. Ea vorbește despre 44 Predici, 244 de scrisori (dintre care socotește că doar 241 sunt autentice) și mai mult de 16.000 de versuri grigoriene[2].

În PG 37 găsim 99 de poeme ale Sfântului Grigorie[3]. Ideile din poemele sale sunt regăsibile și în predicile sale, cel mai lung poem al său și cel mai cunoscut fiind De vitua sua, care este unul autobiografic[4]. Poemul De rebus suis are 634 de versuri, De se ipso et de episcopis are 836 de versuri, De animae suae calamitatibus are 350 de versuri[5].

Andrew Hofer vorbește despre 17.000 de versuri grigoriene[6].

Primul volum alocat de PG [Patrologia Graeca] Sfântului Grigorie Teologul este vol. 35. Și PG 35 conține prima parte a Predicilor sale, precedată de două Vieți ale sale și de mărturii despre el.

Vita Sancti Gregorii Theologi, Episcopi Constantinopolitani, ex ipsius potissimum scriptis adornata [Viața Sfântului Grigorie Teologul, Episcopul Constantinopolului, adunată mai ales din propriile sale scrieri] este editată între col. 147-242.

După care urmează Viața pe care deja am discutat-o, cea a lui Grigorie Presbiterul, situată între col. 243-304. Între col. 305-316 avem Selecta veterum testimonia. In laudem Sancti Gregorii [Selecție de vechi mărturii. În cinstea Sfântului Grigorie].

Și după mai multe texte introductive și elogii, Predicile sale sunt editate începând cu col. 395.

Predicile Sfantului Grigorie Teologul

Prima Predică, în PG 35, e între col. 395-402, a 2-a e între col. 407-514, a 3-a e între col. 517-526, a 4-a e între col. 531-664, a 5-a e între col. 663-720. A 6-a Predică e între col. 721-752, a 7-a Predică, rostită la înmormântarea Sfântului Chesarios, fratele său, e cuprinsă între col. 755-788, pe când a 8-a Predică e la înmormântarea surorii sale, Sfânta Gorgonia, și e cuprinsă între col. 789-818.

A 9-a Predică grigoriană este editată între col. 819-826, a 10-a între col. 827-832, a 11-a între col. 831-844, a 12-a între col. 843-850, a 13-a între col. 851-856, a 14-a între col. 857-910, a 15-a între col. 911-934, a 16-a între col. 933-964, a 17-a între col. 963-982.

A 18-a sa Predică e la înmormântarea tatălui său, a Sfântului Grigorie al Nazianzului și ea este editată între col. 985-1044, a 19-a e între col. 1043-1064, a 20-a e între col. 1065-1082, a 21-a îi este dedicată Sfântului Atanasie cel Mare și e cuprinsă între col. 1081-1128.

A 22-a sa Predică e între col. 1131-1152, a 23-a e între col. 1151-1168, a 24-a e între col. 1169-1194, a 25-a e între col. 1197-1226, a 26-a e între col. 1227-1252. Și cu ea se încheie PG 35.

În PG 36, Predica a 27-a a Sfântului Grigorie Teologul este între col. 11-26, a 28-a e între col. 25-74, a 29-a e între col. 73-104, a 30-a e între col. 103-134, a 31-a e între col. 133-172. Iar Predicile 27-31 sunt predicile sale teologice, cele cu referire directă la triadologie.

A 32-a Predică a Sfântului Grigorie e între col. 173-212, a 33-a e între col. 213-238, a 34-a e între col. 241-256, a 35-a e între col. 257-262, a 36-a e între col. 265-280, a 37-a e între col. 281-308, a 38-a e între col. 311-334, a 39-a e între col. 335-360, a 40-a e între col. 359-428, a 41-a e între col. 427-452, a 42-a e între col. 457-492.

A 43-a Predică e închinată Sfântului Vasile cel Mare și se află editată între col. 493-606, a 44-a e între col. 607-622 iar a 45-a e între col. 623-664.

După Predicile sale, tot în PG 36, avem următoarele scrieri ale sale:

1. ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΙΣ TON IEZEKIΗΛ [Înțelesul la Iezechiil], între col. 665-670;

2. un fragment din Oratione contra astronomos [Predica împotriva astronomilor], între col. 675-678;

3. Liturghia sa, tradusă din coptă, e între col. 677-700;

4. Liturghia sa, în varianta alexandrină, e între col. 699-734;

5. trei fragmente din Rugăciunile sale de exorcizare, cuprinse între col. 733-734.

În PG 37 găsim Scrisorile, Testamentul și Poemele Sfântului Grigorie Teologul.

Scrisorile sale sunt cuprinse în PG 37 între col. 21-388.

Scrisorile sale

Prima scrisoare și a doua sunt pentru Sfântul Vasile cel Mare (col. 21-24), a 3-a e pentru Evagrios, scrisorile 4-6 tot pentru Vasile, a 7-a e pentru Chesarios, fratele său (col. 31-34), a 8-a e pentru Vasile, a 9-a pentru Amfilohios, a 10-a pentru Candidianos, a 11-a e pentru Sfântul Grigorie al Nyssei (col. 41-44).

A 12-a scrisoare a trimis-o lui Nicobulos, a 13-a e către Amfilohios, a 14-a către Chesarios, a 15-a e pentru Lollianos, a 16-a pentru Evsevios, Episcopul Cezareei, cât și următoarele două, a 19-a e pentru Sfântul Vasile, a 20-a e pentru Sfântul Chesarios, fratele său.

A 21-a scrisoare e pentru iparhul/ prefectul Sofronios, cât și următoarea, a 23-a e pentru Sfântul Chesarios, a 24-a e pentru Temistios, a 25-a pentru Amfilohios, cât și următoarele trei, a 29-a e pentru Sofronios, iar scrisorile 30-36 sunt pentru Filagrios.

A 37-a e pentru Sofronios, a 38-a pentru Temistios, a 39-a pentru Sofronios, a 40-a e trimisă Sfântului Vasile cel Mare, a 41-a e pentru cei din Chesaria Cappadociei, a 42-a e pentru Evsevios, Episcopul Samosatelor, a 43-a e pentru Episcopi, a 44-a e pentru Evsevios al Samosatelor, a 45-a e pentru Sfântul Vasile, cât și scrisorile 46-50.

A 51-a scrisoare e trimisă de Sfântul Grigorie lui Nicobulos, cât și scrisorile 52-55. Prima scrisoare trimisă către o femeie e scrisoarea a 56-a: către Tecli. A 57-a e tot către ea. A 58-a e pentru Sfântul Vasile, cât și scrisorile 59-60.

A 61-a scrisoare e pentru Erios și Alipios, a 62-a pentru Amfilohios, a 63-a e pentru alt Amfilohios, pentru că, până acum, editorii au semnalat același autor cu Eidem. Ceea ce nu au făcut acum. A 64-a e pentru Evsevios al Samosatelor, următoarele două sunt tot pentru el, a 67-a e către Iulianos, prefectul, și următoarele două sunt adresate tot lui, iar a 70-a și a 71-a fiind către Evtropios.

Scrisorile 72-74 sunt pentru Sfântul Grigorie al Nyssei, a 75-a e pentru Vitalianos, a 76-a e iarăși către Sfântul Grigorie al Nyssei, a 77-a e către Teodoros, a 78-a e pentru Teotecnos, a 79-a e pentru Simplicie, a 80-a e pentru retorul Evdoxios, a 81-a e pentru Sfântul Grigorie al Nyssei, a 82-a e pentru Alipios, iar următoarele patru sunt tot pentru el.

A 87-a e pentru Filagrios, a 88-a e pentru Sfântul Nectarios, Arhiepiscopul Constantinopolului, cel care i-a urmat la tron, și care e pomenit pe 11 octombrie[7]. A 89-a scrisoare e pentru Bosforios al Coloniei, a 90-a e pentru Procopios, a 91-a e din nou către Sfântul Nectarios, a 92-a e pentru Filagrios, a 93-a e pentru prefectul Sofronios, a 94-a e pentru Amazonios, a 95-a e pentru Leontios, a 96-a e pentru Ipatios, a 97-a e pentru Iraclianos, a 98-a e către administratorii republicii, a 99-a e către Omofronios iar scrisoarea cu numărul 100 e către Gigantios. Scrisoarea 101 e adresată Presbiterului Clidonios, împotriva lui Apollinarios ereticul (col. 175-194), 102 e adresată aceluiași și tot împotriva lui Apollinarios (col. 193-202), 103 e pentru Palladios, 104 e pentru Olimpios, următoarele două sunt tot pentru el, 107-109 sunt pentru Clidonios, 110 e pentru Palladios.

Scrisoarea 111 e pentru Evlalios, 112 e pentru Chelevsios, următoarele două sunt tot pentru el, 115 e pentru Teodoros, 116 e pentru Evlalios, următoarele două sunt tot pentru el, 119 e pentru Palladios iar 120 e pentru Elladios.

Scrisoarea 121 e pentru Teodoros, următoarele trei scrisori i-au fost trimise tot lui, 125 e pentru Olimpios, următoarea e tot pentru el, 127 e pentru Elladios, 128 e pentru Procopios, următoarele două tot lui îi sunt adresate, 131 e pentru Olimpios, 132 e pentru Saturninos, 133 e pentru Victori, cât și următoarea, 135 e pentru prefectul Sofronios, 136 e pentru strathlatiul [exercitus duci] Modarios, cât și următoarea.

Scrisoarea 138 e pentru Bosforios, Episcopul Coloniei, 139 e pentru Teodoros, 140 e pentru Olimpios, următoarele 4 sunt tot pentru el, 145 e pentru Uirianos, 146 e pentru Olimpios, 147 e pentru Asterios, cât și următoarea, 149 e pentru Georgios, 150 e pentru Asterios, 151 e pentru Nectarios, 152 e pentru Teodoros, 153 e pentru Bosforios, Episcopul Coloniei, 154 e pentru Olimpios, 155 e pentru Asterios, încă o scrisoare pentru el, 157 e pentru Teodoros, 158 e pentru Evlavios, 159 e pentru Teodoros și următoarele patru sunt tot pentru el.

Sfântul Grigorie scrie scrisoarea 164 lui Timoteos, următoarele două tot lui, 167 e pentru Elladios, 168 e pentru Fotios, 169 e pentru Stratigios, 170 pentru Palladios, 171 pentru Amfilohios, 172 pentru Elladios, 173 e pentru Postumianos, 174 e pentru retorul Evdoxios, următoarele 6 sunt tot pentru el, 181 e pentru Saturninos, 182 e pentru Sfântul Grigorie al Nyssei, 183 e pentru Episcopul Teodoros, 184 e pentru Amfilohios, 185 e pentru Sfântul Nectarios, următoarea e tot pentru el, 187 e pentru Evdoxios, 188 e pentru Stagirios, 189 e pentru sofistul Evstohios, următoarele două sunt tot pentru el, 192 e pentru Stagirios, 193 pentru Procopios, următoarea i-a fost adresată tot lui, 195 e pentru arhontele Grigorios, 196 e pentru Ecivolios, 197 e pentru Sfântul Grigorie al Nyssei, 198 e pentru Nemesios, următoarele trei fiind tot pentru el.

Scrisoarea 202 e pentru Sfântul Nectarios, 203 e pentru Valentinianos, 204 e pentru Adelfios, încă două pentru Adelfios, 207 e pentru Iacovos, încă una pentru el, 209 pentru Castori, 210 e tot pentru el, 211 e pentru Chiriacos, scrisorile 212-215 sunt către Sacerdoti, 216 e pentru Evdochios, următoarele două sunt tot pentru el, 219-220 sunt pentru Elladios, 221 e pentru Omofronios, 222-223 sunt pentru Tecli, 224 e pentru Africanos, 225 e pentru Ellevihos, 226 e pentru Anisios, 227 e pentru Ursos, 228-229 sunt pentru Pansofios, 230 sunt pentru Teodosios și Teodoros, 231 e pentru prietenul Evsevios, 232 e pentru Diocli, 234 e pentru Olimpianos, 235 e pentru Adamantios, 236 e pentru sofistul Libanios, 237 e pentru Macedonios, 238 e pentru monahii și fecioarele dintr-o Mănăstire, 239 e pentru Epifanios, 240 e pentru Meletios.

Sfântul Grigorie Teologul a scris scrisoarea 241 pentru Abugrios, 242 este pentru Petros, 243 e trimisă monahului Evagrios, fiind despre Dumnezeire iar ultima, scrisoarea 244, e pentru Vasilissi.

Testamentul Sfântului Grigorie e în PG 37, col. 389-396. După care urmează opera sa poetică.


[1] Gregory of Nazianzus, Autobiographical Poems, edited and translated by Carolinne White, Ed. Cambridge University Press, 1996, p. xxiii.

[2] Idem, p. xxiv. [3] Idem, p. xxv. [4] Idem, p. xxvi. [5] Ibidem.

[6] Andrew Hofer, Christ in the Life and Teaching of Gregory of Nazianzus, Ed. Oxford University Press, 2013, p. 4.

[7] A se vedea:

https://en.wikipedia.org/wiki/Archbishop_Nectarius_of_Constantinople.

Did you like this? Share it: