Teologie pentru azi

O platformă ortodoxă pentru o reală postmodernitate

Predică la pomenirea Sfântului Mare Mucenic Gheorghios [23 aprilie 2018]

Iubiții mei[1],

Sfântul nostru pomenit astăzi, Sfântul Gheorghios [Γεώργιος][2], a fost martirizat la vârsta de 23 de ani. În plină floare a tinereții. Pentru că s-a născut în anul 280 și a adormit pe 23 aprilie 303[3]. Și, din Sfintele sale Icoane, îl cunoaștem ca un tânăr înalt, frumos, războinic, luptând de partea lui Dumnezeu. Pentru că Sfântul Gheorghios a fost tribun în armata imperială romană, apoi duce și comite în garda imperială[4], fără ca prin acestea să fie mai puțin creștin. Căci creștinul poate fi creștin oriunde ar munci și ar trăi, dacă, în integralitatea lui, el stă în relație vie cu Dumnezeu. Iar Dumnezeu ne învață pe fiecare în parte ce trebuie să facem, potrivit vârstei, a locului în care trăim, a meseriei pe care o avem. Numai noi să ascultăm glasul Lui…

Cinematografia americană a zilelor noastre ne propune și ea „eroi”, eroi postmoderni, care nu seamănă cu Sfântul Gheorghios al nostru, dar care prind la public. Iar eroii filmici ai momentului sunt bărbați efeminați sau hiperbolizați și femei masculinizate sau hiperbolizate. Pentru mine, Gal Gadot[5] și Jennifer Lawrence[6] sunt femeile masculinizate și hiperbolizate ale momentului, cele care au „puterile” și „abilitățile” cerute de publicul postmodern și care se folosesc de sexualitatea lor în mod eficient, pe când  Jason Statham[7], Rupert Friend[8] și Ed Skrein[9] sunt „super-bărbații” violenți și plătiți ca să omoare, dar, când vine vorba de „dragoste”, se culcă numai cu femei foarte frumoase și fără întrebări morale.

Pentru că „eroismul” postmodern filmic nu are de-a face cu morala, ci e un exercițiu de forță hiperbolizat. Făcut din efecte speciale. Și noi ne îndrăgostim de „spectaculosul” personajelor, de „puterile” lor „speciale” și inexistente, de cavalcada de efecte regizorale, pentru că „sperăm” ca astfel să putem „ieși” din lumea noastră „ternă”.

Însă noi vedem lumea noastră nu cum este ea, ci prin prisma stării noastre interioare. Iar dacă noi suntem plictisiți, triști, dezorientați, vedem lumea în mod apatic, decolorat, fără sens. Numai că noi vedem deformat lucrurile! Lumea lui Dumnezeu e frumoasă, e profundă, e plină de bunătate, numai noi nu suntem buni, profunzi și frumoși pentru ca să o vedem așa cum este.

De aceea, falșii eroi, bine împachetați publicitar, populează inimile contemporanilor noștri, care nu mai au chef de citit, ci doar de văzut, iar adevărații eroi nu mai ajung niciodată în sufletul nostru. Doar dacă noi, printr-un act de spălare pe ochi de minciunile de tot felul, ne întoarcem cu inimă smerită și pocăită la Sfinții Bisericii, pentru ca să îi întâlnim, pe calea cititului, pe adevărații eroi ai lui Dumnezeu, pe eroii credinței celei adevărate.

Pentru că viața creștină e o viață eroică. E o luptă până la sânge cu patimile din noi și cu demonii. Iar Sfântul Gheorghios, ofițerul armatei romane, ne arată că se poate să fii și creștin și militar, dacă ai conștiință vie. Pentru că conștiința te face să nu fii o canalie, dar, în același timp, te expune multor neplăceri, pe care trebuie să le înduri creștinește.

Tatăl Sfântului Gheorghios a fost Gherontios [Γερόντιος], senator ellin, conducătorul armatei lui Dioclitianos [Διοκλητιανός], persecutorul cel fioros al creștinilor, pe când mama sa, Polihronia [Πολυχρονία], era din Lidda [Λύδδα], din Palestina[10]. Unde vor ajunge Sfintele Moaște ale Sfântului Gheorghios și ale Sfintei sale mame, martirizate împreună cu el[11],  și unde se păstrează mormântul lui până azi[12].

– Ce-a făcut Sfântul Gheorghios, cel atât de tânăr, ca să merite moartea?

– A fost un creștin autentic, fapt pentru care nu s-a supus ideologiei religioase a împăratului. Și, în loc să se facă păgân, datorită credinței și a propovăduirii sale se botează viitorii Sfinți Mucenici Anatolios [Ἀνατόλιος], Protoleon [Πρωτολέων], Victor [Βίκτωρ], Achindinos [Ἀκίνδυνος],  Zoticos [Ζωτικὸς], Zinonas [Ζήνωνας], Hristoforos [Χριστόφορος], Sevirianos [Σεβηριανός], Teonas [Θεωνᾶς], Chesarios [Καισάριος] și Antonios [Ἀντώνιος], care erau cu toții soldați și care sunt pomeniți pe 20 aprilie, dar și Împărăteasa Alexandra [ἡ Βασίλισσα Ἀλεξάνδρα], soția lui Dioclitianos [σύζυγος τοῦ Διοκλητιανοῦ], împreună cu slujitorii Apollos [Ἀπολλώς], Isaachios [Ἰσαάκιος] și Codratos [Κοδράτος], cu toții martirizați și pomeniți pe 21 aprilie[13].

Credința lui a aprins și în alții credința și i-a făcut înfocați pentru Dumnezeu. Fapt pentru care i-a ajutat să se aducă jertfă bine-mirositoare lui Dumnezeu.

Și, o, cât de importanți, cât de neapărați sunt astăzi oamenii lui Dumnezeu, care știu să aprindă credința în oameni! Pentru că sufletele oamenilor tânjesc după adevărul și după dragostea lui Dumnezeu, chiar și când oamenii nu știu că dorul lor spre El se îndreaptă. Dar pentru ca să aprinzi în alții credința, trebuie să te lași mai întâi aprins de Dumnezeu. Trebuie să te lași convertit de El, trebuie să te lași introdus de El în Biserica Lui, pentru ca aici să te umpli de tot adevărul și de tot harul lui Dumnezeu. Pentru că tot adevărul și tot harul lui Dumnezeu sunt aici, în Biserica Lui, și nu oriunde!

De aceea, cine vrea să Îl cunoască pe Dumnezeu, acela trebuie să se facă creștin ortodox și să se nevoiască zilnic să îi înțeleagă, în mod pragmatic, pe Sfinții lui Dumnezeu. Adică să învețe de la ei credința și nevoința cea îndumnezeitoare, pentru ca să ajungă ca ei, ca Sfinții Lui.

– Și când a fost martirizat Sfântul Gheorghios?

– În Vinerea Mare, pe 23 aprilie 303[14]. Și Pasicratis [Πασικράτης] duce Sfintele sale Moaște și ale Sfintei sale mame în Lidda[15]. Iar după martirizarea Sfântului Gheorghios sunt martirizați și cei împreună legați cu el, Sfinții Mucenici Evsevios [Εὐσέβιος], Neon [Νέων], Leontios [Λεόντιος], Longhinos [Λογγίνος], dimpreună cu alți 4 Sfinți Mucenici, pe care îi pomenim pe 24 aprilie[16].

– Cum a fost el martirizat?

– Datorită îndrăznelii sale sfinte de a-l mustra pe Împăratul roman Diocletianus[17], Sfântul Gheorghios a fost întemnițat și bătut la tălpi, după care i s-a pus o piatră mare pe piept, de care a fost strivit până a doua zi. Apoi a fost tras pe roată…Dar Îngerul Domnului l-a tămăduit de răni în văzul tuturor[18]!

A fost aruncat într-o groapă cu var nestins…Dar Domnul l-a ținut sănătos pe robul Său!

A fost încălțat în încălțări de fier, cu piroane încinse în foc și a fost pus să alerge…Dar în acea noapte Domnul l-a vindecat de toate rănile sale!

A fost bătut cu vine de bou. I s-a dat să bea otravă și nu a avut nimic. Sfântul Gheorghios s-a rugat și Domnul a înviat un mort la rugăciunea sa. Și pentru că un vrăjitor și cel înviat cred în Dumnezeu, pentru aceea au fost și ei martirizați[19].

Sfântul Gheorghios începe să facă minuni și a primit darul înainte-vederii. Și pentru că tot mai mulți credeau din cauza mărturiei sale, Sfântul Gheorghios a fost condamnat să i se taie capul[20]. Și i s-a tăiat capul la porunca împăratului păgân Diocletianus, iar slujitorul său[21], Pasicratis, are grijă de Sfintele sale Moaște.

Însă numai un om cu conștiință și recunoscător își ține promisiunea față de un om adormit! Cel care nu are conștiință și nici recunoștință, acela își însușește în mod fraudulos lucrul tău după moarte și spune că este „al lui”…

Între 20-23 aprilie 2018, mâna dreaptă a Sfântului Gheorghios a fost adusă, pentru prima oară în România[22], la Mănăstirea Pantocrator din Drăgănești-Vlașca, Teleorman[23].  A fost adusă din Muntele Athos, de la Sfânta Mănăstire Xenofontos [Ξενοφώντος][24].

Iar Sfintele Moaște ale Sfinților sunt întotdeauna pentru noi întărire și ajutor în viața noastră, pentru că Sfinții ne ajută nouă, celor care ne închinăm cu evlavie templelor lor celor duhovnicești, adică Sfintelor lor Trupuri. Căci ele sunt mărturia clară a sfințeniei lor și o legătură vie și istorică cu Sfinții lui Dumnezeu.

Așa după cum, pentru fiecare om în parte, lucrurile rămase de la părinții și bunicii săi sunt o legătură vie și istorică cu înaintașii săi.

Și trebuie, iubiții mei, să păstrăm cu multă evlavie și conștiință Sfintele Moaște ale Sfinților, cărțile și lucrurile lor, dimpreună cu Sfintele Biserici și Sfintele Mănăstiri și cu tot trecutul arheologic și muzeal al Bisericii! Pentru că acestea sunt darurile noastre pentru viitorime. Ceea ce păstrăm, pe acelea le vor avea cei de după noi!

…Sfântul Gheorghios are două mari titulaturi în pomenirea Bisericii: prima e aceea de Mare Mucenic [Μεγαλομάρτυρας], iar a doua e aceea de Purtător de biruință [Τροπαιοφόρος]. Pentru că el s-a învins pe sine și i-a învins și pe demoni. Dar învinge mereu, pentru noi, pe cei care stau împotriva noastră, pe potrivnicii noștri.

Însă, deși în română Gheorghe e un nume foarte bărbătos, puternic, când oamenii aud că în greacă el înseamnă lucrător de pământ [γη + έργο][25], adică țăran, nu le prea place. Numai că a lucra pământul e lucrarea de bază a oamenilor, pentru că noi suntem din pământ după trupul nostru și în pământ se va întoarce trupul nostru. Iar, duhovnicește vorbind, noi suntem sfătuiți de Sfinții lui Dumnezeu să ne cultivăm pământul sufletului cu virtuți dumnezeiești, pentru ca să fim un pământ roditor în sufletul și în trupul nostru.

Așadar, iubiții mei, pentru ca să fim tineri ca Sfântul Gheorghios trebuie să fim maturi ca el! Pentru că tinerețea poate să fie foarte matură, să fie cuvioasă, să fie dăruită cu totul lui Dumnezeu, numai să dorească acest lucru. Și dacă ne-am dori exemple adevărate, dacă ne-am dori eroismul ascetic al Sfinților lui Dumnezeu, care s-au biruit pe ei tot timpul și s-au sfințit prin slava Sa, atunci am privi filmele de „real succes” ale postmodernității ca pe niște povești bune de adormit, dar nu de urmat.

Adesea văd emisiuni și filme pentru ca să adorm mai repede și nu pentru ca să mă informez neapărat. Am nevoie să mă obosesc cu totul înainte de a adormi. De aceea le privesc ca pe un fapt divers și le judec ca atare.

Însă, pentru mulți, filmele și emisiunile TV și online și producțiile online de tot felul nu sunt divertisment, ci sunt luate ca mod de a fi, ca repere pentru viața lor. Cum se îmbracă diva cutare, ce a făcut actorul cutare, ce a făcut magnatul cutare, ce se poartă la Paris sau la Londra sau la New York sunt lucruri pe care mulți doresc să le afle și să le urmeze orbește. De ce? Pentru că nu vor să iasă din trend, ca nu cumva să fie excluși din locurile „selecte” pe care le frecventează.

Dar pe mine unul nu mă interesează la modul obsesiv moda, ce se poartă azi, pentru că nici nu am bani să stau în ritm cu moda și nici nu mă interesează acest lucru. Pe mine mă interesează să stau în ritmul Bisericii lui Dumnezeu, fiind cu Dumnezeu tot timpul și concentrându-mă spre interiorul meu. Pentru că acolo a învins Sfântul Gheorghios și învinge tot timpul: în adâncul sufletului său.

Și dacă mă înving pe mine însumi și stau cu Dumnezeu tot timpul, atunci e mai puțin important ce cămașă și pantaloni port sau de unde îmi cumpăr eu pantofii, pentru că cel mai important lucru e prezența Lui în mine prin slava Sa.

Așadar, iubiții mei, viața Sfântului Gheorghios e mare, e autentică și e vie și ea ne întreabă pe noi ce facem cu viața noastră! Căci dacă îi purtăm numele trebuie să ne arătăm urmași vrednici ai lui, iar dacă îl cinstim, trebuie să învățăm de la el cum să ne sfințim viața.

Hristos a înviat!

La mulți ani celor care își serbează azi ziua patronimică și vă doresc multă bucurie tuturor! Amin.


[1] Începută la 9. 24, în zi de joi, pe 19 aprilie 2018. Soare, 14 grade.

[2] A se vedea: http://www.synaxarion.gr/gr/sid/2743/sxsaintinfo.aspx.

[3] Cf. http://www.synaxarion.gr/gr/sid/2743/sxsaintinfo.aspx și https://el.wikipedia.org/wiki/Άγιος_Γεώργιος.

[4] Cf. https://el.wikipedia.org/wiki/Άγιος_Γεώργιος.

[5] A se vedea: https://ro.wikipedia.org/wiki/Gal_Gadot.

[6] Idem: https://ro.wikipedia.org/wiki/Jennifer_Lawrence.

[7] Idem: https://ro.wikipedia.org/wiki/Jason_Statham.

[8] Idem: https://en.wikipedia.org/wiki/Rupert_Friend.

[9] Idem: https://en.wikipedia.org/wiki/Ed_Skrein.

[10] Cf. https://el.wikipedia.org/wiki/Άγιος_Γεώργιος.

[11] Ibidem.

[12] A se vedea mormântul său aici: https://www.youtube.com/watch?v=xMXTld8pqxM și aici: https://www.youtube.com/watch?v=Xk4956UBgbs.

[13] Cf. http://www.synaxarion.gr/gr/sid/2743/sxsaintinfo.aspx. [14] Ibidem. [15] Ibidem. [16] Ibidem.

[17] A se vedea: https://ro.wikipedia.org/wiki/Dioclețian.

[18] Idem: http://paginiortodoxe.tripod.com/vsapr/04-23-sf_gheorghe.html. [19] Ibidem. [20] Ibidem. [21] Ibidem.

[22] A se vedea: https://www.trinitas.tv/mana-dreapta-a-sfantului-gheorghe-va-fi-adusa-la-manastirea-pantocrator/.

[23] Idem: https://www.facebook.com/Mănăstirea-Pantocrator-195493947298624/.

[24] Idem: https://el.wikipedia.org/wiki/Μονή_Ξενοφώντος.

[25] Idem: https://el.wikipedia.org/wiki/Γεώργιος_(όνομα).

Did you like this? Share it:

Previous

Predică la Duminica a 3-a după Învierea Domnului [2018]

Next

Protoieria Roșiorii de Vede. Monografie-Album [3]

8 Comments

  1. Andrei George

    Sărut mâna, Părinte, foarte bună predica! Să ne dea Dumnezeu minte și inimă să-i vedem pe adevărații eroi ai Bisericii, pentru că de falși de tot felul nu ducem lipsă. Binecuvântați și rugați-vă pentru noi!

    • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

      Numai bine, domnule Andrei! Spun și eu aceeași rugăciune ca și dumneavoastră. Numai bine! Dumnezeu să vă binecuvânteze și să vă întărească întotdeauna!

  2. Antonie G.

    Viața creștină e cu adevărat o viață eroică și cea mai grea și mai amară luptă e cu noi înșine. E mai ușor să te lupți cu alții decât cu tine însuți. Sărut mâna pentru predică! Dacă tinerii ar lua aminte nu ar mai fi amăgiți cu atâta ușurință de niște filme proaste dar care au bugete uriașe și de aceea au și efecte speciale uluitoare. La fel și dracii veneau cu efecte speciale pe timpul Sfântului Gheorghe, dar minunile pe care le făceau Sfinții le întreceau cu mult. Tot respectul! Plecăciune, Doamne ajută!

    • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

      Numai bine, domnule Antonie! Spuneți și altora ceea ce mi-ați spus mie acum, pentru că e de bine! Și eu vă respect și mă rog pentru dumneavoastră.

  3. Pr. Ovidiu

    Preacucernice Părinte, predica sfinției voastre e întotdeauna cuvânt cu putere multă, cu adevărat. Mă simt mereu ca după o cină duhovnicească încărcat cu râvnă nouă și curaj…

    • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

      Mă bucur mult pentru asta, Părinte Ovidiu! Pentru că scopul oricărei predici trebuie să fie umplerea oamenilor de învățătură sfântă, care să îi facă entuziaști pentru viața cu Dumnezeu. Vă doresc numai bine!

  4. Flori

    Sarut mana, Doamne ajuta, Parinte. M-am inchinat si eu la Sfantul Mare Mucenic Gheorghe si m-am simtit inviorata. Hristos a inviat!

    • Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

      Mă bucur, doamnă Flori, că ați fost și v-ați închinat la Sfintele sale Moaște! Adevărat a înviat! Spor în toate și numai bine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén