Tăierea împrejur ca făgăduință veșnică

Când Domnul îi revelează Sfântului Avraam tăierea împrejur, El i-o revelează ca făgăduință veșnică. Căci îi spune: „va fi făgăduința Mea în trupul vostru întru făgăduință veșnică [καὶ ἔσται ἡ διαθήκη Μου ἐπὶ τῆς σαρκὸς ὑμῶν εἰς διαθήκην αἰώνιον]” [Fac. 17, 13, LXX]. Iar lucrul cel mai important e că făgăduința Lui e în trupul celor care se taie împrejur.

Însă noi, creștinii, nu ne tăiem împrejur! Atunci, cum e făgăduința Lui veșnică, dacă noi nu ne tăiem împrejur?

Sfântul Apostol Pavlos, vorbind despre cei credincioși, îi prezintă ca împliniți [πεπληρωμένοι] [Col. 2, 10, BYZ] întru Hristos Domnul. Iar noi, ne spune el, am fost tăiați împrejur întru Hristos „[cu] tăiere împrejur nefăcută de mână [περιτομῇ ἀχειροποιήτῳ], în[tru] dezbrăcarea trupului de păcatele cărnii [ἐν τῇ ἀπεκδύσει τοῦ σώματος τῶν ἁμαρτιῶν τῆς σαρκός]” [Col. 2, 11, BYZ]. Adică de patimile noastre. Și dacă nu am fost tăiați împrejur de mâna omului, atunci am fost tăiați împrejur duhovnicește. Iar această tăiere împrejur duhovnicească a noastră a făcut-o Dumnezeu Însuși.

Când a făcut-o? La Botezul nostru sacramental! Căci fiind „împreună îngropați cu El în Botez [συνταφέντες Αὐτῷ ἐν τῷ Βαπτίσματι], în[tru] Care ați și înviat prin credința lucrării lui Dumnezeu [ἐν ᾯ καὶ συνηγέρθητε διὰ τῆς πίστεως τῆς ἐνεργείας τοῦ Θεοῦ], Cel care L-a înviat pe El din morți. Și pe voi, morți fiind în fărădelegi și [în] netăierea împrejur a trupului vostru, pe voi v-a făcut vii împreună cu El [συνεζῳοποίησεν ὑμᾶς σὺν Αὐτῷ] [și] ne-a iertat nouă toate fărădelegile” [Col. 2, 12-13, BYZ].

Și tăierea noastră cea duhovnicească, Dumnezeiescul Botez, nu mai e tăiere trupească împrejur, ci moarte și înviere tainică împreună cu Hristos Dumnezeu, prin care El ne face vii duhovnicește și ne iartă nouă toate păcatele. De aceea, făgăduința veșnică a lui Dumnezeu este și rămâne în trupul nostru, pentru că suntem „făptura cea nouă [καινὴ κτίσις]” [II Cor. 5, 17, BYZ] prin Botez, adică oameni duhovnicești, pentru că slava lui Dumnezeu este în noi. Și slava Lui e numită de Sfântul Pavlos „arvuna Duhului [τὸν ἀρραβῶνα τοῦ Πνεύματος]” [II Cor. 1, 22, BYZ], pe Care El ne-a dat-o „în inimile noastre” [ἐν ταῖς καρδίαις ἡμῶν][Ibidem]. Căci dacă vom păstra în noi arvuna Lui, vom primi mai apoi și Împărăția Sa.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *