Note de lectură: Jürgen Moltmann, The Coming of God. Christian Eschatology
Jürgen Moltmann, The Coming of God. Christian Eschatology, translated by Margaret Kohl and first published in English, Pub. SCM Press Ltd, London, 1996, 390 p.
Pag. 78: „Biblia este o colecție de mărturii despre Dumnezeul Cel viu, de asemenea [cuprinde și] mărturii despre viață, dar nu este un manual teologic pentru conceptele de viață și moarte. Așadar nu există «un concept biblic» al morții”.
„noi putem trăi numai dacă fața lui Dumnezeu este «întoarsă către noi» sau dacă ea «strălucește peste noi», fiindcă această lumină este izvorul Duhului vieții, care ne face pe noi vii”, p. 80.
Pentru Calvin, purgatoriul romano-catolic este „o înfricoșătoare blasfemie împotriva lui Hristos”, p. 100.
„After some initial wavering, Luther imagined the state of the dead as a deep, dreamless sleep, removed from space and time, without consciousness and without feeling”, p. 101.
„Centrul eshatologiei creștine nu este eul uman și nici lumea. Este Dumnezeu”, p. 104.
„Hristos este prezent în Evanghelie, în Euharistie, și în comunitatea fraților și a surorilor”, p. 108.
Karl Löwith, filosof german, fenomenologist, p. 133.
Philip Melanchthon s-a născut cu numele Philipp Schwartzerdt, 1497-1560[1]. Ucenicii lui: Caspar Peucer și Christoph Pezel, p. 142-143.
În p. 143: Rupert van Deuz, benedictin, născut în 1075, și Anselm von Havelberg, episcop romano-catolic, c. 1100-1158[2].
„Luther and Melanchthon were convinced that the world would end in the sixth millennium”, p. 143. În al 6-lea mileniu de la facerea lumii.
Johann Cocceius, p. 157, teolog olandez născut la Bremen. Are un comentariu la Iov din 1644[3].
„But the Americanization of this humane dream of liberty and human rights for each and every human being, makes the United States a burden for the peoples who have to help carry the load of this ‘experiment’ and bear its cost”, p. 175.
Helmut Richard Niebuhr, p. 186, mort în 1962[4].
Christian August Crusius, p. 186, teolog protestant, mort pe 18 oct. 1775[5].
Ernst Bloch, p. 234, filosof marxist german, mort în 4 august 1977[6].
[Curt] Walter Michaelis, p. 242, teolog protestant german, mort în 9 octombrie 1953[7].
„Universalimul face harul lui Dumnezeu un har ieftin. El impune limite libertății lui Dumnezeu”, p. 242. Universalimul mântuirii fiind apocatastaza.
Moyse Amyraut, p. 247, protestant[8].
The creation out of nothing (creatio ex nihilo), p. 264.
Johann Tobias Beck, p. 277, teolog german[9].
Acumul eshatologic, p. 293.
„Teologiei slavei este teologia templului. [Iar] slava înseamnă actul de coborâre al lui Dumnezeu și este consecința acesteia în sălășluirea Lui. [Căci] Dumnezeu dorește să fie prezent și Se revelează pe Sine într-un loc anume”, p. 302-303.
Autorul folosește sintagma „Dumnezeul triunic [the triune God]”, p. 306. În anul 65 a fost martirizat Sfântul Iacovos, Patriarhul Ierusalimului, iar în anul 70 a fost distrus Ierusalimul de către romani, p. 319.
Duhul „purcede din Tatăl și Îl luminează pe Fiul”, p. 334.
„Plinătatea lui Dumnezeu este lumină strălucitoare”, p. 336.
„Slava lui Dumnezeu este sărbătoarea bucuriei celei veșnice”, p. 336.
Finalul cărții: „Râsul universului este bucuria lui Dumnezeu. Este râsul universal al Paștiului”, p. 339.
Notele de subsol ale cărții sunt la final.
[1] Cf. https://en.wikipedia.org/wiki/Philip_Melanchthon.
[2] Cf. https://en.wikipedia.org/wiki/Anselm_of_Havelberg.
[3] Cf. https://en.wikipedia.org/wiki/Johannes_Cocceius.
[4] Cf. https://en.wikipedia.org/wiki/H._Richard_Niebuhr.
[5] Cf. https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_August_Crusius.
[6] Cf. https://en.wikipedia.org/wiki/Ernst_Bloch.
[7] Cf. https://second.wiki/wiki/walter_michaelis_pfarrer.
[8] Cf. https://museeprotestant.org/en/notice/moyse-amyraut-1596-1664-2/ .