Evanghelia lui Iisus. Misiunea cuvântului [1]

Pr. Prof. Univ. Dr. Stelian Tofană, Evanghelia lui Iisus. Misiunea cuvântului, ed. a II-a revăzută, seria Biblică, nr. 18, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2018, 402 p.

Autorul consideră că sacramentalizăm prea mult textul Scripturii, dar nu îl evanghelizăm, p. 14. Pentru că „accentul” în predicarea noastre cade „mai mult pe ritual, decât pe cuvântul Evangheliei”, p. 14.

Cartea de predici are note de subsol, un lucru foarte bun, dar autorul nu și-a tradus și textele scripturale pe care le-a comentat. Ceea ce înseamnă că predică în orb, fără să știe textele scripturale. Referirile la limba greacă, la limba Noului Testament, sunt tangențiale și nu comune. Pentru că nu l-a interesat textul ca atare al Scripturii, ci ediția sinodală a ei.

Experiența credinței pascale începe cu mormântul gol al Domnului, p. 27. Hristos Cel înviat „călătorește [împreună] cu noi toți, dând sens [veșnic] destinelor noastre cotidiene”, p. 33. Cina de la Emaus e „prima Liturghie euharistică” săvârșită de Domnul, p. 35; „cei doi Ucenici din Emaus Îl căutau pe Hristos[ul] istoric, dar căutarea lor a sfârșit prin a li se descoperi și a se uni deplin cu Hristos Cel euharistic, care oferă și o altă dimensiune înțelegerii, de către ei, a cuvântului Său”, p. 36.

„Hermeneutica [scripturală] culminează în Euharistie, găsindu-și numai în ea desăvârșirea”, p. 37; „Toma a greșit nesocotind mărturia grupului celor zece”, p. 41; „Evangheliștii consemnează [despre] niște Apostoli sceptici, fricoși, neîncrezători, spre deosebire de aceste femei curajoase și devotate, adevărați mesageri ai În- vierii” Sale, p. 47, care sunt Sfintele Femei Mironosițe.

„Verbul din original”, p. 52. Care original al Noului Testament? „Dumnezeu îl caută pe om în ambele ipostaze: atât în suferință, cât și în sănătate…[Pentru că] omul se găsește permanent în preocuparea și atenția lui Dumnezeu, Creatorul său”, p. 54. O numește pe Sfânta Fotini „misionarul născut din întrebări”, p. 57 și 58, din dialogul cu Domnul. Și Domnul stă de vorbă cu samariteii pentru că „El nu era altul decât Cel care avea dreptul să producă schimbarea, să schimbe concepțiile, să anuleze prejudecățile, să transforme ura în iubire”, p. 63.

Autorul pledează pentru reîncreștinarea creștinilor, p. 65. Dumnezeu ne caută în suferința pe care o revarsă în viața noastră, p. 72, pentru păcatele noastre. Și suferința e pozitivă, p. 72, pentru că „prin suferința noastră ne vorbește Dumnezeu”, p. 72.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *