Ion Vinea – în căutarea liniștii și a rugăciunii [10]

Ion Vinea are în comun cu Blaga și cu alți poeți ai vremii sentimentul sfâșietor al declinului spiritual, al unei tristeți metafizice copleșitoare, într-o lume modernă în care omul a decis să fie autonom, să se rupă de Dumnezeu și de sensul lui în eternitate, devenind un rătăcitor dezolat pe drumuri (devenite) incomprehensibile ale existenței:

O tristețe întârzie în mine
cum zăbovește toamna pe câmp,
niciun sărut nu-mi trece prin suflet,
nicio zăpadă n-a descins pe pământ.

Cântecul trist, cântecul cel mai trist
vine cu clopotul din asfințit,
îl auzi în glasul sterp al vrăbiilor
și răspunde din umilința tălăngilor.

E toată viața care doare așa,
zi cu zi pe întinerea stepelor
între arborii neajunși la cer,
între apele ce-și urmează albia,
între turmele ce-și pasc soarta pe câmp
și între frunzele care se dau în vânt.

(Declin)

Toamna și asfințitul, ca momente crepusculare, definesc un timp al crizei interioare fără anotimp: „E toată viața care doare așa”. Ele doar reamintesc conștiinței poetului, în mod pregnant, apăsător, neîmplinirea spirituală de care suferă.

Peisajul cosmic e dezolant, cu toamna care „zăbovește pe câmp”, pustiitoare și dramatică, vrăbiile care cântă cu „glasul sterp”, golit de viață, „turmele ce-și pasc soarta pe câmp”, care sună „din umilința tălăngilor”, a existență joasă, ternă, fără transcendență, cu „apele ce-și urmează albia” fără țintă și arborii care sunt „neajunși la cer”, ca și oamenii care nu mai au tangență cu idealul și nu-L mai caută pe Dumnezeu.

Nu mai e peisajul sacru eminescian, care constituia o anamneză a Paradisului, ci receptarea interiorizată, lipsită de bucurie și de speranță, a unui suflet zgribulit de frigul depărtării de Dumnezeu și sărăcit lăuntric de tristețe și disperare, care se simte înstrăinat de iubire și de curăția sufletească: „niciun sărut nu-mi trece prin suflet,/ nicio zăpadă n-a descins pe pământ”. Iubirea, sfințenia și puritatea sunt idealuri neatinse de cel neajuns la cer.

Poetul rătăcește pe drumuri ale vieții fără baladă, într-o existență în care, odată cu sentimentul sacrului și înfiorarea metafizică (izgonite din societatea modernă de noile ideologii filosofico-științifice), a dispărut tot sensul și toată frumusețea universului.

De aceea, „clopotul din asfințit” sună foarte dureros, a sfârșit de veac și de lume, anunțând, prin „cântecul cel mai trist”, decăderea ei, întomnarea duhovnicească fără de roade, în care numai „frunzele se dau în vânt”.

Lumea a devenit o „stepă” duhovnicească: „E toată viața care doare așa,/ zi cu zi pe întinerea stepelor”.

Declinul spiritului în lumea civilizată, alături de tânjirea după transcendență, sunt temele esențiale ale liricii lui Vinea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *