Episcopul în viața Bisericii [2]

Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș

Episcopul în viața Bisericii

*

Carte dedicată
Preasfințitului Părinte
Galaction Stângă,
Episcopul meu hirotonitor,
la împlinirea a 70 de ani
de viață
(17 mai 1953-17 mai 2023)

*

Dumnezeiescul Ierarh: cel care desăvârșește

De la Sfântul Sfințit Mucenic Dionisios Areopagitul, Părintele apostolic al secolului I, este sintagma pe care am transformat-o în titlul celui de al 2-lea capitol al cărții de față[1]. Pentru că Episcopul e cel care desăvârșește toată ierarhia bisericească cea unită cu el[2]. Și Sfântul Dionisios, Părintele nostru, îl numește pe Ierarhul Bisericii „bărbat îndumnezeit și dumnezeiesc [τὸν ἔνθεόν καὶ θεῖον ἄνδρα], cunoscător a toată știința cea sfântă [τὸν πάσης ἱερᾶς ἐπιστήμονα γνώσεως]”[3]. Și când se referă la știință, el se referă la harisma cunoașterii duhovnicești. Pentru că Ierarhul trebuie să îi învețe pe toți cum să se mântuie. Căci știința sfântă pe care el o știe e teologia dumnezeiască și modul practic în care un om se sfințește în Biserica lui Dumnezeu.

Ierarhul trebuie să ne învețe pe noi, cei care ne mântuim, îndumnezeirea personală[4]. Iar „îndumnezeirea [ἡ θεωσίς] este, pe cât posibil [ὡς εφικτὸν], asemănarea și unirea [noastră] cu Dumnezeu [ἀφομοίωσης καὶ ἕνωσις πρὸς Θεὸν]”[5]. Pe cât e  posibil omenește, iar fiecare om se sfințește și se îndumnezeiește la modul personal. Tocmai de aceea nu există o sfințenie sau o îndumnezeire standard, ci fiecare credincios se sfințește și se îndumnezeiește pe cât poate la modul personal.

Calea personală, pragmatică a sfințeniei, începe cu împlinirea poruncilor dumnezeiești[6]. Dar, mai întâi de toate, trebuie să primim Taina luminării dumnezeiești, adică Dumnezeiescul Botez[7]. Care înseamnă lepădare de Satanas și unire cu Hristos[8]. Sfântul Dionisios dă detalii ample despre ceea ce făcea Ierarhul, dar și despre ceea ce făceau Diaconii și Preoții la Dumnezeiescul Botez. Pentru că fiecare avea rolul său bine definit. Cel botezat era uns cu Mirul sfințit în mod preadumnezeiesc și era împărtășit cu preadesăvârșitoarea Euharistie[9]. Și când cel credincios primea toate cele trei Dumnezeiești Taine ale Bisericii, el se împărtășea de lumina lui Dumnezeu, care îl îndumnezeia și îl introducea în comuniunea celor îndumnezeiți[10] ai Săi.

Cu alte cuvinte, curățirea de păcate, luminarea și îndumnezeirea celor credincioși se primesc prin Sfintele Taine ale Bisericii, prin care se înțelege în mod pragmatic teologia dumnezeiască, cea revelată de Dumnezeu. Pentru că trebuie să primim, mai întâi de toate, harul dumnezeiesc în noi înșine, pentru ca să le înțelegem pe cele descoperite de Dumnezeu Bisericii Sale. Iar teologia dumnezeiască se înțelege și se trăiește în cadrul liturgic și sacramental al Bisericii și nu distant sau separat de viața cea sfântă a Bisericii.

Sfântul Dionisios numește Dumnezeiasca Liturghie Taina Tainelor[11] și îl prezintă pe Ierarh ca protosul Slujbei[12], el fiind cel care le sfințește pe Cele Preadumnezeiești[13]. Și după ce Ierarhul se împărtășește cu Dumnezeieștile Taine, îi îndeamnă și pe ceilalți Slujitori să facă la fel[14]. Pentru că toți Slujitorii Bisericii, dimpreună cu toți cei credincioși, trebuie să se împărtășească cu Domnul în mod euharistic.

Însă, pentru ca să existe ierarhia tripartită a Bisericii locale, formată din Episcop, Preoți și Diaconi, trebuie ca Episcopul să o formeze prin hirotonii multiple. Și Sfântul Dionisios numește aici Dumnezeiasca Hirotonie „lucrarea sfințitoare cea preasfântă”[15] a Bisericii, în care Diaconul primește puterea de a-i curăți pe cei nedesăvârșiți, Preotul primește puterea de a-i lumina pe cei curățiți, iar Episcopul primește puterea de a-i desăvârși pe cei credincioși[16]. Căci slujirea preoțească a Bisericii este curățitoare, luminătoare și desăvârșitoare[17] a celor credincioși.

Dar, așa cum Domnul nostru Iisus Hristos, ne spune Sfântul Dionisios, este culmea a toată ierarhia cerească și pământească, la fel este și Ierarhul cel îndumnezeit în Biserică. A cărui putere ierarhică lucrează, prin toate treptele ierarhice de sub el, Dumnezeieștile Taine ale arhieriei sale[18]. Însă, la rândul său, și Episcopul e hirotonit de alt Episcop[19], pentru că toate treptele ierarhice se primesc prin Dumnezeiasca Hirotonie.


[1] Cf. Sancti Dionysii Areopagitae, De ecclesiastica hierarchia, în PG 3, col. 373C.

[2] Ibidem.

[3] Ibidem.

[4] PG 3, col. 376A.

[5] Ibidem.

[6] PG 3, col. 392A.

[7] PG 3, col. 393A.

[8] PG 3, col. 396B.

[9] PG 3, col. 396D.

[10] PG 3, col. 400D.

[11] PG 3, col. 424C.

[12] PG 3, col. 425B.

[13] PG 3, col. 425D.

[14] Ibidem.

[15] PG 3, col. 504A.

[16] PG 3, col. 504AB.

[17] PG 3, col. 504C.

[18] PG 3, col. 505AB.

[19] PG 3, col. 509AB.

One comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *