Sfântul Anastasios Sinaitul, Patriarhul Antiohiei, Exaimeron [104]

Traduceri patristice

vol. 7

*

Traduceri și comentarii de
Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș
și
Prof. Dr. Gianina Maria-Cristina Picioruș

*

Sfântul Anastasios Sinaitul, Ieromonah la Sfântul Munte Sina și Patriarhul Antiohiei

(sec. VII-VIII, pomenit pe 20 aprilie în Biserica Ortodoxă)

VII. Cartea a șaptea a Exaimeronului

Aceasta este cartea a șaptea a aceluiași autor. Este despre cele de după ziua a șasea

VI. 1. Fiii iudeilor, cei sabatolatri și sabatofagi[1], n-ar trebui să fie prea trufași. Dumnezeu nu a binecuvântat acea sâmbătă, pe cea de la începutul creației, căci El nu S-a odihnit de toate lucrurile Sale în acea zi. Și dacă El nu S-a odihnit în ea, este evident că El nu a binecuvântat-o – chiar dacă ceea ce s-a zis îl nemulțumește pe evreu, care susține că în ziua a șaptea Dumnezeu S-a odihnit de toate lucrurile Sale[2]. Este [chiar] Dumnezeiasca Scriptură [cea] care îl dezaprobă și îl face să tacă, căci mărturisește: Dumnezeu încă face să răsară „din pământ tot pomul frumos”[3]. Și El a sădit o Grădină[4]. Iar din pământ El încă a [mai] plămădit fiare și cirezi [de dobitoace] și păsări[5]. Și i-a dat lui Adam o poruncă[6]. „Și a făcut […] hitoane din piele”[7]. Și a poruncit Heruvilor să păzească Grădina[8]. Și Și-a așezat curcubeul Său în nor[9]. Și [astfel] Dumnezeu se vede a fi făcut multe alte lucruri după a șaptea [zi a creației], așa după cum am zis doar puțin mai devreme.

2. Mare este trufia și lăudăroșenia evreilor împotriva noastră, cu privire la sâmbăta/ sabatul lor, care este vestit peste tot și care este nesătul. Cei neînvățați să înțeleagă că noi niciodată nu am găsit că Dumnezeu a binecuvântat ceva și apoi S-a întors și l-a urât și l-a blestemat – așa cum am spus deja altădată și voi arăta iarăși în vorbirea mea despre pedepsirea lui Adam.

Dacă Dumnezeu a binecuvântat și a sfințit această zi a voastră, sâmbăta, cea simțită [concretă], atunci de ce a lepădat – de fapt, a năruit cu totul – închinarea voastră de sabat? De ce a blestemat El și a disprețuit sâmbetele/ sabaturile voastre? Prin Profetul Său, a zis către voi: „sabaturile […] și lunile cele noi ale voastre […] le urăște sufletul Meu”[10]. Un lucru disprețuit de Dumnezeu: cum poate el să fie sfânt? O zi disprețuită de Dumnezeu: ce fel de binecuvântare are ea de la Dumnezeu? El [Profetul] a grăit bine și cupă cum se cuvine lui Dumnezeu atunci când a zis că Dumnezeu disprețuiește sabaturile voastre ca pe ceva necurat și păcătos.

3. Sabatul nostru, cel duhovnicesc, nu a fost lepădat sau blestemat de Dumnezeu. Dar pentru tine, evreul, El a făcut lenevia sabatului lege, pentru ca să osândească nelegiuirea și răzvrătirea împotriva Lui. Căci El mai înainte a știut că vei disprețui poruncile Lui și vei sluji idolilor tăi[11].

Când fiul tău te vede – pe de-o parte închinându-te idolilor tăi, iar, pe de altă parte, lenevind sâmbăta și nefăcând nimic[12] – te va întreba motivul pentru care te odihnești sâmbăta și nu faci nimic. Atunci vei fi nevoit să-i spui lui că în șase zile Dumnezeu a creat cerul și pământul și toate din ele; dar în ziua a șaptea, sâmbătă, El S-a odihnit de toate lucrurile Sale[13].

La aceasta, fiul tău cu siguranță îți va răspunde zicând: „Dacă într-adevăr Dumnezeu este Creatorul cerului și al pământului și a toate din ele, atunci ar trebui să-L slăvești și să-I slujești Lui, Creatorului, și nu să te închini creației Lui”.

Acestea sunt fundamentele și motivul pentru care – conform exegeților – Dumnezeu, prin multe porunci și amenințare, a făcut lenea sabatului să fie lege pentru evrei[14]. Atunci când ei încearcă să o explice și să o interpreteze celor care întreabă, din propriile lor afirmații vor fi găsiți vinovați de necredință.


[1] Care mănâncă masa de sabat.

[2] Cf. Fac. 2, 2.

Sfântul Anastasios susține, cu alte cuvinte, că „Și […] Dumnezeu […] S-a odihnit [în] ziua a șaptea de toate lucrurile Sale pe care le-a făcut” (Fac. 2, 2) nu se referă la ziua a șaptea a creației. Că sensul este altul, duhovnicesc, așa după cum, în Noul Testament, spunând că poate să rezidească templul în 3 zile, Hristos nu se referea la templul din fața Sa.

[3] Fac. 2, 9.

[4] Cf. Fac. 2, 8.

[5] Cf. Fac. 2, 19.

[6] Cf. Fac. 2, 16.

[7] Fac. 3, 21.

[8] Cf. Fac. 3, 24.

[9] Cf. Fac. 9: 13, 14, 16.

[10] Is. 1, 13-14.

[11] Cf. Deut. 31: 16-18; 20; 29.

[12] Cf. Ieș. 20: 8-10; Deut. 5, 12-15.

[13] Cf. Fac. 2, 3; Ieș. 20, 11.

[14] Cf. Ieș. 20, 8-11; 31, 12-17; 35, 2; Deut. 5, 12-15.

Și, din nou, explicația Sfântului Anastasios este într-o logică asemănătoare cu aceea pe care a dat-o Hristos Domnul când le-a spus evreilor că Moisis le-a poruncit să facă scrisoare de despărțire pentru a micșora răul, din cauza patimilor lor păcătoase, dar nu pentru că era dorința lui Dumnezeu ca soții să se despartă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *