Sfântul Anastasios Sinaitul, Patriarhul Antiohiei, Exaimeron [108]
Traduceri patristice
vol. 7
*
Traduceri și comentarii de
Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș
și
Prof. Dr. Gianina Maria-Cristina Picioruș
*
Sfântul Anastasios Sinaitul, Ieromonah la Sfântul Munte Sina și Patriarhul Antiohiei
(sec. VII-VIII, pomenit pe 20 aprilie în Biserica Ortodoxă)
VII. Cartea a șaptea a Exaimeronului
Aceasta este cartea a șaptea a aceluiași autor. Este despre cele de după ziua a șasea
VIII. 1. Ținerea sabatului este obligatorie pentru tine, iudeul trupesc – după cum se pare. Dar el există, de fapt, pentru a da în vileag păcătoșenia ta, după cum am spus mai sus. Dar pentru mine – un credincios care detestă cu desăvârșire închinarea la idoli – nu e nevoie de ținerea sabatului tău, cu mâncărurile lui felurite.
Măgarul și cămila și câinele tău țin sabatul tău cu tine[1], ca și cum ai fi și tu fără minte. Crezi tu că Dumnezeu a binecuvântat ziua a șaptea pentru că era epuizat de lucrările celor șase zile ale creației, ca și cum L-ar fi lăsat puterile? Crezi că El a binecuvântat-o pentru că a primit în acea zi o vacanță odihnitoare pentru munca Sa[2]? Nu a fost așa. De ce [nu a fost așa], ascultă-l pe Profetul care zice: Dumnezeu este mare și puternic[3]. El nu va flămânzi, nici nu va osteni[4].
Sau, mai degrabă, în a șaptea zi, Meșteșugarul/ Artizanul a desăvârșit și a încetat [a mai face] creația Sa, pentru ca să arate că Treimea este necreată? Șapte și cu trei fac zece. Numărul zece cuprinde și desăvârșește toate numerele – cel puțin așa este spus de către cei care se laudă în matematică.
2. Iarăși, numărul patru este desăvârșit și nu-i lipsește nimic. Este numărul zilei a patra, prima zi desăvârșită, când soarele a venit întru ființă. El cuprinde numărul zece și îl completează deopotrivă. Căci patru plus treiul dinaintea lui plus doiul dinaintea lor plus unu, cel dinaintea lor, se vede că fac un zece desăvârșit[5].
La fel ca întreaga creație, toate numerele zugrăvesc taina lui Hristos[6]. Unu: El este o persoană. Doi: El este desăvârșit în dumnezeirea și umanitatea Sa. Trei: [este desăvârșit] în suflet, trup și dumnezeire. Patru: El a reînnoit ființa umană, care a fost creată din patru elemente. Cinci: împreună cu cele patru elemente ale trupului, El a reînnoit sufletul [creat] după chipul Său. Șase: în ziua a șasea [a vremurilor], El S-a arătat lumii. Șapte: El ne-a dăruit odihnă [eliberându-ne] de sabatul legii[7] prin Opt, tăierea-împrejur a Botezului. Nouă: în trei feluri de legi – legea naturii, legea scrisă și legea mistică – El a vestit taina cea întreită. (Trei ori trei fac nouă.) Zece: Cuvântul, născut [din Tatăl] mai înainte de timp, Fiul lui Dumnezeu, este desăvârșit și [este] desăvârșirea legii celor zece porunci[8].
Ale Lui sunt slava și puterea în veci! Amin!
(Cartea a șaptea a fost [despre] împlinirea și sfârșitul creației materiale în [cele] șase zile. După aceasta este începutul noii creații în Hristos[9]. Răsfrângerile sale sunt mai importante decât cele despre care am discutat deja.)
[1] Cf. Ieș. 20, 10; 23, 12; Deut. 5, 14.
[2] Cf. Fac. 2, 3.
[3] Deut. 10, 17; Ier. 39, 18; Dan. 9, 4.
[4] Is. 40, 28.
[5] Cifra 4 cuprinde sau presupune cumva cifrele de dinaintea lui. Iar 4 + 3 + 2 + 1 = 10.
[6] Cf. Col. 2, 8.
[7] Cf. Mt. 11, 28.
[8] Cf. Rom. 13, 10.
[9] Cf. II Cor. 5, 17; Gal. 6, 15.