Întrebări și răspunsuri teologice (vol. 2) [39-49]
Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș
Întrebări
și răspunsuri teologice
(vol. 2)
*
39. Care este grafia cuvântului Emmanuil în VUL?
Este Emmanuhel, cf. Mt. 1, 23.
*
40. Care au fost darurile Magilor potrivit VUC?
Au fost „aurum [aur], thus [tămâie] et myrrham [și smirnă]”, cf. Mt. 2, 11. Iar VUC e prescurtarea de la Vulgata Clementina, ediția 1598.
*
41. Care sunt numele Apostolilor Domnului în Mt. 10, 2-4, VUC?
Sunt acestea: Simon Petrus, Andreas, Jacobus al lui Zebedaeus[1], Joannes, Philippus, Bartholomaeus, Thomas, Matthaeus, Jacobus al lui Alphaeus[2], Thaddaeus, Simon Chananaeus și Judas Iscariotes.
*
42. Cât timp a stat Sfântul Ionas în pântecele peștelui potrivit WTT?
A stat 3 zile și 3 nopți, cf. Ionah 2, 1.
*
43. În câte zile a profețit Sfântul Ionas că va pieri Ninevi?
Potrivit LXX: în 3 zile. Pentru că Sfântul Ionas le-a spus: „Încă trei zile și Ninevi va fi nimicită [ἔτι τρεῖς ἡμέραι καὶ Νινευη καταστραφήσεται][!]” [Ionas 3, 4, LXX]. În WTT însă, în același loc, se vorbește despre 40 de zi[le] [אַרְבָּעִ֣ים י֔וֹם]. Tot despre 40 de zile [quadraginta dies] vorbește și VUL.
*
44. Ce s-a profețit la Miheas 4, 1?
Sfântul Miheas [Μιχαίας][3] a profețit aici despre Biserică. Pentru că a spus, conform LXX: „Și muntele Domnului va fi arătat în zilele cele din urmă [καὶ ἔσται ἐπ᾽ ἐσχάτων τῶν ἡμερῶν ἐμφανὲς τὸ ὄρος τοῦ Κυρίου], cel pregătit pe vârfurile munților [ἕτοιμον ἐπὶ τὰς κορυφὰς τῶν ὀρέων]. Și va fi ridicat mai presus de dealuri [καὶ μετεωρισθήσεται ὑπεράνω τῶν βουνῶν] și popoarele se vor grăbi către el [καὶ σπεύσουσιν πρὸς αὐτὸ λαοί]”.
Și așa s-au petrecut lucrurile! Pentru că în zilele cele din urmă, în zilele întrupării Domnului, s-a arătat muntele Domnului, adică Biserica Sa, care e trupul Său. Și trupul Său e munte, e înălțime nespusă, pentru că Biserica e divino-umană. Iar Biserica a fost pregătită de Domnul pe vârfurile munților legii. Căci legea vechitestamentară a fost împlinită prin Evanghelia mântuirii noastre. Tocmai de aceea, muntele Domnului a fost ridicat de către El mai presus de dealurile oricărei religii. Și popoarele s-au grăbit, se grăbesc și se vor grăbi mereu către muntele Domnului, pentru că vor să se facă mădulare vii ale Bisericii Sale.
*
45. Ce ne spune WTT despre Sfântul Duh în Bereșit 2, 1?
Ne spune acest lucru: „și Duhul lui Dumnezeu [era] plutind [וְר֣וּחַ אֱלֹהִ֔ים מְרַחֶ֖פֶת] pe fețele apelor [עַל־פְּנֵ֥י הַמָּֽיִם]”.
*
46. De ce a fost indicat Dumnezeu prin cuvântul Elohim în WTT, dacă Elohim e o formă de plural?
Pentru ca prin אֱלֹהִ֔ים să se indice atât unicitatea ființei lui Dumnezeu, cât și faptul tainic în WTT că acest Dumnezeu unic este în trei persoane: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Un cuvânt tainic, profetic, pe care Fiul lui Dumnezeu ni l-a descoperit.
*
47. Cum l-a numit Sfântul Fotios cel Mare pe Teodoritos, Episcopul Chirosului, în cap. al 203-lea din Biblioteca?
L-a numit „Fericitul Teodoritos, Episcopul Chirosului”[4]. Adică l-a considerat un Sfânt Părinte al Bisericii.
*
48. Unde era orașul Κύρρος [Chirros], în care a fost Episcop Sfântul Teodoritos [Θεοδώρητος]?
Era în eparhia Chirristichi [Κυρρηστική] din nordul Siriei[5]. Ruinele cetății sunt aproape de granița cu Turcia, la 70 km nord-vest de Alep[6].
*
49. Cum a răspuns Sfântul Teodoritos al Chirrosului la întrebarea, de ce Dumnezeu a poruncit să crească și plante necomestibile?
El a spus că Dumnezeu a poruncit să crească pe pământ și aceste plante, pentru că a prevăzut dezvoltarea bolilor la neamul omenesc. Și aceste plante sunt folosite în medicină pentru vindecarea noastră[7].
[1] Cf. https://en.wiktionary.org/wiki/Zebedaeus.
[2] Cf. https://en.wiktionary.org/wiki/Alphaeus.
[3] Este pomenit pe 14 august: http://www.synaxarion.gr/gr/sid/370/sxsaintinfo.aspx.
[4] PG 103, col. 673.
[5] Cf. https://el.wikipedia.org/wiki/Κύρρος.
[6] Cf. https://en.wikipedia.org/wiki/Cyrrhus.
[7] Theodoret of Cyrus, The Questions on the Octateuch, vol. I, On Genesis and Exodus, with greek text revised by John F. Petruccione, with english translation, introduction and commentary by Robert C. Hill, in col. The Library of Early Christianity, vol. 1, Pub. The Catholic University of America Press, Washington, D.C., 2007, p. 32.