Sfântul Anastasios Sinaitul, Patriarhul Antiohiei, Exaimeron [142] (partea a doua)

Traduceri patristice
vol. 7

*

Traduceri și comentarii de
Pr. Dr. Dorin Octavian Picioruș
și
Prof. Dr. Gianina Maria-Cristina Picioruș

*

Sfântul Anastasios Sinaitul, Ieromonah la Sfântul Munte Sina și Patriarhul Antiohiei
(sec. VII-VIII, pomenit pe 20 aprilie în Biserica Ortodoxă)

VIII. Cartea a opta a Exaimeronului
Aceasta este cartea a opta a aceluiași autor

V. 1. Am cântat aceste laude ale Egiptului, mai pe larg, într-o altă carte, propria sa carte, pe care am alcătuit-o în acest scop. Acum, într-adevăr, vremea cere ca să plutim repede și pe celelalte râuri și să cercetăm cum se leagă de Hristos și de Paradisul Bisericii neamurilor.

Următoarea frază a Scripturii zice aceasta: „iar râul al treilea [este] Tigris – [și] acesta [este] cel care merge înaintea assiriilor/ asirienilor”[1].

2. Scriptura scrie despre primele două râuri – zic de Fison și Gheon – ca „înconjurând”[2]. Cu adevărat, este ca și cum ar împrejmui cu ziduri și ar închide Paradisul lui Hristos. Însă al treilea râu nu este recunoscut ca încercuind, ci ca împotrivindu-se asirienilor cu război și sabie[3]. De ce astfel?

„Asirienii” înseamnă: „cei ce nu merg drept”. „Tigris”, în greacă, înseamnă „întins și aspru/ vijelios”. Vestirea evanghelică stă și face război împotriva celor care nu merg drept în viața lor („asirienii”) pe calea păcii[4]. Căci noi știm că asirienii erau dușmani înrăiți ai cetății lui Dumnezeu, Ierusalim. Ei au devastat-o în multe feluri și au ars orașul și casa lui Dumnezeu[5]. Astfel, al treilea Râu, împlinirea Treimii – grăiesc aici despre Sfântul Duh – vine ca o putere vijelioasă aducând război împotriva lor.

3. „Iar râul al patrulea, acesta [este] Eufratis”[6].

În multe și diferite locuri, Sfinții Teologi ai învățăturilor lui Moisis, se referă de obicei la Eufratis, ca „mare”, singurul dintre aceste patru râuri [numit astfel]. Dumnezeu Însuși i-a zis lui Israil: „Seminței tale îi voi da pământul acesta, de la râul Egiptosului până la râul cel mare, râul Eufratis”[7].

„Eufratis”, în greacă, înseamnă „rodnicia lor”. Iar „eufrații/ eufratienii” sunt numiți „purtătorii de roade”.

Unii traducători, însă, interpretează pe „Eufratis” ca „faptul de a alunga răul”, iar „Eufrata” ca „pământul purtător de roade”. Din această pricină, fără îndoială, Râul lui Dumnezeu, marele Eufratis, Hristos, S-a născut în Eufrata, în Bitleem[8]. El era Rodnicia neamurilor purtătoare de roade, „eufrații/ eufratienii”. El a alungat răul dintre neamuri și a arătat Biserica, care era odinioară neroditoare, ca pământ purtător de roade. Iar pământul nostru produce roadele sale, pentru că roditorul Eufratis este în el în mod nedespărțit[9].

Se cuvine să arătăm acum o atenție deosebită și să înțelegem cum este spus că Fisonul înconjoară întreg pământul Evilat[10], care este în durerile facerii. Gheonul, de asemenea, înconjoară și ține poporul în pământul său, adică pe cei odinioară etiopieni[11]. Tigrisul este pavăză și apără pământul împotriva răilor asirieni[12]. Dar nu este scris că marele Eufratis își schimbă locul sau se duce undeva sau împrejmuiește[13]. Stătător și neschimbător, este ca Cel ce zice pururea: „Și, iată!, Eu sunt cu voi în toate zilele până la desăvârșirea/ împlinirea/ sfârșitul veacului”[14]. Și: „Nu vă voi lăsa pe voi orfani”[15]. De aceea Dumnezeiasca Scriptură nu zice că acest mare râu udă vreo țară sau loc. Căci nu numai un singur loc, ci întreaga lume este udată de al patrulea râu. Trebuie să vezi vestirea evanghelică și ecumenică ca pe al patrulea râu; ea a venit după legea firească, legea moisică și legea profetică a preînchipuirilor.


[1] Fac. 2, 14.

[2] Fac. 2: 11, 13.

[3] Cf. Fac. 2, 14.

[4] Cf. Ps. 13, 3; Rom. 3, 17.

[5] Cf. II Împ. 25, 8-10.

[6] Fac. 2, 14; Ieș. 23, 31.

[7] Fac. 15, 18.

[8] Cf. Fac. 35, 19; 48, 7; Iis. al lui Navi 15, 59, Rut 4, 11; Mih. 5, 1.

[9] Cf. Ps. 84, 13; Iez. 34, 27.

[10] Cf. Fac. 2, 11.

[11] Cf. Fac. 2, 13.

[12] Cf. Fac. 2, 14.

[13] Cf. Fac. 2, 14.

[14] Mt. 28, 20.

[15] In. 14, 18.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *