Sfântul Vasile cel Mare contemplând cartea Sfântului Profet Isaia [4]

Prima parte, a 2-a, a 3-a
***

„grădina de castraveți” = cuvinte și fapte ale slavei deșarte (p. 42); „plăcerile din trup se aseamănă…cu ceapa și cu usturoiul” (Ibidem); cetatea cu porțile sfărâmate = sufletul jefuit de fapte duhovnicești (Ibidem); rămășița mântuită (p. 43); Sodoma = înclinare (p. 44); Gomora = răzvrătire (Ibidem).

*

A înțelege rațiunile lucrurilor (p. 46). „Dumnezeu este împăcat…prin inima smerită” (Ibidem). Mielul lui Dumnezeu (p. 47).

*

„este potrivit lui Dumnezeu să fie plin de propria fericire și să nu aibă nevoie de nimic” (p. 47) din afara Lui.

*

„Binele este cel după care tânjesc toate” (p. 48).

*

Ridicarea minții la Dumnezeu (Ibidem). „simplitatea purtărilor dintr-un suflet fără răutate” (Ibidem). Cunoașterea Sfintei Treimi (p. 50). „suflete viguroase” (Ibidem); jertfele VT indicau spre milă și iubire (Ibidem); „contemplarea simplă a rațiunilor dumnezeiești” (p. 51); „interpretarea trupească” (p. 52).

*

„când Scriptura vorbește prin enigme” (p. 52); cuvintele lui Dumnezeu, sădite în noi ca niște semințe dumnezeiești, trebuie dezbrăcate „de orice gând lumesc”, pentru a fi folosite la „slujirea nematerială și curată a lui Dumnezeu” (Ibidem); când omul se curățește pe sine de patimi „atunci este vrednic să fie introdus la cele sfinte și să se apropie de cunoașterea cea despre Dumnezeu” (p. 53).

*

Sfântul Pavel, tămâia lui Hristos (p. 53); „a părăsit lumina prin înclinarea spre mai rău”(p. 54); să nu aprinzi focul patimii în tine (Ibidem); „stabil și neschimbat în credință” (Ibidem); „sabatele adevărate sunt odihna pusă deoparte poporului lui Dumnezeu” (Ibidem); a doua din Teodotion (Ibidem) și prima citare din Simmachus (p. 55).

*

Ziua a 8-a „va fi una singură și nesfârșită” (p. 55); „asceza să fie împreună cu cele pentru mâncăruri” (p. 56), adică cu postul; „cel silitor” (Ibidem), silitor ca un corelativ al lui ascetic sau nevoitor. Cel care se nevoiește pentru că alege să se nevoiască. Vrea să se nevoiască pentru că înțelege sensul nevoinței.

*

Postul cel de două feluri (p. 56); „cugetarea de jos” (p. 57), trupească; „iluminările aduse de Duhul Sfânt în minte” (p. 58); extazul Sfântului Moise pe munte timp de 40 de zile (Ibidem); „odihna este o consecință a oricărei sărbători” (Ibidem); „cumpătarea este puterea adevărată conștientă, care este imprimată sufletului în profunzime și care nimiceștemișcările rușinoase ale păcatului din sufletul nostru (p. 59).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *